Nekromanti Romantik & kärlek i Fantasyrollspel, fungerar det?

Eagle

Swordsman
Hej!

Jag undrar hur romantik och kärlek fungerar i fantasy. Är det över huvudtaget en drivkraft hos varelser? Att det förekommer hos alver, människor och halvlingar är ganska lätt att förstå, då deras extensiella referensramar med intelligens, empati etc. är ganska lik människans. Jag skrev för länge sedan ett inlägg om hur spelledare kan hantera romantik som ett stämningshöjande moment i sin kampanj: läs här . Spelledare som vanligtvis är coola, undviker detta ämne i rädsla för att det ska bli genenat och pinsamt - främst för dem själva givetvis. För tänk hemska tanke om spelarna gör sig lustiga över spelledarens uppriktiga försök att få in romantik och kärlek i ett äventyr. Även fastän SL är kung, så är han fortfarande väldigt sårbar och mottaglig för vad hans spelare tycker och tänker om honom.

Det finns många Don Juans i världen, men vi får nog medge att det känns enklare för oss spelledare (män) - att prata om svärd och avhuggna lemmar - än om den underbara kärleken till en kvinna. Jag förmodar att detta med romantik och kärlek i rollspel är en minst lika stor utmaning för spelledaren som för spelaren. Att hitta en balans som gör att det inte urartar är en kost. En anledning till vår bristande förmåga att rollspela kärlek i rollspel kan också ha att göra med den utbredda homofobi som finns bland män. Detta ställs på sin spets när spelaren (en kille) tittar i spelledaren ögon (som också är kille)och ska förmedla något romantiskt som hans spelare gör eller säger. Vi är så otroligt rädda för att framstå som homosexuella, att vi undviker allt som kan förknippas med mjukare känslor. Samtidigt är nog de flesta innerst inne medvetna om att det är fullt möjligt att vara 100% manlig och ändå vara varm, passionerad och kärlekfull. Det gäller bara att hitta och bli trygg i det.

Jag upplever att detta ämne rörande romantik & kärlek, är svårare att rollspela i Fantasy än i t.ex. Westernrollspelet. Vilka varelser har över huvudtaget förmågan att känna kärlek och affektion? Det står det minsann ingenting om i monsterböckerna, där varelserna utmålas som blodtörstiga monster med vapen i hand. Vilka varelser, drivs av samma instinker som djuren, genom parning? Kan man anta att alla intelligenta varelser har förmågan och valmöjligheten att känna kärlek?

Om en orch inte har förmågan att känna affektion, medkänsla och kärlek - så kan man ju inte gärna klandra den för att ständigt slåss för sina drifter med hat och våld. Om den inte ställs inför samma val (mellan att göra gott eller göra ont), som vi människor ställs inför, så kan man ju inte gärna göra den ansvarig för dess agerande - lika lite som vi gör en liten baby ansvarig för sina handlingar när gör sönder saker, kissar på golvet eller dyl. Nu kom jag kanske från ämnet, men jag hoppas ni förstår min poäng :gremwink:

Finns det någon som har några smarta och genomtänkta infallsvinklar på detta?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Hrrm. Anknytning till Eon? *Tråden flyttas*

Det här hör mer hemma på det allmänna rollspelsforumet skulle jag säga. Anknytningen till Eon är fantasy och det räcker inte i mina ögon.

/Naug, modererar

anth

Vetefan
Om en orch inte har förmågan att känna affektion, medkänsla och kärlek - så kan man ju inte gärna klandra den för att ständigt slåss för sina drifter med hat och våld.
Personligen så anser jag att det där är en missuppfattning.
Orcher har visst goda känslor, men bara mot sin egen ras (eller i värsta fall, mot sin egen klan).

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Vad skulle jag vara utan dig min Federick?"

Hej

Det här är sannerligen ett ämne som ligger nära hjärtat för mig (åå.. så dåligt skämt :gremtongue: ).

"Spelledare som vanligtvis är coola, undviker detta ämne i rädsla för att det ska bli genenat och pinsamt - främst för dem själva givetvis. För tänk hemska tanke om spelarna gör sig lustiga över spelledarens uppriktiga försök att få in romantik och kärlek i ett äventyr."

För att romantik ska fungera i en spelgrupp så kräver det att alla spelare och spelledaren är med på noterna. Precis som alla stämningar så är dom oerhört lätta att döda för en oseriös spelare eller spelledare. Hur många känner inte igen liknande scenarion som det här liksom?

