Nekromanti [Rotsystem] - Bra ursäkt för energiammo?

Zorbeltuss

Hero
Först tänkte jag säga att det jag klipper ut inte är saker jag vägrar svara på utan saker där du definitivt har rätt, men att quotesystemet är såpass klumpigt så jag orkar inte ha med det. Mer viktigt för förra omgången dock.
Troberg said:
Luna Lovegood said:
Tror du missförstår lite av vad jag menar, i en coilgun kan du slänga in en ny kula/kulsats i drivspegel, per spole du har i pipan, i vattenkokarvarianten måste du vänta tills kulan har lämnat pipan och att trycket till viss del normaliserats för att få en förutsägbar bana på projektilen, om du fortfarande har halva trycket framför kulan som du har bakom kulan kommer du bara få utnyttjande av halva kammartrycket, jag räknar med att temperaturen inte kommer vara ett problem.
Jag förstår vad du menar, men i ett handeldvapen så är det inte så viktigt med så hög eldhastighet. Det äter ammo för fort och det gör vapnet svårt att kontrollera.
Där har du faktiskt fel, först och främst finns det en grej som utnyttjas i krutvapen, och det är att man inte känner rekylen för än ett bra tag efter, många vapen har treskotts salvor eller liknande där där hela salvan går av innan rekylen känns av och har därmed mycket högre pricksäkerhet.
Troberg said:
Det finns definitivt ingen anledning att ha så hög eldhastighet att kulan inte ens hinner lämna pipan innan nästa avlossas.
Den andra som man bara lyckats åstakomma med testbeds av andra vapen än krutvapen är att om man har flera kulor som kommer såpass tätt kommer de troligtvis träffa varann, något som inte bara ger högre genomslag utan även en splitterefekt på efterföljande kulor, vilket ger mer skada än om kulan bara gått in och om hastigheten är tiullräkligt hög, gått igenom.

Troberg said:
Luna Lovegood said:
Att rekylen är mindre är inte så säkert bara för att vattenkokarn har mindre maxhastighet på projektilen, alla tre har inställbar utgångshastighet till skillnad från dagens vapen och de flesta kommer vara begränsade till vettiga hastigheter, vid samma utgångshastighet kommer vattenkokaren ha högre rekyl, en suppressor kan minska detta till jämförbara rekyler men det kommer inte sänka rekylen ytterligare.
Visst, du kan sänkat utgångshastigheten, men då tappar du också lite av nyttan med rail/coil.
Lite av nyttan, ja, men för ett mänskligt mål är inte utgångshastigheten så mycket av en nytta heller som du själv påpekade, rekylen, mindre mekaniska delar, lägre vikt är alla bra fördelar.

Troberg said:
Luna Lovegood said:
Både gastryck och rekyldriven mekanism grundar sig mycket på att man måste ha en försluten kammare för att inte förlora tryck, det är dock inget måste för varken coilgun eller railgun.
Visst, men är det ett problem?
Nej det är en fördel för coil och rail, mindre mekanik, färre saker som kan fela, och om man behöver det, högre eldhastighet.

