God45
#PrayersForBahakan
Jag läste igenom Webserien Goblins arkiv igår efter att ha blivit tjatad på av en bekant att göra det eftersom jag gillade både Order of the stick och Darken. Goblins är en D&D webserie som utspelar sig i en värld där sammtliga karaktärer är medvetna om D&D reglerna. De vet vad en klass, en level och ett feat är. Serien varrierar mellan att vara mörk och allvarlig till att vara ren kommedi. Och att huvudpersonerna är rädda för en fiende eftersom han har fler levlar än de framstår ibland som ett seriöst hot och ibland som ett skämt.
Vad jag kom att tänka på är ifall man kan få det här att fungera i en rollspelskampanj? Kan man köra ett rollspel där karakräterna vet hur magisystet fungerar och vad ett +1 svärd gör? Kan det kasnke till och med öka inlevelsen eftersom det sätter spelarna och karaktärerna i samma tankesätt oftare? Eller kommer det förstöra alla inlevelse?
Vad jag kom att tänka på är ifall man kan få det här att fungera i en rollspelskampanj? Kan man köra ett rollspel där karakräterna vet hur magisystet fungerar och vad ett +1 svärd gör? Kan det kasnke till och med öka inlevelsen eftersom det sätter spelarna och karaktärerna i samma tankesätt oftare? Eller kommer det förstöra alla inlevelse?