Nekromanti Rollvisualisering

Mukwa

Swashbuckler
Vad har ni för tips till att visualisera roller?

Själv är jag värdelös på att rita, så jag kan inte riktigt skapa utseendet på min rollperson själv (mer än i huvudet, men då ser ingen annan vad jag tänkt).

Heromachine är det enda programmet jag har sett som kan hjälpa mig. Har ni andra tips som ryms inom (bild)ramen för rollvisualisering?

krank

Går ondskans ärenden
Länka gärna till den version av Heromachine du använder =) Är det typ de här, helt enkelt?

Jag suger på att rita, men är hyfsat på photoshop. Jag kan tänka mig att använda och modifiera foton jag hittar på google, dels typ ändra kontrast och färger och sånt men också t.ex masha ihop två personer eller så.

Först, så jag får det ur kroppen: Monoface. För de där lite mer speciella SLP:erna.

Till superhjältespel skulle jag kunna tänka mig karaktärsskaparen till City of Heroes, för den är mer awesome än någon av konkurrenterna vad gäller valmöjligheter.

Poser borde kunna användas, i begränsad mån. Om man orkar med att lära sig skinning i det. Vilket normala människor inte gör.

krank

Går ondskans ärenden
Ett annat spel med riktigt bra verktyg för att skapa folk är Myst Online: Uru Live. Man kan skapa rätt så olika typ "vanliga människor" där.

Borde inte olika varianter av The Sims också vara guld?

Mukwa

Swashbuckler
Någon postade denna: Flashface

Skön grej som går in i alla deckarscenarion som utspelar sig mellan 1960 och 1970-talet... jag lyckas bara få till fräcka fantombilder, men hey... den har feeling!

sjostrand

Veteran
Jag brukar helt enkelt använda mig av bilder från tex google. Genom att ändra på kontraster och ljus så brukar det vara ganska lätt att få den att se mindre fotograferad ut.

Wilmer

Hero
Jag brukar tänka på vad som sticker ut för "publiken" och beskriva eller betona de dragen och helt strunta i de andra. Hur skulle jag beskriva rollpersonen för andra om jag mött den på stan?

Wilmer

Hero
RealDream said:
Någon postade denna: Flashface

Skön grej som går in i alla deckarscenarion som utspelar sig mellan 1960 och 1970-talet... jag lyckas bara få till fräcka fantombilder, men hey... den har feeling!
Jävlar vad bra den är!

ripperdoc

Myrmidon
RealDream said:
Vad har ni för tips till att visualisera roller?

Själv är jag värdelös på att rita, så jag kan inte riktigt skapa utseendet på min rollperson själv (mer än i huvudet, men då ser ingen annan vad jag tänkt).

Heromachine är det enda programmet jag har sett som kan hjälpa mig. Har ni andra tips som ryms inom (bild)ramen för rollvisualisering?
Jag kör alltid bilder. Under åren har man samlat på sig drygt 7000 fantasybilder och kanske 5000 för cyberpunk och annat. Så jag är nästan religiös med att hitta en bild, för alla RP och SLP. Det betyder förstås att man inte alltid får en bild 100% som man tänkt, men då är jag flexibel. I många fall hjälper en bild att inspirera en till rollen istället.

Mukwa

Swashbuckler
Jag håller helt med dig. Det är klart att en googlebild inspirerar, och för en semiviktig slp funkar bilden säkert rakt av (med ljus och färgjustering som nämnts), men det blir inte den bilden som finns i mitt huvud.

Laowai

Hero
Eve online har en grymt bra karaktärsskapare om det bara är ansiktet som är det viktiga.
14-dagars gratis trial finns på www.eveonline.com
Den är inte perfekt, men om din karaktärs utseeende får plats bland de 12 (24 om man räknar med båda könen) arketyper man kan utgå ifrån (och sedan sitta och pillra med i TIMMAR) så bör du kunna komma skapligt nära iaf.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag gör till stor del som RipperDoc - jag använder mig av bilder. Till viktiga roller där jag har särskilda maner i åtanke gastar jag dem väldigt ofta med en skådis och letar, sedan efter en lämplig bild. Kanske är det för att jag gjort det i flera års tid att jag undermedvetet anpassar min bild efter det här men det är sällan som jag inte finner en lämplig bild. Inte för att det här verkar hjälpa dig särskilt mycket, men jag tänkte ändå göra RipperDoc lite sällskap.

ripperdoc

Myrmidon
Om du bara söker på Google får du mycket skräp, så det är inte en metod jag rekommenderar. Jag har samlat på mig bilder som har hög kvalitet och beskriver dem med taggar så att man kan hitta bland dem. Jag använder inga foton och använder minimalt med bildredigering.

Det finns vansinnigt mycket bilder som är mycket mer inspirerande och givande än jag någonsin hade kunnat tänka ut själv, eller lyckats förmedla till andra. En bild säger mer än tusen ord. Men som sagt, har man väl vant sig vid att ha bilder är det svårt att vara utan...

omgbambi

Veteran
Jag brukar börja med att försöka bena ut min rollperson utifrån de känslor den har och hur den reagerar allt eftersom, sedan bygger jag ett utseende ut efter det.