[Rotsystem] Annat ord för "psykokirurgi"

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
OK, så jag har gjort en dum grej. Jag använde begreppet "psykokirurgi" i första utgåvan av Rotsystems grundbok utan att kolla upp ifall ordet redan betydde något… Jag menar, texten blir inte obegriplig av misstaget, men den säger inte riktigt det jag ville.

Det jag hade tänkt mig var ju något i stil med att neurokirurger snedstreck memetiker snedstreck programmerare gick in via neuralinterfaces och direkt manipulerade minnen, tankar och känslor. Överlag något som är dåligt ansett och dessutom ruskigt svårt om det inte ska gå helt åt fanders; hjärnan och psyket är komplicerade grejer.

Men psykokirurgi är ju… inte det, utan något mer, öh, primitivt.

Så nu när jag (ja, parallellt med mina andra projekt) reviderar Rotsystem-grundboken tänkte jag passa på att byta ut begreppet mot något annat. Men vad?

Neuroprogrammering?
Neurohacking?

Genesis

Ni dés ni maître
Det är interessant att jag skrivit ett helt rollspel på temat utan att någonsin använda (eller känt behovet av) ett ord för fenomenet. Några idéer:
  • Hjärnredigering
  • Neuronjustering
  • Editering (så kanske man kan få folk att sluta säga det om vanlig redigering!)
  • Ajustage
  • Psykomodifikation (kortas till "psymo", verb "psymodda")
  • Cerebralkorrektion
  • Gehirnveränderung
  • Våtvaruintrång

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Neurohacking. Kör på det.
Jag tänker att det stora problemet där är att hacking låter som något amatörer, hackers, håller på med. Cyberpunkare, liksom. Inget man gör i ett sterilt vitt rum, snarare något man gör inne på en Terry Gilliamsk skrotshop med fulkopplingar som sitter ihop med eltejp.

Säger inte att det inte blir det, men jag använder tråden för att stöta och blöta tankar liksom =)

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Hjärntvätt?
Psycho Condition?
Mind Control?
Limbistik?
Neurokonfiguration?
Sinneskuvning?

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Dilandau

Myrmidon
Jag tänker att det stora problemet där är att hacking låter som något amatörer, hackers, håller på med. Cyberpunkare, liksom. Inget man gör i ett sterilt vitt rum, snarare något man gör inne på en Terry Gilliamsk skrotshop med fulkopplingar som sitter ihop med eltejp.

Säger inte att det inte blir det, men jag använder tråden för att stöta och blöta tankar liksom =)
Neurocoding

Vimes

Sillkung
En del bra förslag, men jag vill slå ett slag för att "psykokirurgi" är alldeles utmärkt som det är. I cyberpunksammanhanget är det ju något annat än den historiska betydelsen, och en eventuell en underton av lobotomi och övergrepp i associationspaketet det levererar är en feature snarare än en bug.

(plus att Richard Morgan använder det om motsvarande företeelse i Takeshi Kovacs-romanerna)

Kungfetti

Veteran
Min gissning på vad vården skulle kalla det är neuroterapi. eftersom det normala och lagliga syftet med sådana ingrepp skulle vara att behandla mentala tillstånd.
Jag instämmer. Här har du verkligen ett ord med känsla av trist vårdapparat i sterila vita rum, medan neurohacking är när du får det gjort i en gränd upptryckt mot en sopcontainer.