Nekromanti Romaner om rollspel

stjärnorna

Veteran
Hej,

Vår bokcirkel öker just nu romaner som handlar om rollspel och kulturen kring det. Behöver inte vara svenska böcker men är fint om vi hittar även några bra svenska böcker. Och gärna just sådana romaner som är välskrivna och intressanta, och som kan väcka bra diskussioner. Däremot spelar det ingen roll att på vilket sätt syns rollspel i boken. Jag söker inte att köpa böckerna utan behöver bara tips. Så om det finns något bättre område här än detta så moderatorerna kan säkert flytta inlägget.

Tack för hjälpen!

Jocke

Man med skägg
Kartan över Ingenstans av Glen Cross är den roman jag kommer på på rak arm. det är en ungdomsroman som jag läste som ungdom, så jag vet inte hur väl den håller måttet. Som jag minns det handlar den om en kille som lär känna ett religiöst syskonpar och spelar rollspel med dem. Det var bikers på framsidan också, men jag mins inte om de var med så mycket i boken...

Cissi

Up to no good.
Jag tänker att detta passar bättre hemma i kultur-forumet. Jag flyttar det dit. Och välkommen till forumet!

/Cissi

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jocke;n76411 said:
Kartan över Ingenstans av Glen Cross är den roman jag kommer på på rak arm.
Jaaa, det var så den hette! Jag kom att tänka på den när jag såg rubriken på den här tråden men titeln var långt långt borta. De spelar nån slags hembakat rollspel som framställs på ett väldigt speciellt vis. Ganska långt ifrån det "lättsamma bordsrollspelandet" som man kanske förknippar en stereotyp Drakar och Demoner-grupp med.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Huvudpersonerna i Junot Diaz The Brief And Wonderous Life of Oscar Wao är en misslyckad ubernörd som spelar rollspel. Nu är rollspelet inte så centralt, utan boken handlar mer om att vara misslyckad som man i en machokultur och den är också en slags krönika över Dominikanska republikens moderna historia sedd genom en familjs ögon. Sjukt bra är den dock. Om jag orkar ska jag recensera den på riktigt i bokklubben-tråden här.