Du har återvänt till din gamla förälskelse. Det var 60 år sedan du såg henne sist. När du blev omfamnad av din sire så förändrades allt och erat avsked då blev bitterljuvt. Du finner henne! Julie, sittandes i en gungstol med en värmande slöja runt axlarna.
- Julie, min älskade Julie... Det var så länge sen jag såg dig sist.
Han rör vid hennes rynkiga kind
- Du har förändrats s...
Nu blir spelaren avbruten från andra sidan bordet där en annan spelare glatt proklamerar
- When 900 years old you get, skin lotion you need too, hrmmmm?

Detta är iofs ett extremt exempel, men det visar hur meningslöst det blir om inte alla spelarna är med på noterna.

Personligen så har jag precis på sistone börjat blanda in kärlek i rollspel så att det verkligen blir syns under spelomgångarna. I den Eonkampanjen jag spelar just nu så är min karaktär kärleksmässigt inblandad. Och inte i en SLP, utan faktiskt i en annan spelares karaktär. Det var intressant och ganska utmanande att förföra den andra spelaren (som också var man) när vi spelade ut det. Spelaren hade tänkt tvärvägra när han hörde att jag hade dom planerna (dom läckte sen långt tidigare). Men jag genomförde förförelsen så väl att han inte med gott rollspelarsamvete kunde låta sin karaktär vara oberörd. Våra karaktärer är fortfarande ihop för övrigt :gremwink:
Den romansen är väldigt underhållande då den måste smygas med. De närmsta vännerna känner till det, men på grund av vissa sociala och religiösa problem så skulle det vara klart ofördelaktigt om våran relation kom ut i det öppna. Så det finns en del att bygga på där och hela situationen är väldigt intressant. :gremsmile:

"Jag förmodar att detta med romantik och kärlek i rollspel är en minst lika stor utmaning för spelledaren som för spelaren. Att hitta en balans som gör att det inte urartar är en kost. En anledning till vår bristande förmåga att rollspela kärlek i rollspel kan också ha att göra med den utbredda homofobi som finns bland män. Detta ställs på sin spets när spelaren (en kille) tittar i spelledaren ögon (som också är kille)och ska förmedla något romantiskt som hans spelare gör eller säger. Vi är så otroligt rädda för att framstå som homosexuella, att vi undviker allt som kan förknippas med mjukare känslor. Samtidigt är nog de flesta innerst inne medvetna om att det är fullt möjligt att vara 100% manlig och ändå vara varm, passionerad och kärlekfull. Det gäller bara att hitta och bli trygg i det."

Det beror nog väldigt mycket på spelgruppen. Vi har inte så värst mycket problem med att ha tillräckligt mycket distans till varandras karaktärer för att inte bry sig om sådant. Sen är iofs 3 av 5 spelare i våran spelgrupp typ bisexuella, så det kan ju ha någonting med saken att göra också :gremwink:

Vad man nog även får inse i frågan är att man kan vara homosexuell, 100% manlig, varm, passionerad, kärleksfull och trygg i det också.

"Kan man anta att alla intelligenta varelser har förmågan och valmöjligheten att känna kärlek? "

Svanar och delfiner lever i parförhållanden. Är det kärleksfullt? Det tyckte man säkert någon gång i tid någonstans. Intelligenta eller ointelligenta varelser, kärleksliknande känslor finns säkerligen lite här och var.

"Om en orch inte har förmågan att känna affektion, medkänsla och kärlek - så kan man ju inte gärna klandra den för att ständigt slåss för sina drifter med hat och våld."

Då får man väl hoppas att dom är mer utvecklade än dom vanliga standardiserade fjantasy-orcherna :gremwink: *pekar vilt Mundanas tiraker*

/Naug

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Spelledare som vanligtvis är coola, undviker detta ämne i rädsla för att det ska bli genenat och pinsamt - främst för dem själva givetvis. För tänk hemska tanke om spelarna gör sig lustiga över spelledarens uppriktiga försök att få in romantik och kärlek i ett äventyr. Även fastän SL är kung, så är han fortfarande väldigt sårbar och mottaglig för vad hans spelare tycker och tänker om honom.
Jag har personligen inte haft några större problem med det, men det är få SPELARE som tar sådana initiativ på något större allvar dessvärre; jag anser nog att det till största delen är upp till de ROLLspelande att agera ut trovärdiga karaktärer, och på så sätt få in lite romantiska scenarion..*S*

Dessvärre (eller? :gremlaugh:) är uppfattningen om vad som kan anses "romantiskt" inte heller alltid så överdrivet uppenbart, det har man ju minsann förstått genom åren. Btw, jag tycker personligen att själva termen "romantik" bör anspela på lite bredare spektrum än endast det gamla uttjatade erotiska spelet mellan man / kvinna, (eller man / man, kvinna / kvinna? *S*) Jag tror de flesta rollspelare är "romantiker" i ett vidare perspektiv, om du förstår vad jag menar..?

