Nekromanti [Rotsystem] - Arkologins inre geografi

Cybot

Mest spelbar
Jag skulle säga att det där är riktigt låga beräkningar om man tar optimerad agrikultur i beräkning.
Det finns beräkningar på att ungefär 20 kubikmeter växtmiljö (växtmiljö, inte växtmassa) är tillräckligt för att föda en människa om man är superoptimal. Låt oss säga att Rotsystem är något mindre yteffektiv. Låt oss säga 60 kubikmeter och lägger till 20 kubikmeter till för kraft och vattenåtervinning (syre kommer med på köpet).

Om bara en åttondel (2x2x2km) av kuben var dedikerat åt livsuppehållande system så skulle man kunna skapa tillräckligt med mat för 100 miljoner människor.
Nu är en del av kuben i ruiner men även utan superfuturistisk teknologi så skulle 50 miljoner inte vara något problem.

IMHO, mellan 10 och 50 miljoner människor är rimligt. Maten de får är typ hårdprocessat algslem, soya, bakterier och liknande, men det hör väl till settingen?

Räkna också med att varje form av kontamination/sabotage av mat, kraft och återvinning (medvetet eller ej) är belagt med dödstraff.

Leon

Leo carcion
Cybot said:
Räkna också med att varje form av kontamination/sabotage av mat, kraft och återvinning (medvetet eller ej) är belagt med dödstraff.
Dödstraff på dålig källsortering! Helt rätt (som sci fi koncept, inte i verkligheten..)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Cybot said:
Om bara en åttondel (2x2x2km) av kuben var dedikerat åt livsuppehållande system så skulle man kunna skapa tillräckligt med mat för 100 miljoner människor.
Jag har noll problem med en sådan fördelning... =)

Cybot said:
IMHO, mellan 10 och 50 miljoner människor är rimligt. Maten de får är typ hårdprocessat algslem, soya, bakterier och liknande, men det hör väl till settingen?
Ja, sammanslemmat till det man till vardags kallar "näringsslem" och som de med mer stålars kan stoppa in i kopiöst avancerade 3d-skrivare för att forma till något som mer liknar "riktig" mat och som är kryddat så att det smakar lite mindre, öh, slem...

Cybot

Mest spelbar
krank said:
Cybot said:
Jag har noll problem med en sådan fördelning... =)
Räkna dock med att anläggningarna är lite utspridda för att göra logistiken effektivare, förenkla dekontaminering av en enskild anläggning och göra det svårare att någonting slår ut någon större del av arkeologins livsuppehållande system.
Skulle räkna med att anläggningarna är lite mer småskaliga än reningsverk idag för att de måste var mer effektivare och har en högre användning av arbetskraft.
Så kanske ett återprocesseringsverk per sektor och kanske en matproduktionsanläggning per 10000 invånare (vilket ger en anläggningsstorlek på cirka 600000 kubik. En typisk anläggning skulle kunna vara en 20 våningar hög anläggning med 100x100 meters bas).

krank

Cybot said:
Räkna dock med att anläggningarna är lite utspridda för att göra logistiken effektivare, förenkla dekontaminering av en enskild anläggning och göra det svårare att någonting slår ut någon större del av arkeologins livsuppehållande system.
Skulle räkna med att anläggningarna är lite mer småskaliga än reningsverk idag för att de måste var mer effektivare och har en högre användning av arbetskraft.
Så kanske ett återprocesseringsverk per sektor och kanske en matproduktionsanläggning per 10000 invånare (vilket ger en anläggningsstorlek på cirka 600000 kubik. En typisk anläggning skulle kunna vara en 20 våningar hög anläggning med 100x100 meters bas).
Jag tänkte definitivt ha dem utspridda; jag tror säkert att de flesta megaföretag gärna har en egen anläggning. En del kanske saknar helt eller har en för liten i förhållande till sin befolkning och tvingas leva lite efter andras godtycke...

Sen får vi se hur exakt jag skriver in det här i själva boken; just nu funderar jag på om jag ska ha med några grova 3d-skisser som visar olika megaföretags sektorer (tänk kanske 4x4 cm; väldigt förenklade) och då kan man ju eventuellt peka på saker som återvinningsverk och matproduktionsanläggningar...

