Nekromanti Rosen reminiscerar

Rosen

Myrmidon
Eller "nostalgifierar", fast nåt sånt ord finns väl inte.

Känner mig lite upprymd idag och tyckte bara jag borde dela det med nån... Att resurrecta Birger Barbaren sedan han legat på hyllan i mer än ett decennium var förvisso skönt, men igår gjorde jag klar och skickade en bild som återupplivade en ännu äldre figur än så - en från långt innan jag hade börjat rita saker till rollspel.

Det är en smått lång historia; den här sidan förklarar det hela mycket bättre.

Fotnot: Föruom Slowgate har gamla bandmedlemmar därifrån senare även dykt upp i bl.a Messiah's Sabbath, Memento Mori och Mercyful Fate. Ja, och så var E-type med ett tag. Faktiskt.

--
Åke

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Merchants in Metal-omslaget har jag ju sett förut (lycklig ägare till The Encyclopedia of Swedish Hard Rock and Heavy Metal 1970–1996* som jag är).

Och nu vet jag även vem som tecknat det.

<font size="1">* Tack vare detta eminenta uppslagsverk fick jag även veta att den bokbindare som reparerade min WH40k (1st ed.) och gav den ett svart skinnband med guldfolieprägling lirat bas i Heavy Load.
</font size>

Rosen

Myrmidon
Den galloperande basisten

Merchants in Metal-omslaget har jag ju sett förut

Numera tycker fö att stilen på det påminner en hel del om det som jag ritade i modulen Koor-Maniar åt Lancelot Games. Och det var ju bara tre år mellan dem...

Tack vare detta eminenta uppslagsverk fick jag även veta att den bokbindare som reparerade min WH40k (1st ed.) och gav den ett svart skinnband med guldfolieprägling lirat bas i Heavy Load.

Torbjörn Ragnesjö? Han är gammal rollspelare (D&D, RQ2, Tunnels & Trolls... den generationen) och höll i spelfanzinet "The Galloping Dominoes" på 80-talet. Jag språkade lite med honom på GothCon häromåret.

HL hade iofs ett par andra basister genom åren, men han var den ende som räknas. Jo, jag var medlem i Heavy Load Fan Club för ännu längre sedan... (-:

--
Åke

Dante

Staff member
Re: Den galloperande basisten

Just Torbjörn. Jag träffade honom också på GothCon (fast jag vill minnas att det var i år). Att han är gamer visste jag redan, vi umgicks i samma rollspelarkretsar i Uppsala. Heavy Load-tiden var han dock förtegen om.

Som en sista jag mötte Lassie-sidenote innan detta blir alldeles för OT till och med för OT-forumet: Torbjörns kusin (?), Ragne Wahlquist (gudabenådad gurakliare i samma orkester och utsedd till årets gitarrist nån gång för länge, länge sedan) sadlade om och gick i samma klass på Grafiska Institutet som bror min.

Nästan så man skulle starta en ny tråd där folk får lista kända gamers (kända utanför rollspelarkretsar och kända för något annat än rollspelsrelaterade prylar).

Rosen

Myrmidon

Heavy Load-tiden var han dock förtegen om.

På GothCon berättade han iaf glatt för mig att deras sista album sålde mer än Europes första, som kom ut samma år. (-:

Torbjörns kusin (?), Ragne Wahlquist (gudabenådad gurakliare i samma orkester och utsedd till årets gitarrist nån gång för länge, länge sedan)

Kusin, ja. Han och hans trummande bror brukade också vara notervärda för sina, um, lajvutstyrslar onstage. Ragne hade en rätt ok ranger-ekipering i päls och skinn, men Styrbjörn bar en helt osannolik fantasytingest av svart läder, nitar och fusk-scalemail av nånting paljettaktigt... Tänk Manowar-kläder på varmkorvbudget.

Sen är Heavy Load inte OT rent allmänt; de körde rätt hårt på en nordisk fantasyimage, och låtar som 'Singing Swords' och 'Stronger than Evil' har ganska rollspelsaktiga texter.

Nästan så man skulle starta en ny tråd där folk får lista kända gamers (kända utanför rollspelarkretsar och kända för något annat än rollspelsrelaterade prylar).

Förutom Orvar i Filmkrönikan, då. (-:
Fast om man håller sig till musikaliska meriter så finns ju Lancelot-tecknaren Håkan Jonsson som åker runt och lirar rockabilly (det gjorde han iofs även på den tiden, men då hade de inget skivkontrakt).

--
Åke

Morgoth

Swashbuckler

Sen är Heavy Load inte så OT rent allmänt; de körde rätt hårt på en nordisk fantasyimage, och låtar som 'Singing Swords' och 'Stronger than Evil' har ganska rollspelsaktiga texter.

Hur? Var? När? Nordisk fantasyimage = rollspelsrelaterat? Jag förstår inte kopplingen.

Alla spelar inte Conan d20. :p

Dante

Staff member

»Alla spelar inte Conan d20.«

Nä, men det räcker att några gör det (eller DoD6 för den delen) för att det ska vara »inte så OT rent allmänt«. :gremsmirk:

Morgoth

Swashbuckler

Nä, men det räcker att några gör det (eller DoD6 för den delen) för att det ska vara »inte så OT rent allmänt«.

Det här är väl ett OT-forum? Så varför måste man försvara en diskussion om hårdrocksskivomslag med att det är »inte så OT rent allmänt«? Det är liksom varken mer eller mindre OT än diskussioner om kylskåpsinnehåll eller nationaldagen, oavsett förankringen i nordisk fantasykultur.

Rosen

Myrmidon

Nordisk fantasyimage = rollspelsrelaterat? Jag förstår inte kopplingen.

Du köpte aldrig DoD6 eller Viking, eller hur?

Alla spelar inte Conan d20. :p

Nä, men Heavy Load gjorde aldrig nån låt om Hyborea heller. (-:

Om OT: Dante skrev "...innan detta blir för OT till och med för OT-forumet" om att nämna Ragne Wahlquist, därav min kommentar. Jag skulle enkelt kunna lista ett par dussin gitarrister som vore mer off-topic på ett rollspelsforum än han.

--
Åke