Titta på min bild tex, den är väl romantisk och kärleksfull? Precis som jag. :gremwink:

Ymir

Liten kantbaron
Tårar och tillgivenhet - Fantasykärlek a'la Ymir

Usch....varför måste du beröra ett ämne som ligger mig så varmt om hjärtat just när jag verkligen inte har lust att skriva ett djuplodande inlägg? Typiskt...

Romantik och kärlek är som gjort för fantasy. Bara fantasyn som idé är ju urromantisk i sig, baserad på romantiska fantasier om svunna tider. Riddarromantik. Naturromantik. Medeltidsvurm. Kalla det vad man vill - fantasy och romantik går hand i hand. Fantasyn ger möjlighet till suveränt tragisk kärlek - se på Arwen-syndromet, tex...älvan/alven som älskar en dödlig människa, och är dömd att se sin älskare åldras och dö, och bli ensam kvar till sist. Eller vargfursten Galadan i 'Fionavars Vävnad', som i sorgen efter sin älskade najad sökte utplåna hela världen, som han hatade. Merparten av vårt världsarvs stora kärlekshistorier utspelar sig i fantasyliknande miljöer - Tristan och Isolde, Arthur, Lancelot och Guinevere, Romeo och Julia, Paolo och Francesca, Abelard och Heloisë, och flera av dem har också överförts rakt av till fantasyvärldar (återigen, se 'Fionavars vävnad'). Det finns långt mer hinder för kärlek i en förindustriell värld, och sådant gynnar romantik något oerhört. Fantasy är romantik.

Det finns många Don Juans i världen, men vi får nog medge att det känns enklare för oss spelledare (män) - att prata om svärd och avhuggna lemmar - än om den underbara kärleken till en kvinna. Jag förmodar att detta med romantik och kärlek i rollspel är en minst lika stor utmaning för spelledaren som för spelaren. Att hitta en balans som gör att det inte urartar är en kost. En anledning till vår bristande förmåga att rollspela kärlek i rollspel kan också ha att göra med den utbredda homofobi som finns bland män. Detta ställs på sin spets när spelaren (en kille) tittar i spelledaren ögon (som också är kille)och ska förmedla något romantiskt som hans spelare gör eller säger. Vi är så otroligt rädda för att framstå som homosexuella, att vi undviker allt som kan förknippas med mjukare känslor.
Det där kan jag inte relatera till överhuvudtaget, och jag får erkänna att generaliseringen inte uppskattas. Att helt sonika placera hela mitt kön i ett fack jag upplever som patetiskt känns inte befogat i sammanhanget - de flesta killar jag spelat rollspel med har få problem att rollspela kärlek. Snarare tvärtom. (Å andra sidan är jag väldigt kräsen vad gäller spelare, förvisso). Varför kan man inte känna underbar kärlek till en annan man, btw? (Usch, jag börjar låta som en gnällig genusvetare. F'låt).

Vi spelar fantasy för det mesta här hemma. Våra Eon-kampanjer är proppfulla av kärlek, relationer och känslor...jag skulle tro att kärlek, måhända undantaget för drömsk ångest, är det starkaste temat i mina kampanjer, och då skyr jag inga teman. För att verkligen nå så stor inlevelse som möjligt måste ens karaktär kännas riktigt levande, och utan ett trovärdigt känslospektrum är det en omöjlighet. Varför andra spelgrupper tycks sky intimt rollspel som pesten övergår stundtals mitt förstånd, men vanligtvis konstaterar jag väl helt enkelt att de är omogna, osäkra eller helt enkelt korkade. (Och det hoppas jag att ingen tar illa upp av, men det kommer folk väl göra ändå. Jag får stå för det, helt enkelt). Mer objektivt finns det väl folk som inte vill uppnå samma saker med rollspelandet som jag, förstås, men varför? Intimt, känslofyllt rollspel är det härligaste som finns. Aldrig annars engagerar det så mycket, aldrig annars blir karaktärerna så levande. Samtliga av mina bästa rollspelsminnen involverar djupa, starka känslor, och kärleksbaserad ångest utgör förmodligen merparten. Begrav er osäkerhet, sparka ut era oseriösa spelare...skaffa en vettig spelgrupp ni kan känna er trygga i och vågar bjuda på er själva i, och pröva lite riktigt rollspel för en gångs skull.

Som kuriosa kan nämnas att den spelare som går allra hårdast in för relationsspelandet (läs: relationsångestspelandet) i vår grupp är den värste homofob jag vet.