Hmmm... Om vi säger 100 miljoner invånare så skulle vi alltså landa på totalt 10 000 anläggningar? 50 miljoner = 5000 anläggningar?

Jag måste fundera lite på hur många som kan tänkas bo i en vanlig sektor också, och hur stor en sektor kan tänkas vara. På 100 miljoner invånare känns det ju som att varje sektor i varje fall kan tänkas vara på 3-7 miljoner eller så, kanske. Då får vi kring tjugotalet sektorer, vilket känns ungefär lagom. Ska jag köra på 50 miljoner invånare blir det nog mer 2-3 miljoner per sektor... Fortfarande en ganska maffig bit mänsklighet.

Hur stor blir då varje sektor? Tja, kring 3 kubikkilometer kanske? 4*4*4 är ju 64, delat på kanske 20... (bifogar snabb skiss jag gjorde i 3d tin för att få en känsla för hur stora sektorerna blev i förhållande till varandra)... Eller hm, lite stora kanske, dela med 40... (100 miljoner totalt = lite mer än 2 miljoner per sektor, 50 miljoner totalt = lite mer än 1 miljon...)

Attachments

Cybot

Mest spelbar
krank said:
Hur stor blir då varje sektor? Tja, kring 3 kubikkilometer kanske? 4*4*4 är ju 64, delat på kanske 20... (bifogar snabb skiss jag gjorde i 3d tin för att få en känsla för hur stora sektorerna blev i förhållande till varandra)... Eller hm, lite stora kanske, dela med 40... (100 miljoner totalt = lite mer än 2 miljoner per sektor, 50 miljoner totalt = lite mer än 1 miljon...)
Då bör en sektor definitivt ha mer än ett reningsverk. När jag lade mitt förslag på "ett verk per sektor" så trodde jag att det var befolkningsantal på ungefär 200,000 per sektor. Så ett halvt dussin renings- och återvinningsanläggningar per sektor (och där metanförbränning ifrån anläggningen antagligen understödjer kärn/fusionskraftverkets basel och kompenserar för produktionstoppar).

P.S: I en sådan här miljö är toaletter också serious business. I alla fall i min version av Rotsystem så kommer privata toaletter (och möjligheten att duscha varenda dag) vara en grej som är ofattbart lyxigt för medelinvånaren.

krank

krank said:
Bara lite klantiga matteförsök för att få grepp om hur jag ska kunna visualisera det hela:

64 kubikkilometer delat med 40 blir 1.6 kubikkilometer, vilket är svårt att räkna på. Så jag tänker helt fräckt dra ner till 1.5 eftersom det är lättare att räkna på och ger typ jämnare siffror.

För: Om man då tänker sig att man har kuber som är 500m på varje sida (0.125 km3), och sätter ihop tolv såna, så får man 1.5 km3. Eller okej, man kan nå ganska nära (1.625) om man tar tretton såna lådor, så det kan väl också tänkas funka.

Och då får man ett jämnt antal sådana kuber på varje sida; 8 nämligen. Och det gör det lätt att visualisera...

Baklängesräkning: 13 * 0.125 * 40 = 65 (close enough)

I bilden nedan har jag byggt två arkologiväggar och stoppar in några 12-kubers sektorer. För att få lite känsla av deras relativa storlek.

Okej, det blir skitstort: Varje sån där kub är - om jag räknar efter lite - 39 fotbollsplaner i yta och c:a 150 våningar hög, om jag inte räknat fel nånstans (vilket är fullt möjligt).

EDIT: Även den här bilden är f.ö gjord i 3dtin. Helt klart ett najs verktyg att göra snabba kubdesigner i...

Attachments

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Helt OT men ändå...

I nåt gammalt Druuna-album så tappade man folk på deras vätskor, man kanske kan göra likadant i Arkologin?

Tänk dig att de fattigaste längst ner går och lämnar lite kroppsvätskor då och då får lite extra stålar. Kroppsvätskorna renas sedan och får bevattna en slemfarm.

Soylent Green is people!

