Ja, Rome är hur bra som helst. Själv har jag sett hela första säsongen redan och den är verkligen magnifik. En av de absolut bästa tv-serierna jag har sett. Det är också den hittills dyraste tv-serien som någonsin gjorts, kulisserna har kostat massor att göra, vilket verkligen märks. Några kristna värderingar har jag inte märkt av heller, men det brukar ju inte HBOs serier innehålla. Det är så skönt att se amerikanska tv-serier där de har sex utan att det ska bli några moralpredikningar om sex före äktenskap och sånt skit och där de faktiskt svär. Det är bra att kabelbolagen inte behöver bry sig om sånt till skillnad från nätverken. Ett exempel är serien Prison Break som har börjat visas på tv3 nyligen, den är gjord av fox och alltså får det inte förekomma några svordommar. Jag gillar serien, den är jävligt bra och spännande, men det känns lite orealistiskt med ett fängelse där ingen svär, särskilt när man har sett på Oz.
HBO har ju dessutom gjort så mycket bättre serier än Sex and the City. Stora (och bra) produktioner som Sopranos, Deadwood, Oz och Band of Brothers finns också på deras meritlista. Sedan gör de även serien Entourage som kanske skulle kunna sägas vara Sex and the City för män, men inte riktigt. Jävligt bra är den i alla fall.
För övrigt är Rome samproducerat med BBC, och det är därför engelskan oftast är mer brittisk än amerikansk.
Det finns en äldre tråd om Rome också, borde bara vara att söka. Själv orkar jag inte.
Men har ni inte sett Rome ännu så se den på Canal+, för mycket bättre än så här blir det inte.
/Balderk, längtar efter säsong 2, som tydligen kommer först 2007.