Vår pågående långkörare i Eon är en härva av kärlek, ångest och relationer. Rollpersonen Nicoz älskar sin fru Yzanna högt, men är samtidigt upp över öronen förälskad i älvan Erianni, och osäker på sina känslor för älvan Första Snön, som i sin tur älskar honom över allt annat. Samtidigt håller han på att utveckla Stockholmssyndromet med en kvinnlig fånge, och tillochmed Nicoz gamle vän Valis, spelgruppens casanova, får erkänna sig imponerad av den lyckligt gifte Nicoz plötsliga förmåga att tilldra sig oönskad uppmärksamhet från det täcka könet. Valis själv har utvecklat en ovanligt stabil relation med ex-slavinnan Ishana under tiden, även om han inte tackar nej till ett och annat vänsterprassel, däribland den psykotiska draktjänarinnan Inalea, som dessutom vänstrat med Nicoz (något denne har viss ångest över). Å andra sidan har Inalea vissa succubusliknande tendenser till sin hjälp. Hon älskar också Nicoz, för övrigt, men deras magiska natur grusar effektivt hennes hopp om att någonsin få honom, eftersom hans skugglandsväsen tar mer och mer av hennes demoniska energi varje gång de rör vid varandra (samlagen satte igång det hela rätt bra, liksom). Att Nicoz sedan mest tycker synd om den fullständigt mentalt sabbade Inalea, och inte är förälskad i henne, tycks bara ha gått upp för henne någorlunda - hon är inte vidare empatisk, direkt. Den oerfarna schamanflickan Thizara (rollperson) har också fått några kyssar av Inalea, mest vänskapligt menade, men oerfaren som hon är av kärlek är hon osäker på om hon bör se dem som mer än så. Att Valis kommer att kära ned sig i henne när hon vuxit till sig känns smått obligatoriskt, för övrigt. En tredje rollperson, den avhoppade alvkrigaren Denelian, har inte bara fått sitt ex Shoni på halsen, utan dessutom kärat ned sig i den förhärdade och tragiska älvan och draktjänarinnan Eithene , och haft en kort och stormig relation med henne. Att Eithene gjort slut tycks inte riktigt ha gått upp för honom, och hennes vänskapliga warrior-bonding till Nicoz blir allt mer freudiansk, även om ingen, utom relationsdoktorn Valis och empatiknippet Första Snön, måhända, någonsin kommer att ana något innan det är försent. Nicoz är en av de få Eithene verkligen förmår öppna upp sig inför, och efter alla hemskheten han sett henne bli utsatt för tycker han så synd om henne att det börjar närma sig farozonen. Förmodligen kommer det aldrig att bli mer än ett oskyldigt men intimt vänskapsband, men man vet aldrig när man har med Eithenes hämmade känsloliv att göra. Ingen i spelgruppen skulle direkt bli förvånad om de bara råkade hamna i säng med varandra till sist.

De mer udda, icke-mänskliga relationerna står den vandöde Vercci och draken Verduhrakh för. Vercci var tjänare åt en död drake, och utförde flera uppdrag ihop med Eithene. Trots sitt vandöda kött kom han med tiden att älska henne, men vågade aldrig uttrycka sin kärlek annat än i en stark lojalitet och tillgivenhet. Han offrade sig för henne, till sist, stred ensam mot draken Rekhem för att ge andra möjlighet att rädda henne undan tortyr och lidande, och han dog, givetvis - så fruktansvärd krigare han var kunde han ändå inte besegra en drake. Eithene begravde hans vapen i en vacker dal - kroppen var utom räckhåll -, och fällde i hemlighet tårar för hans skull. Hon älskade honom aldrig, men förstod hans känslor till sist, och det gjorde ont nog.

