Nekromanti Romare & Greker!

Nässe

Myrmidon
Varför finns det så få rollspel om Romarriket eller grekerna? Eller missar jag något spel? Någon som har tips?

Grymt vore att spela med Burning Wheel- regler!

anth

Vetefan
Hur definierar du "få"?
Jag har nog ett par spel för antikens Grekland och ett par för romarriket

Krille

Super Moderator
"Få" antar jag betyder "bra mycket färre än alla kvantiljoner vanliga riddartidsfantasyspel".

Och svaret är helt enkelt att det inte är lika populärt.

Illertass har nånstans sitt SPQM - ett Mouse Guard-hack i Rom.

Möller

Hubert Hortlax
Nässe said:
Varför finns det så [nästan inga kända] rollspel om Romarriket eller grekerna?
Ja, hm.

Historiska settings är alltid svårt och även om antika Rom och Grekland känns någorlunda »nära« finns det så många fallgropar. Hur signalerade rommarna att gladiatorn skulle leva eller dö? Den dominerande (miss)uppfattningen är tumme upp/ner, men så riktigt verkar det inte ha varit. Och så plötsligt har du en dålig diskussion om historia i spelgruppen.

Fantasytavernan är mycket enklare. Jag är en dvärg, jag gillar öl. Alltså köper jag öl. Med en valuta. Vid en bardisk. Punkt.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
FVLMINATA är ett alternativhistoriskt spel där romarriket har tillgång till krutvapen.

Requiem for Rome är en settingbok till nya Vampire som utspelar sig under 300-talet. En tillhörande kampanj finns också.

Mazes & Minotaurs är ett old school-spel i grekiskmytologisk miljö (lika fritt tolkad som D&D tolkar medeltid). Finns också i avancerad version.

Warlords of Alexander är ett BRP-spel som utspelar sig under den hellenska eran efter Alexander den Stores död.

Zenobia utspelar sig i Mellanöstern under tredje århundradets kris, men har mycket fokus på att få miljön att kännas sword & sorcery.

Cybot

Mest spelbar
So what? Istället för pseudomedeltid så gör man pseudoromartid? Finns fortfarande öl och det finns fortfarande valutor. Men man kan kalla dem sestertius, denarius och Aurius istället.

P.S: West End Games gav väl ut Hercules&Xena innan de konkade? Har aldrig spelat det så kan inte kommentera på hur bra det är.

God45

#PrayersForBahakan
Du fick mig att researcha det här och tydligen finns det hur många spel med Romare och Greker som helst. Här är vad jag hade hittat när jag gav upp och slutade leta.

Det självklara valet är Mazes and Minotaurs. Två D&D retrocloner som är baserade på iden att D&D var baserad på grekisk myt istället för på Medeltida fantasy. En version är baserad på AD&D och den andra på OD&D: Länk

Det fanns också ett par böcker till 2ed D&D. Bland annat HR5: The Glory of Rome och HR6: Age of Heroes.

Requiem for Rome är Vampire under romarriket och det är grymt bra :gremsmile:

Cthulhu Invictus är Call of Cthulhu i romarriket. Det här spelet har lärt mig att de gamla romarna hade klarat sig bättre än moderna människor mot Cthulhu Mythosen.

Scion handlar om att spela halv-gudar, ofta från grekisk och romersk mytologi.

Där finns Rome: Life and Death of the Republic och Monster Coliseum: Arena Combat and Chariot Racing till BRP som kostar pengar samt Warlords of Alexander som är till BRP och är gratis.

Gurps har the GURPS Imperial Rome och GURPS Greece. Där finns också ett kapitel om settingen Roma Arcana i Gurps Fantasy.

Där finns ett gratis spel som heter Zenobia som jag inte testat: Länk Det är dock mest Egypten med små delar av Grekland/rom.

Där finns d20 spelen Eternal Rome, Relics & Rituals: Olympus och Trojan War: Roleplaying in the Age of Homeric Adventure.

