I Rotsystem har jag två olika typer av "interna datorsystem" man kan stoppa i sig.
Men alltså… "implantatdator" och "neuroimplantat" är fine and dandy som facktermer och nåt man skriver på lådan när man säljer dem, men det är ganska usla ord för att användas i vardagen. Språket flyter för dåligt kring de här orden; jag måste tänka mig att en värld där de här finns så måste folk komma på bättre ord. Dels rena slangord, men också något slags mellanting som är tekniskt men inte så många stavelser.
Hjälp?
- Implantatdator. En vanlig dator, som man antingen styr med tanken eller genom t.ex. att använda sin underarm som tangentbord och skärm.
- Neuroimplantat. Ett nätverk av små chips och kablar som man opererar in i skallen och som låter själva hjärnan agera dator. Man får visualiseringar direkt i sitt vakna medvetande och styr saker genom att tänka. Fördel: man kan använda dataspikar som låter en lära sig kung fu. Nackdel: Blir man mot-hackad eller så är man rökt.
Men alltså… "implantatdator" och "neuroimplantat" är fine and dandy som facktermer och nåt man skriver på lådan när man säljer dem, men det är ganska usla ord för att användas i vardagen. Språket flyter för dåligt kring de här orden; jag måste tänka mig att en värld där de här finns så måste folk komma på bättre ord. Dels rena slangord, men också något slags mellanting som är tekniskt men inte så många stavelser.
Hjälp?