Eithene är föremålet också för draken Verduhrakhs tillgivenhet. För många år sedan gjorde han henne i praktiken till sin slav genom att i alvisk skepnad förföra henne och gifta sig med henne i fjärran land, och uppenbarade sedan sin sanna skepnad och tvang henne medelst magisk manipulation att tjäna honom. Just därför både älskar och hatar hon honom, och slits mellan sin blinda lojalitet till honom och bitterheten över allt han utsatt henne för under alla dessa år. Verduhrakh, å sin sida, ursäktar sig med att hon behövs i framtiden, och det är förvisso sant (drakar i Eon kan inte ljuga), men somliga av hans fränder tycker sig skönja en väl stor motvilja mot att låta henne gå till sist. Någonstans i sitt uråldriga väsen känner Verduhrakh närmast en dyrkan, en stark kärlek till Eithenes tidlösa skönhet och okuvliga mod, i all dess sårbarhet, och han kan inte låta bli att älska henne, än mindre förmå sig att leva utan henne. Han avskyr att behöva tvinga henne att tjäna honom, men hoppas att han en gång, när Eithene gjort vad det nu än är hon måste göra, ska kunna förlåta sig själv. Det var ju för världens bästa(?). Stundtals visar han små, subtila prov på tillgivenhet, tysta antydningar om hur högt han älskar henne. Sedan hon blivit våldtagen såg Nicoz i halvvaket tillstånd en dunkel, rödhårig alvgestalt som kramade henne medan hon sov, helade hennes skador och torkade hennes tårar från kinderna. Det var Verduhrakh själv, även om Nicoz bara anade det. På sitt eget vis är Verduhrakh kapabel att älska högre än någon dödlig varelse - Eithene är det dyrbaraste i hans värld, och han skulle villigt ge upp sin hundratusenåriga existens för henne om inte världen själv behövde honom längre.

(Lite mer om Verduhrakh och Eithene kan läsas i beskrivningen av Shoni'an Ishani på Drunoks Drängar).

En söt relation i en annan kampanj var mellan léaramalverna Tienne och Araenn. Hon led av rejäla posttraumatiska stressyndrom och sexuella hämningar, med en stark tendens att hela tiden söka sympati från omgivningen, han var tafatt, ridderlig och hade tragiska erfarenheter från tidigare relationer. De älskade varandra, men Tienne var helt blind för hans känslor, uppfylld av sitt eget trasiga känsloliv, och Araenn kände starkt för henne samtidigt som han var livrädd att skada henne ytterligare. Han upplevde henne som så skör, det var ju män som han som gjort henne så illa, och han satte henne hela tiden på en pidiestal och dyrkade henne, vågade aldrig ta ut svängarna och verkligen tala ut. När de upplevde faror ihop tenderade hämningarna att försvinna vind för våg, och då var de som gjorda för varandra, perfekt koodinerade och med stor empati, men annars var deras relation ansträngd, återhållen och smått desperat om man ser till hur de i sitt sökande efter sympati klamrade sig fast vid varandra. Till sist var det Tienne som råkade illa ut igen och togs som slav av en elak pseudoarab med samlarmani, och när Araenn tillslut räddade henne (hon räddade sig själv lika mycket) var hon ännu trasigare. Han var helt oförmögen att förstå, försökte bara fruktlöst trösta henne, och när hon slutligen vaknade upp en natts vid hans sida och fick ett ångestanfall orkade han inte längre. Att hon, om så bara strax efter sömnen innan verkligheten helt nått henne, skulle vara rädd för honom gjorde för ont. Han väckte henne, och förklarade att det här inte fungerade längre. Så gav han sig iväg, och snart låg de gråtande var för sig i dalen och sågs aldrig mera. Det var sann ångest destillerad i rollspelsform, vill jag meddela. (Jag spelade Tienne, for the record).

Så, det var ett försök till reflektioner från min sida, en hel del elitistiskt gnäll och svammel, samt en del förvirrade men förhoppningsvis ändå förståeliga exempel på kärlek och relationer i fantasy a'la Ymir. Jag antar att jag hade kunnat förklara mer djuplodande hur jag hanterar relationer och intimt rollspelande, förstår bara inte hur jag skulle göra det...det känns så självklart, på något sätt...den som känner sig manad får gärna hjälpa mig på traven. Nåja, hoppas mina flummiga redogörelser gav något, åtminstone.

- Ymir, har en Sigmund Freud-actionfigur på väggen

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Heeeelo Ymir o alla anrda

Ymir och jag delar synen på det här. Det beror på mognad i spelgruppen. Kärlek är en stark drivkraft. Är det så att spelarna har en hög inlevelseförmåga så är kärlek och känslor MYCKET starkare än svärd, KP skador hit och dit. I mitt tycke. Här börjar rollspelset ta vid på riktigt. Jag menar kolla bara på chatsidor där folk som itne ser varandra bygger up värsta drömslotten kring de de chattar med. Så kand et gå till kribng ett spelbord ocjkså även om mans er sin polare på andra sidan så kan man om man har inlevelseförmågan drömma sig bort. Då man bygger upp känslor kribng denna person kan det gå så långt att man tänker på denne eller denna lite då och då. Om man gör det så kan du själv tänka dig vad som häder då denna man eller kvinna plötlsigt försvinner dör eller våldtas. Det rä annat än att håna spelarna som togs upp i en annan tråd.

Försök få in kärlek men om du märer att det itne funkar stry det omedlebart. Kärlek i en spelgrupp som itne är mogen för detta är värdelös.