Cybot

Mest spelbar
Ape Of Wrath said:
Helt OT men ändå...

I nåt gammalt Druuna-album så tappade man folk på deras vätskor, man kanske kan göra likadant i Arkologin?

Tänk dig att de fattigaste längst ner går och lämnar lite kroppsvätskor då och då får lite extra stålar. Kroppsvätskorna renas sedan och får bevattna en slemfarm.

Soylent Green is people!
Är det logiskt på något sätt?
Jag menar, de fattiga måste äta för att få tillbaka de där kroppsvätskorna i alla fall och eftersom det är människor så hjälper det inte på något sätt den överliggande matekonomin utan lägger bara till en nivå av ineffektivitet.

Fast i Sektorerna går det säkert rykten om att de där biffarna som hotshotsen på Megakorpen (vilken megakorp det nu är) inte är 3D printade utan gjord ifrån människobiff.
"Det smakar som kyckling" är ju definitivt ett steg uppåt ifrån hur näringsslem smakar.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Däremot låter det som något någon desperat föreståndare skulle kunna tänkas göra. En vattenleverans har gått förlorad på grund av slarv och nu måste föreståndaren täcka upp förlusten för att inte få sparken. Föreståndaren börjar därför kidnappa folk och tappa dem på deras vätskor.

Zorbeltuss

Hero
Cybot said:
Jag skulle säga att det där är riktigt låga beräkningar om man tar optimerad agrikultur i beräkning.
Det finns beräkningar på att ungefär 20 kubikmeter växtmiljö (växtmiljö, inte växtmassa) är tillräckligt för att föda en människa om man är superoptimal. Låt oss säga att Rotsystem är något mindre yteffektiv. Låt oss säga 60 kubikmeter och lägger till 20 kubikmeter till för kraft och vattenåtervinning (syre kommer med på köpet).
Vad för energikonsumtion räknas det med då per invånare? Jag frågar inte för att det låter outlandish med så lite matproduktion utan för att det låter mycket med så mycket energiproduktion enbart för maten, man kan lätt räkna med att 5% av energin blir till ätliga kalorier, 90% LED effektivitet, 90% korrekta våglängder och 8% energiupptag av plantan (som sockerrör har, alger har lite mer, och teoretisk maxeffektivitet på klorofyll i en planta ligger på 25%), vattenrening tar med modern teknik inte heller särskilt mycket energi per mängd vatten (men en hel del ingengörsarbete för start), om jag minns rätt så skulle det väl vara någon typ av kärnreaktor som drev det hela, det ger väldigt mycket överskotts energi om de ska användas i så stor andel för "jordbruk" dessutom kan ingengörsarbetet och energikraven för vattenrening lättas ännu mer om man använder reaktorerna för att värma vattnet (jag räknar med superkritisk vattenrening som är något man funderar på för rymdstationer här alltså).

/Luna Lovegood

Zorbeltuss

Hero
Möller said:
krank said:
Detta med matproduktion...

Om man säger att varje person ska häva i sig 2 kg mat per dag, så skulle det betyda att man behöver producera 200 miljoner kilo mat per dag. Hm; hur hög densitet kan man ge mat egentligen? Vad är "någorlunda rimlig" volym mat som måste produceras per dag?
Det är nog svårt att ha en högre densitetem än vattens på mat. Mycket mat är ju vattten i väldigt stor utsträckning. Så, 2 dm³ per person kanske.

Men, i Rotsystem är det väl möjligt att tänka sig att maten produceras i torr form och vattnet tillsätts. Då behöver du betydligt mindre än 2 kg mat per dag och person (tänk pulver-potatismos, som nog är så nära näringsslem du kan komma idag) och densiteten är nog högre än vattens. Tror jag.
Så som svaren pekar just nu tror jag inte det tillverkas i torr form, men med det sagt, om megaföretagen äger "plantagen" är det ju inte omöjligt att de torkar produkten för att återanvända vattnet och sedan säljer vatten separat till konsumenterna.

/Luna Lovegood

Zorbeltuss

Hero
4 Meter låter hyffsat sannolikt för en arkologi, då har man ytrymme för en hel del transporter av material som du inte kan göra i en vanlig skyskrapa, du har även möjlighet att ha riktig människotranstport i form av horisontella hissar på en del våningsplan.

