Nekromanti Rollspelsvarianten på tutorials?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Forntidschock

Gurgeh said:
När Äventyrsspel publicerade spelet Chock någon gång för väldigt länge sedan innehöll spelet tre böcker. Två av dem var helt vanliga regelböcker -- en avsedd för spelarna och en för spelledaren. Den tredje var intressantare. Den var försedd med texten "Läs mig först!" i stora bokstäver, och även texen "Introduktion" i bokstäver som inte bara var mindre utan dessutom nästan osynliga eftersom de var svarta mot en spräcklig mörkgrå bakgrund. Den var typ 30 sidor tjock, varav ungefär 10 sidor i mitten var kartor och färdiga rollpersoner som man skulle riva ut. Där fick man först en förklaring till hur rollspel går till i allmänhet, en kort allmän genomgång av reglerna, och sedan ett litet äventyr som det är tänkt att man ska kunna spela helt utan kunskap, bara genom att följa instruktionerna. Vad jag kan minnas fungerade det bra.

/tobias
Coolt!

Nu blir jag jättesugen på att leta rätt på den där boxen. Jag undrar om det var något som fanns i Chill också, eller om det var något Äventyrsspel tillförde...

Rickard

Urverk speldesign

Gurgeh said:
När Äventyrsspel publicerade spelet Chock någon gång för väldigt länge sedan innehöll spelet tre böcker. Två av dem var helt vanliga regelböcker -- en avsedd för spelarna och en för spelledaren. Den tredje var intressantare. Den var försedd med texten "Läs mig först!" i stora bokstäver, och även texen "Introduktion" i bokstäver som inte bara var mindre utan dessutom nästan osynliga eftersom de var svarta mot en spräcklig mörkgrå bakgrund. Den var typ 30 sidor tjock, varav ungefär 10 sidor i mitten var kartor och färdiga rollpersoner som man skulle riva ut. Där fick man först en förklaring till hur rollspel går till i allmänhet, en kort allmän genomgång av reglerna, och sedan ett litet äventyr som det är tänkt att man ska kunna spela helt utan kunskap, bara genom att följa instruktionerna.
I DoD2-3 så fanns det ett solospel som introduktion. Det skulle man kunna se som en tutorial också.

/Han som tycker att rollspelsmakare har tappat att förklara rollspel ordentligt utan det har reducerats till ett plikttroget "Vad är rollspel"

krank

Mutant Chronicles hade en asbra grej jag gillade när jag började spela rollspel, och som jag än idag tycker var en schysst tutorialvariant.

Först beskrivs en scen i spelet. Spännande och cool. Sedan beskrivs samma scen, men den här gången visas hur man hur spelbordet spelade fram samma scen. Man fick direkt en tydlig bild av hur det funkade kring spelbordet, vad SL gjorde och vilken sorts spelarna kunde säga. Det var dessutom inspirerande, för man fick en klar bild av vilken sorts uppdrag och handlingar kring spelbordet som "var MC". Det var en ganska enkel scen, men den gav djupt intryck.

Jag lånade greppet till Null State, och planerar att ha med en liknande variant i More than Human också.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Jag undrar om det var något som fanns i Chill också, eller om det var något Äventyrsspel tillförde...
Jag skulle gissa att det kommer från Chill, dels eftersom upplägget skiljer sig från Äventyrsspels egna spel och dels eftersom några av bilderna i äventyret inte är tecknade av Nils Gulliksson utan tycks komma från originalspelet. Någon som vet?

/tobias

Bassejr

Hero
Tycker inte man ska ha nån Tutorial när man börjar spela. möjligen att man spelar ett äventyr som inte är jättekomplicerat, eller att man spelar en jätteunderlig karaktär som man inte kan komma in i. Jag tror tricket är att inte ställa för många "Varför" frågor, utan fokusera mer på "Hur".

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker

Gurgeh said:
När Äventyrsspel publicerade spelet Chock någon gång för väldigt länge sedan innehöll spelet tre böcker. Två av dem var helt vanliga regelböcker -- en avsedd för spelarna och en för spelledaren. Den tredje var intressantare. Den var försedd med texten "Läs mig först!" i stora bokstäver, och även texen "Introduktion" i bokstäver som inte bara var mindre utan dessutom nästan osynliga eftersom de var svarta mot en spräcklig mörkgrå bakgrund. Den var typ 30 sidor tjock, varav ungefär 10 sidor i mitten var kartor och färdiga rollpersoner som man skulle riva ut. Där fick man först en förklaring till hur rollspel går till i allmänhet, en kort allmän genomgång av reglerna, och sedan ett litet äventyr som det är tänkt att man ska kunna spela helt utan kunskap, bara genom att följa instruktionerna. Vad jag kan minnas fungerade det bra.

/tobias
Tufft :gremwink:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
[OT] Inget Forntidschock

Rubriken fick mig att tro att Olav (eller någon annan) hade postat ett stenåldershack på Teknochock. Besvikelsen är enorm. :gremfrown:

krank

Re: [OT] Inget Forntidschock

wilper said:
Jordens barn - Rollspelet?
Grottbjörnens Folk - the roleplaying game?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

krank said:
wilper said:
Jordens barn - Rollspelet?
Grottbjörnens Folk - the roleplaying game?
Jordens barn/Grottbjörnens folk tror jag är ett Apocalypse World hack. Jag tänkte mig nåt mer i stil med Quest for Fire när jag såg Forntidschock.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Mmm, serien heter Earth's Children på engelska, och svenska wikipedia kallade den "Jordens barn".

Man spelar folk som bor i en stenåldersby, efter halva kampanjen dundrar Ayla in som tidernas fetaste Kapten-SLP och är bättre och snyggare än alla rollpersonerna.

Hon introducerar ny teknik och nya värderingar, spelarna tävlar i spelets slutfas om att få hedra modern med henne innan hon och Jondalar drar vidare till nästa by.

krank

wilper said:
Mmm, serien heter Earth's Children på engelska, och på svenska wikipedia kallade den "Jordens barn".
Haha, jag failade väl mitt allmänbildningsslag där =)