Lycka till.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Tårar och tillgivenhet - Fantasykärlek a'la Ymir

Jag uppskattar att du så väl har lyckats integrera spelarna och få dem att utveckla så starka band till varandra och världen. Men det känns som om varenda rollperson har minst tre mer eller mindre besvärliga kärleksrelationer på gång samtidigt. Är det ingen som blir svartsjuk på att rollpersonerna är så frikostiga med sin tillgivenhet? Att de får ångest över att vara otrogna verkar inte precis hindra dem infrån att faktiskt vara det.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Om man ska involvera rollpersonerna i en kärleksrelation så rekommenderar jag att man tar god tid på sig. Det duger inte att peka med hela handen och beordra rollpersonerna att bli förälskade. Det måste växa fram, särskilt om gruppen kanske är ung och oerfaren. Det måste kännas naturligt. Sedan måste också relationen få utrymme och tid att fördjupas och rollspelas. Det räcker inte med att spelaren antecknar att hans karaktär är gift på sitt rollformulär utan man måste lägga ner tid på att rollspela relationen också. Och sist men inte minst så tycker jag inte att man ska bli skrämd av superambitiöse Ymir och hans väldiga härva av kärlek, sex och ångest. Det går alldeles utmärkt att börja på en låg nivå och känna sig fram. :gremsmile:

Rosen

Myrmidon
Dessvärre (eller? ) är uppfattningen om vad som kan anses "romantiskt" inte heller alltid så överdrivet uppenbart, det har man ju minsann förstått genom åren. Btw, jag tycker personligen att själva termen "romantik" bör anspela på lite bredare spektrum än endast det gamla uttjatade erotiska spelet

Jao och njae; jag ser en liten gradskillnad mellan romantik, kärlek och sex i rollspel.

Romantik handlar för mig mycket om känslor som inte riktigt får möjlighet att flöda fritt. Tror det var Nightowl som någon gång skrev att en pojke och en flicka som möts, blir kära och sedan lever lyckliga i alla dagar iofs är trevligt, men det är inte så himla romantiskt om det inte finns några hinder i vägen för deras kärlek.
Fast till viss del beror det nog på spelvärlden; jag har en viss förkärlek för att skapa romantiska intriger i Khelataar, där det finns arrangerade äktenskap och varje romans kan ha politiska konsekvenser mellan inblandade klaner och släkter, men skulle vara klart mer tveksam att prova det i en standardfantasy-miljö där moralen och samhällets syn på förhållanden är mer lik den i dagens västvärld.

Kärlek i rollspel är förhållandevis enkelt att köra, tycker jag. (Andra spelare kan väl ha kommentarer av typen "Ssuck, men gud så jävla gulligt!", men då har de oftast macho-RP som skulle kunna säga samma sak.) Jag har haft RP-SLP-förhållanden flera gånger, och vid ett par tillfällen något mer platoniska sådana med andra RP. Iofs kan även det medföra praktiska problem; de gånger det har varit med en äventyrar-SLP "ute på fältet" har jag ofta känt mig primärt prioriterad på att beskydda min partner och smått önskat att vi hade kunnat skita i hela uppdraget.

Sex kräver varken några större krusiduller eller någon större mognad från spelarnas sida - och just därför tycker jag att man kan låta det flyta ihop lite med kärlek för att förenkla saker och ting (och andra spelare brukar inte protestera mot det). T.ex, i vår WFRP-kampanj hade min kvinnliga alv en knullrelation med en ung jägare i en alvby som vi passerade då och då. Hon brukade också dra iväg dit mellan äventyr och stanna med honom ett tag tills det var dags att ge sig ut igen. De talade därmot aldrig om att gifta sig med varandra eller så; det var bara ett bra sätt för dem att få sig lite skump i sänghalmen emellanåt.
Fast återigen beror det ju på spelvärlden - ett sånt förhållande är rätt okej för Old World-alver, men skulle se ganska konstigt ut bland alver i t.ex Middle-Earth.

--
Åke

Eagle

Swordsman
Kan en drake eller ett troll känna kärlek?

Tack för all feedback.

Fast jag är fortfarande frågande till hur man hanterar kärlek i icke mänskliga relationer. Kort sagt - hur relaterar andra varelser till kärlek, och är kärlek samma sak för t.ex. en orch som en människa, hur tar det sig uttryck hos olika varelser såsom t.ex:
1. Drakar?
2. Varelser såsom orcher, kobolder, ograr, troll och minotaurer?
3. Alver?
4. Jättar?
5. m.f.

Vilka varelser påvisar samma beteende som djur (med modersinstinkt, flockdjursbeteende, etc.) och vilka agerar med en djupare förståelse för sina känslor?