Där finns ett indie spel som heter Bacchanal. Jag vet inget om det.

Fvlminata: Armed with Lightning handlar tydligen om romarriket fast med magi och viss avancerad teknologi.

Där finns ett spel från 1980 som heter Man, Myth & Magic som handlar om reinkarnation och grejer och som tydligen har en stor sektion om romarriket.

Där finns spelen Lex Arcana och Pax Gladius som har liknande namn men som jag inte vet något om.

HWR3: The Milenian Empire har romarriket till Hollowworlds settingen.

Praetoria Prima är ett franskt rpg som utspelar sig i en romersk setting.

Aesheba: Greek Africa är ett alternativ historiskt spel som verkar ha en cool alternativ tidslinje.

RPG: Arete handlar om de grekiska hjältarna.

Där finns Rolemaster Rome om du är en av de två personerna som gillar Rolemaster.

Spelet HELLAS: Worlds of Sun & Stone är gamla Grekland i rymden.

43AD är ett skräckspel som utspelar sig i Britannien under den romerska ockupationen.

Lords of Olympus är amber diceless fast i mytologiska Grekland.

Sodivra

Champion
God45 said:
Cthulhu Invictus är Call of Cthulhu i romarriket. Det här spelet har lärt mig att de gamla romarna hade klarat sig bättre än moderna människor mot Cthulhu Mythosen.
Varför då?

Möller

Hubert Hortlax
Cybot said:
So what? Istället för pseudomedeltid så gör man pseudoromartid? Finns fortfarande öl och det finns fortfarande valutor. Men man kan kalla dem sestertius, denarius och Aurius istället.
Absolut kan man det.

Men jag vågar ändå hävda att fantasyns pseudo-medeltid existerar i stor utsträckning i vårt kollektiva medvetande. Alla har några beröringspunkter med Tolkiens verk, Conan barbarern och D&D och det går att bara köra. Ibland stöter man på misskommunikation, antingen om man går helt gonzo med jetpacks och rymdgudar eller om man hårdkör medeltida realism, men man måste inte göra det.

I en antik setting måste det avgöras hur »pseudo« settingen är. Det finns inte något normalt att göra. Hur slänger du in lagom mycket flavour av grekisk kultur för att det ska kännas grekiskt, utan att du ska hamna i en plats där historiska fakta jämt behöver kollas upp eller debatteras? Det är definitivt inte omöjligt att åstadkomma, men jag vill ändå hävda att det är svårare än att slänga upp Pathfinder och bara gå och röja en borg med skelettkrigare.

Cybot

Mest spelbar
God45 said:
Bacchanal handlar tekniskt sett om romartid men det är ett ganska smalt spel som handlar om en Bacchanal :gremblush:

Spela det endast gruppen är tajt och helt bekväm med sådant material.

God45

#PrayersForBahakan
Arvidos MC said:
God45 said:
Varför då?
Eftersom de tror att det finns monster och gudar så de blir mindre sinnessjuka när de stöter på tex en Deep one. Klart det finns Deep ones, de är barn till Posidon eller Oceanius. Klart det finns magi, det vet ju alla och så vidare.

Plus, en massa mythos monster är nästan helt immuna mot kulor men tar mycket mer skada från vapen som svärd vilka folk faktiskt var beväpnade med under Rommarriket.

Cybot

Mest spelbar
Arvidos MC said:
God45 said:
Varför då?
Troligtvis för att Romarna trodde på magi, magiska bestar, otroliga faror som borde undvikas och att det fanns gudar som man helst skulle undvika helt.

God45

#PrayersForBahakan
Cybot said:
God45 said:
Bacchanal handlar tekniskt sett om romartid men det är ett ganska smalt spel som handlar om en Bacchanal :gremblush:

Låter kul med rätt grupp :gremsmile: Hur mycket regler och så är det?

Cybot

Mest spelbar
God45 said:
Cybot said:
God45 said:

Låter kul med rätt grupp :gremsmile: Hur mycket regler och så är det?
12 sidor. Det finns gratis här