@Oscar Silferstjerna Kutulu, Väsen, whathaveyou borde passa. Sådant där (viktigt!) civilisationens väv kan bli tunn och genomskinlig, som i Värmland.
Norrland(sinland) och Värmland är väldigt lika, men det är inte lika långt mellan folk i Värmland och Karlstad ligger ~3h med bil från Stockholm, Göteborg och Oslo, civilisationen är nära. Kiruna ligger inte 3h från nåt. Kring Vänern finns stugor med folk från Södertälje som under kvällen får besök av en pratglad inföding, mycket lokalfärg, folköl och en svansstump som inte når över byxlinningen. När fjollträskarna kommer hem upptäcks dock att något är konstigt med larven. Åren som följer är utredningar och livspussel med en bortbyting.
I norrändan hittar du Lappland Chainsaw Massacre och fladdrande i tyllgardinen i det eternitklädda ensamma huset med brutet tak uti ingenstans där ingen bor (har sett det själv, fyfaan). Där finns också troll a lá filmen Trollhunter. Vrede och raseri som emanerar från karlhyggen och gruvdrift och vräker sig ur tystnaden och krossar urskiljningslöst och i nästa sekund har tystnaden ätit upp allt, som om det aldrig skett. För Norrland (detta märkliga ord, för att inte tala om norrländska) och Värmland är avståndet till civilisation och mängden solljus dimensionerande. I övrigt är det skog, stillhet och sjöar (fast hemma heter det träsk, bara en sån sak). I Värmland finns John Bauer -figurer, gamla bergatroll (humm, humm) och prinsessan med lengult om hjässan (tulu, för en sötsnut) och "Våckert vädör idå". I norrändan har du Stalon, (Stor)Poen, Landan och tjilargobbn (fyfaan vad jag var rädd för han, jag var 4 år och hade kniv åt han) och folk som säger 'jå', åsså är det bra med den saken. Gå inte över kåtabotten, Uksakka vara dig icke nådig. Och passa när du går på mårkan. Och sen ska man hålla sig helvetet bort från trollkäringen med blyröret, som jag inte nämner namnet på.
Nå, jag digresserar. Du,
@Oscar Silferstjerna till Gillberga, borde skriva lite mer om Värmland, starta en ny tråd. Jag, Kexet, borde vara bättre beredd på Värmland (finns där Kakmonster? Brr... )