Och sedan till min andra fundering. Har monster något val - är de mördarmaskiner av naturen som gör att de inte ens har valet att göra något gott, då kärlek inte existerar i deras sinnesvärld?

Nightowl

Champion
Tror det var Nightowl som någon gång skrev att en pojke och en flicka som möts, blir kära och sedan lever lyckliga i alla dagar iofs är trevligt, men det är inte så himla romantiskt om det inte finns några hinder i vägen för deras kärlek.
Jo, det var nog jag. Det är om inte annat ganska trist - action-motsvarigheten är väl orchen som först ger rollpersonerna allt sitt guld och sedan slänger sig på sitt svärd. Jag menar, what's the vits?

Om däremot det är praktiska eller sociala hinder för romansen - som ju kan innebära trubbel mellan två i ett fast förhållande också - kan det bli intressant. Och precis som två rollpersoner kan 'äventyra' tillsammans eftersom de är polare kan de väl göra det eftersom de är älskare eller gifta eller så också, men då är det kanske mer en sido-plott.

Som Rosen säger är det väl mer intressant i miljöer där naturliga sociala regler lägger hinder i vägen för romanser - de medeltida trubadurer som verkar ha uppfunnit begreppet romantisk kärlek såsom vi ofta använder det ansåg t.ex. att det var fullständigt omöjligt att det förekom kärlek inom ett äktenskap. Äktenskap var business för att föröka familjen och fixa band mellan olika grupper, oavsett om man var bonne eller baron.

Jag måste hålla med Rosen vad gäller sex också; ibland beskriver man att ens rollperson äter, ibland beskriver man att en rollperson knullar, och ganska ofta hoppar man över det och förutsätter bara att det händer. Det är ju sånt normala personer GÖR, så varför inte äventyrare? Att beskriva det i detalj skulle väl vara lika trist som att detaljera gröttuggor, men jag har sett underbart fysiskt rollspel från en person vars rollperson aldrig någonsin ätit gröt i hela sitt live, och definitivt aldrig diskat efter sig, så ho vet?

Erik

Sodivra

Champion
Personligen så anser jag att det där är en missuppfattning.
Anser? Det är ju inte så att orcherna i alla spel är lika. Det
Själv anser jag att orcherna i Lilla Staden vid Berget är i princip människor med en annan kultur -de utrycker känslor och umgås på ett annat sätt- och orkerna i Orkworld har ett annat sätt att se på världen än människor -de uppfattar den på ett annat sätt, tänker i andra banor. (Det är alltså skillnad på Orkworldorks och Staden vid Berget-orcher, även om dom bägge är "humaniserade" orcher. Okej, jag säger inte det här för att argumentera mot dig, men jag ville poängtera det ändå.)

Klichébilden av orcher är ju de där.. ja, ni vet. XP. Dom är onda. Så dom anfaller rollpersonerna när dom får syn på varandra. Och så får man lite strid. Och det är kul. Orcher är en rätt bra fiende. Inte så mycket reflektion över hur orcher känner.

Sedan är det ju inne att göra orcher lite humana och tänka i "värderingar" istället för "gott och ont" när man blir en lite mer erfaren rollspelare. Reflektion över orcher, man försöker ge dom en motivering till deras handlanden, och gör dom mer mänskliga och trovärdiga.

Att konstatera att orcher faktiskt inte kan känna kärlek ger kanske lite samma resultat som klichébilden, men samtidigt har man ändå reflekterat lite över hur orcher fungerar. Orcherna kan få ett djup, även om de slår ihjäl saker. Jag menar, föreställ dig en person som inte kan älska! Det är ju skitintressant! Hur påverkar det oss, det borde ju påverka alla möjliga delar av oss? Tycker han om att skriva rollspel och dricka té? Äh.. Stryk det där sista.. :gremcrazy:

anth

Vetefan
Anser? Det är ju inte så att orcherna i alla spel är lika.
Du har en poäng där.
Man skulle kunna tänka sig Orcher så som de är beskrivna i sagan om ringen-filmerna, där de SKAPAS av Sauruman- då skulle de inte ens behöva någon könsdrift eller fortplantningsförmåga.

Nightowl

Champion
Vilken rollspelsvärld talar vi om?

Eller annan fantasyvärld, för övrigt. Orcherna i Midgård kan nog inte känna kärlek; de i D&D-världen Mystara kan det definitivt. I vare sig Glorantha eller Gondica finns det några orcher, och dess drakar är pseudo-kosmiska väsen...

Så det beror nog på. Det finns ju inget som säger 'så skall alver vara'.

