P@n
Veteran
Jag vet vilka bilder jag vill ha. Men inte vilka jag får ta. Ni andra som skriver rollspel vart får ni era bilder ifrån?
Den lagen är bara en stor salig röra men tyvärr får du inte lova att publisera ditt spel med dessa bilderna om du inte har rättigheterna för bilderna. Jag är ingen jurist, kanske finns någon sådan här på forummet som kan det bättre. Men man ska vara försiktig och se till att man har rättigheterna till att så kallat återskapa materialet innan man gör det, det gäller oavsett om det man återskapar är kostnadsfritt eller ej. Särskilt om materialet i fråga används för att tjäna pengar, då går du in som kostnadsfri källa till materialet och förstör deras verksamhet.P@n;n139165 said:Det ska publiseras men gratis. Jag och polarna ska ju använda det privat. Men sen är tanken att vem som helst kan få tanka hem det utan kostnad. Vet inte vad lagen säger här.
Layoutprogrammet indesign är den rådande standarden (och riktigt bra). Om du är student kan du skaffa dig en studentlicens på drygt 100 kronor per månad. Senaste versionen.P@n;n139198 said:När ni har era bilder. På vilket sätt föser ni ihop bilderna och texten. Jag sitter och tittar på "Svar av kval, vit av lust". Hur gjorde du där Genesis?
Precis. Det är goda råd. Med lite tur kanske illustratören kan tänka sig att bidra till din produkt i utbyte mot ett omnämnande i texten. Jag har själv givit nyttjanderätt till några av mina bilder i utbyte mot ett exemplar av den färdiga produkten, och jag har vid ett annat tillfälle själv fått tillåtelse av en musiker att gratis använda hens musik i en av mina showreels. Så det är värt att prova.Arazand;n139170 said:Så ta det försiktigt. Försök istället att ta kontakt med illustratören, vem vet, de kanske bara vill att verket ska nå ut till fler och kan tänka sig ge dig rättigheter kostnadsfritt. Helt enkelt ta det säkra före det osäkra.