Hypertexter
"Jag förstår inte riktigt måste jag erkänna, alltså hur du har tänkt att utforma det praktiskt. Hypertext får mig att tänka på en text med länkar till andra texter inuti. Läser man Blue Lou's nattklubb finns där en referens till stället i fråga (klickbar eller blädderbar, så att säga för hand). Det låter väldigt spännande om inte annat."
Jo, det är precis så jag hade tänkt mig. Solospel är ju också hypertexter egentligen, fast ofta med små tärningsinslag. Nåja, i min text tänkte jag mig att alla länkarna kommer finnas i slutet av varje "kapitel", precis som man är van vid i traditionella solospel, men texten i sig kommer vara skriven som en traditionell roman i tredje person, inte "du kommer till en korsning, ska du gå åt höger eller vänster?"
Jag har lite problem med hypertexter som länkar tillbaka till sig själv, så i min text tänkte jag mig att man alltid skulle gå framåt (i kronologisk ordning), men att man alltså fick hoppa mellan olika karaktärer och platser som man ville.
Liksom, när du har läst om slagsmålet mellan Tom Snaggletooth och läderalven Frenzy så kan du kanske få valet att fortsätta läsa om Tom (vinnaren) som åkte iväg i sin bil, eller fortsätta med Frenzy (som fick plåstras om på plats) eller kanske välja att följa någon av åskådarna på plats.
Man ska ju komma ihåg att när det gäller hypertexter får man skriva oerhört mycket för att få fram en väldigt kort berättelse, så jag kommer ju tvingas begränsa handlingen till ett kort urval av personer och platser som alltså under natten får korsa varandras vägar många gånger.
Säg att man delar upp natten i tio tidsenheter från berättelsens början till slut. Det betyder att läsaren kommer få läsa tio kapitel innan berättelsen är slut och på vägen få göra nio stycken val. Med kapitel som är på en halv A4 ungefär så blir det ganska lagom läsning i mina ögon. Första tidsenheten börjar alltid ur en och samma startpunkt, så för att täcka första tidsenheten behöver jag bara skriva ett kapitel. Efter varje läsning kan jag ge läsaren tre valmöjligheter vilket betyder att jag för nästa tidsenhet måste skriva tre kapitel och för kapitlet efter det så blir det inte mindre än nio(!) kapitel. Därefter lugnar jag ner mig och introducerar inte några nya karaktärer. Läsaren får fortfarande tre val efter varje läsning, men det blir alltså till kapitel som man kan nå även om man tagit andra vägar tidigare i storyn.
Allt som allt betyder det att jag måste skriva 8x9+1x3+1=76 kapitel för att få handlingen färdig. 38 sidor. Det låter ju inte helt otroligt. Om jag nöjer mig med sex bollar i luften som mest blir det 52 kapitel och 26 sidor.
Det är ju inte helt omöjligt. Även om man är så oproduktiv som jag själv.
/Rising
som inte fattar vad han själv jiddrade om i det här kapitlet