Erik

Ymir

Liten kantbaron

Tja, den enda som egentligen är frikostig med sin tillgivenhet är Nicoz, och jag kan lova dig - det är inte lätt att undvika med SLP:er som Första Snön i krokarna. Thizara har ingen riktig kärleksrelation till någon, och Denelian har valt Eithene framför Shoni - därmed inte sagt att han inte plågas av sitt beslut. Att Shoni sedan skulle dö för honom medan Eithene inte vill ha honom längre (på grund av den freudianska warrior-bondingen till Nicoz?) komplicerar givetvis det hela ytterligare, dock. Nicoz älskar egentligen bara två stycken, Eithene och Erianni (märk att jag skriver 'bara', jag tror inte det är så unikt), men känner stark tillgivenhet till Första Snön och Eithene, och de är några av de gosigaste ångestpaket jag skapat. De bara ber om det, helt enkelt. En sexuell kärleksrelation (han har älskat med Erianni) och en stark vänskap präglad av ömsesidig tillgivenhet är väl ändå inte samma sak, hur freudianskt det senare än må vara? (Och då har jag en Freudfigur i plast hängande på väggen).

Att de får ångest över att vara otrogna verkar inte precis hindra dem infrån att faktiskt vara det.
Och det hindrar folk IRL, menar du?

Yzanna är klart svartsjuk på Erianni, för även om hon inte vet vad som pågår så anar hon det. När Eithene först dök upp som en underskön stridsgudinna var Yzanna riktigt svartsjuk på ett närmast barnsligt vis, men i takt med att hon lärt känna Eithene har hon sakta insett att hon inte är något hot, och Nicoz relation till henne och Första Snön kan Yzanna inte se någon kärlek i. Att hon sedan kanske har jättefel kan man mest anklaga hennes bristande empati för. Erianni däremot har väldigt dåligt samvete gentemot Yzanna - hon gjorde ett tappert försök att avsluta sin och Nicoz affär, men omständigheterna tvingade ihop dem igen och allt blossade upp på nytt.

Så, visst, Nicoz kärleksliv är fruktansvärt trassligt, men illa tycker jag inte det är. På sitt eget lilla vis är han ju kampanjens alfahane :)

- Ymir, freudian

walium

Ganska töntig, faktiskt

Är det inte besvärligt att hålla råda på alla dessa relationer, känslor, attraktioner, föredetta flickvänner, engångsligg osv? Finns det någon kvinnlig rollperson eller spelledarperson som de inte har eller har haft sex med? Även om det säkert låter mer komplicerat när du förklarar det än när ni spelar så verkar rollpersonerna sällan ha rena vänskapsrelationer till det motsatta könet. Och de verkar inte vara särskilt blyga eller återhållsamma av sig heller. :gremwink:

Troberg

Sinister eater
vi får nog medge att det känns enklare för oss spelledare (män) - att prata om svärd och avhuggna lemmar - än om den underbara kärleken till en kvinna.
Är det något män brukar ha svårt att tala om så är det avhuggna lemmar... :gremshocked:

Rosen

Myrmidon

Inse att det här börjar låta som en fantasyversion av 'Day of Our Lives'. (-:

(Fö en rätt underskattad såpa ur vissa aspekter - dess ärkeskurk, som just nu är brännskadad och går runt och ser ut som en mumie, har en galen vetenskapsman till henchman som kan omprogrammera folk med andra personers minnen. Sen byter de ut deras identiteter mha en satellit som skjuter ner blåa laserstrålar på dem.)

--
Åke

Eleas

Hero
Re: Tårar och tillgivenhet - Fantasykärlek a'la Ym

"Är det inte besvärligt att hålla råda på alla dessa relationer, känslor, attraktioner, föredetta flickvänner, engångsligg osv? Finns det någon kvinnlig rollperson eller spelledarperson som de inte har eller har haft sex med? Även om det säkert låter mer komplicerat när du förklarar det än när ni spelar så verkar rollpersonerna sällan ha rena vänskapsrelationer till det motsatta könet. Och de verkar inte vara särskilt blyga eller återhållsamma av sig heller."

Tja, Thizara har fått ett fåtal kyssar och... öhm... det var nog allt. Och är störtbra polare med Valis, för övrigt. Första Snön kommer inte att ha sex frivilligt i första taget. Arani (den där stockholmssyndromsfången) är fånge och därtill säkerligen ovillig (även om Nicoz förmodligen är det snyggaste hon sett på år och dag, typ). Visst finns det kompisförhållanden så det räcker och blir över i gruppen, även över könsgränserna.

--Björn, som spelar en pubertal schamanflicka med hemligt romantiska drömmar