Nekromanti [Rotsystem] - Annat namn för Grönskans servrar?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Bakgrund: I Rotsystem har världen tagits över av ett globalt nätverk av radiotelepatiska växter. De kommunicerar huvudsakligen via sina rötter men kan också föra över information över långa avstånd med radiosignaler.

I grundboken beskriver jag hur man skapar "nodkartor", som är typ topologiska kartor över utforskningsäventyr, där varje nod är en plats som på något sätt utmärker sig. Det här är en anpassning av pointcrawl-modellen.

Nu har jag ett problem, som jag skulle behöva lösa illa kvickt.

Jag har nämligen en annan grej som jag också tänkt kalla "noder", nämligen Grönskans nervcentra. Jag tänker mig nämligen att Grönskan har typ som "servrar" som lagrar och bearbetar information i det globala nätverket. Det mesta kan skötas av de mer distribuerade areorna med växter, men de här "klumparna" sköter de tunga mentala lyften så att säga. De är inte självmedvetna eller så, utan bara en del av den stora processen.

Men jag kan självklart inte kalla två sakerna noder.

Så, förslag på annat ord?

Jordstam är en underjordisk stamdel. Det kallas även rhizom. En jordstam kan vara lång, smal och långt utsträckt, eller kort och rund. En mycket kort och rund jordstam kallas knöleller stamknöl (inte att förväxla med lök). Jordstammar kan vara näringslagrande och är då tjocka och ibland ätliga, flera sådana är kulturväxter (ingefära, potatis, jordärtskocka, rabarber och sötpotatis till exempel). Rotskott är oftast inte egentligen rot-skott utan skott just från jordstammar.

Från wikipedia kanske något där?

PAX

Jordisk Äventyrare
Tänkte också på Stammar innan jag hann läsa Svenske Kockens inlägg.

Kapslar skulle kanske fungera.

Rotcenter, Rotcentrum eller Rotcentral. Rotknöl?

krank

Jag gillar både kluster och rhizom. Det senare kommer jag nog att vilja använda till något, men om jag förstått det rätt så är det mer beteckningen för själva det gemensamma rotnätverket? Grönskan i sig är ju definitivt en (ett?) rhizom, givet just sammankopplingen.

krank

Jag har fått förslaget "rothjärta" från annat håll, och det kommer jag garanterat att vilja ha som alternativt namn åtminstone.

PAX

Jordisk Äventyrare
krank;n135177 said:
Jag har fått förslaget "rothjärta" från annat håll, och det kommer jag garanterat att vilja ha som alternativt namn åtminstone.

Nu blev det fantasy... :cool:

krank;n135176 said:
Jag gillar både kluster och rhizom. Det senare kommer jag nog att vilja använda till något, men om jag förstått det rätt så är det mer beteckningen för själva det gemensamma rotnätverket? Grönskan i sig är ju definitivt en (ett?) rhizom, givet just sammankopplingen.
Rhizom är om jag förstår det rätt den tjockare delen av ett Rotsystem, men i ditt fall kanske Rhizom skall ses som något slags huvudledningar mellan olika "rothjärtan"

Genesis

Ni dés ni maître
Nervcentraler
Synapser
TXRX (Transmit-Receive)
Knutpunkter
Nav
Korsningar
Drottningar

Fridigern

Swordsman
Vad med att fästa titeln till något? "Rotsystem" liksom. Men jag tycker rhizom passar bäst, du kan ju låta noden vara något stamformig för att passa bättre till ordet.

gizmo

temporary sunshine
I fall Grönskan tänker jag mer mycorrhiza än rhizom, den symbiotiska aspekten känns passande. Men det låter inte bra som ord. Och så är mycorrhiza helheten av nätverket, inte centra. Det finns ett botaniskt ord för sådana men det heter bara ganska profant root nodules, alltså rotknölar, beskrivning finns här: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Root_nodule
Inte det snyggaste ordet man kan hitta på.

Men kollar man på danska, så heter det "knold". Det blir direkt lite mer roligt.

Och på franska finns de som nodosité, det skulle gå att svenskificiera till nåt som nodositer.

krank

Jag tackar för en massa bra förslag och sparar många som alternativa namn framöver. Jag kommer att använda Rothjärtan som benämning i den produkt jag skriver just nu, men andra namn kan komma att dyka upp i framtida produkter.