I vilket fall har jag fått en äventyrs-(eller settings-)ide när jag läst denna tråden, man borde ju kunna tänka sig att någon svamp som liknar mjöldryga, som sprids av luftburna sporer mellan odlingsområdena, när en avdelning upptäcks med denna infektion stängs den ner i cirka en månad för att botas (man vet hur man botar det alltså) ibland är det dock så att den smittade skörden späds ut och säljs till de fattiga, anledningen att man inte har kunnat förhindra förekomsten av denna svamp är att man då skulle behöva göra proceduren med alla algodlingar i hela arkologin samtidigt och att hela arkologin skulle vara utan mat i en månad är ju ganska tydligt vad det skulle innebära.

/Luna Lovegood

Cybot

Mest spelbar
Luna Lovegood said:
Vad för energikonsumtion räknas det med då per invånare? Jag frågar inte för att det låter outlandish med så lite matproduktion utan för att det låter mycket med så mycket energiproduktion enbart för maten
Jag höftade på den säkra sidan. Och det är inte bara matproduktion utan allt det utrymme som krävs för Livsuppehållande system, dvs total produktion av kraft och utrymme för att få mat, syre, värme, vatten och liknande.
Inräknat i de där höftade 80 kubik per person är mängden dödutrymme, infrastruktur (betong för att bygga inneslutningar, transportvägar, osv) och liknande som krävs inom de områden som sysslar med det här. Sen kommer det till ytterligare transportrutter, rör, ventilationstrummor och liknande inne i bostadsområdena samt de kraftsystem som krävs för industri.

De mesta av de 20 kvadratmeterna för kraft och vatten är dock vattenlagring och återvinning. Att värma vattnet är inte särskilt energieffektivt. På en rymdstation så har man lite mer gott om kraft per person, men i en arkeologi som är tänkt att kunna vara oberoende av utsidan i århundraden så är det lite snålare med just den varan.

Zorbeltuss

Hero
Cybot said:
Luna Lovegood said:
De mesta av de 20 kvadratmeterna för kraft och vatten är dock vattenlagring och återvinning. Att värma vattnet är inte särskilt energieffektivt. På en rymdstation så har man lite mer gott om kraft per person, men i en arkeologi som är tänkt att kunna vara oberoende av utsidan i århundraden så är det lite snålare med just den varan.
Jag var lite trött så jag glömde inkludera varför det är effektivt att värma vatten för både en arkeologi av kubisk design och en rymdstation att värma vatten, båda har problem att kyla levnadsområdena, nå då kanske det verkar ennumer fel att värma vatten, men det är det faktiskt inte, du kan värma vatten med spillvärme från energiproduktion oavsett om det är geologisk energi eller någon typ av kärnkraft (med superkritisk vatten rening får du då resulterande restprodukter från vattenreningen i beståndsdelar), sedan ska vi kyla vattned, fast vi behöver faktiskt inte göra det än, vi kan faktiskt lägga till mer värme till vattnet redan innan vi kyler vattnet, på vägen ut mot kylningen kan man succesivt sänka trycket på vattnet vilket gör att vattnet kommer suga upp värme från omgivningen vilket kyler omgivningen och lägger till mer energi i vattnet, sedan när vattnet är där vi tänkt kyla av det (stora tankar, på utsidan av arkologin, antingen i berggrunden eller längs ytan), låter vi det ta utrymme i stora tankar under gigantiska kylflänsar, dessa kommer givetvis bli enormt varma, men det är faktiskt en fördel, värmeväxlare är mer effektiva ju mer temperaturskillnad det är mellan kylvätskan och omgivningen den ska kylas i. om det behövs extra värme i andra aktiviteter på vägen kan vi dessutom använda mindre kylflänsar inom arkolgin för tillexempel matlagning och mindre metallarbeten (typ fabriksbaserad lödning). I vilket fall, vatten är inte oefektivt att värma just för att det har fler användningsområden än att bara rengöra vattnet.

/Luna Lovegood