Troberg said:
Luna Lovegood said:
Med granatkastare behöver du inte lika högt tryck och inte lika hög utgångshastighet, det är inte heller någon större svårighet att ha flera ljusbågar om kretsarna tillåter den höga energiförbrukningen.
Alltså, med oändlig energi kan man göra allt, men om vi pratar om att förånga så mycket vatten som behövs för att dra iväg en tung granat över långa avstånd, så tror jag inte att det låter sig göras med rimlig energi.
Energin ökar linjärt med antal kubikcentimeter, som ska förångas, den mindre av 40mm granater använder ju inte mer drivmedel än .44 pistolammunition heller, det är rakt överförbart till vattenkokaren.
Troberg said:
Luna Lovegood said:
Railguns som bränner rails nämnde jag faktiskt.
Coilguns är inte så kinkiga som du säger, så länge materialet är ledande så bildas en motström som kan skjuta projektilen, dessutom kan du mycket lättare använda en drivspegel i en coilgun än en railgun.
Vattenkokaren kommer funka med allt som inte löses upp i superkritiskt vatten, så det funkar för mycket men inte allt, troligtvis hade det som inte funkat i ett gevär heller dock som du säger.
Alltså, eddy-strömmar funkar, men de är inte i närheten av lika effektiva som om projektilen är magnetisk. Prova och dra en neodymmagnet över en aluminiumyta och jämför med vad som händer om du drar den över ett stålstäd...
Fortfarande tillräkligt effektiva, det är inte som att energiförlusten går mycket längre än den som kommer gå in i vattnet som bara kommer värma upp vapnet istället för att driva ammunitionen.
Troberg said:
Jag ser inga större problem med en drivspegel (sabot) i en railgun, så länge som den exponerar ett spår på vardera sidan.
Problemet är av samma funktion som att railsen förbrukas, du kommer troligtvis elektriskt svetsa fast allting i saboten, och i vilket fall kommer du svetsa ihop saboten till en del, mot pipan har du ju iallafall fördelen att det inte står still och därmed inte fastnar.
Troberg said:
Ett problem med både coil och rail är att det är svårare att ge en kontrollerad spin på projektilen (speciellt rail). Det är viktigt för precisionen på långt håll, en faktor som är viktig för den tillämpning som jag ser som rimlig för coil/rail (förutom fasta installationer): sniperbössor.
Med coil kan du ha räffling på samma sätt som i ett vanligt gevär, med rail finns det en variant som heter helical railgun, där railsen är räflingen, båda funkar lika bra som ett vanligt gevär eller en vattenkokare.
Troberg said:
En annan mycket praktisk detalj är att det är inte så jäkla praktiskt med kraftiga pulserande magnetfält när du har en massa magnetisk utrusting. Hur kan du skjuta rakt om din kniv, din nyckelknippa, din gylf, din kapsylöppnare, din radio, ditt bältesspänne, armeringsjärn, fordonsplåt och varenda lös spik i närheten dras mot bössan och bössan dras mot dem? Och vad du än gör, se upp med piercingar! Visst, man kan skärma magnetfält, men då blir det tyngre och klumpigare.
Railgun är det stora problemet här, finns helt enkelt inget bra sätt att skärma den utan att klumpa på en massa vikt.
En coilgun har fördelen att du kan övriga magnetiska spolar till stor del för att dämpa effekten via en Halbach array att en Halbach är kostruerad på permanentmagneter betyder ingenting egentligen, magnetfälten är riktade på samma sätt i en elektromagnet, du kommer behöva lite fler spolvindor för att göra det vettigt, men inte tillräkligt många för att göra det opraktiskt, att du dessutom kan driva det med energi som inte han användas i kapacitorer gör att det blir väldigt låg strömförbrukning.

Jag tror att vi börjar gå utanför scopet av denna tråd dock. Om du vill fortsätta ska vi kanske göra det i OT forumet.

/Luna Lovegood

Troberg

Sinister eater
Luna Lovegood said:
Först tänkte jag säga att det jag klipper ut inte är saker jag vägrar svara på utan saker där du definitivt har rätt, men att quotesystemet är såpass klumpigt så jag orkar inte ha med det. Mer viktigt för förra omgången dock.
Likaledas här.

Luna Lovegood said:
Där har du faktiskt fel, först och främst finns det en grej som utnyttjas i krutvapen, och det är att man inte känner rekylen för än ett bra tag efter, många vapen har treskotts salvor eller liknande där där hela salvan går av innan rekylen känns av och har därmed mycket högre pricksäkerhet.
Det förekommer i några prototypvapen (tex H&K G11), men än så länge har det inte tagits i skarp drift av någon nation. Med andra ord, nyttan är inte direkt bevisad.

Luna Lovegood said:
Den andra som man bara lyckats åstakomma med testbeds av andra vapen än krutvapen är att om man har flera kulor som kommer såpass tätt kommer de troligtvis träffa varann, något som inte bara ger högre genomslag utan även en splitterefekt på efterföljande kulor, vilket ger mer skada än om kulan bara gått in och om hastigheten är tiullräkligt hög, gått igenom.
Intressant, men jag skulle tro att den effekten bara sker på nära håll. Jag vet dock inte, det är bara en känsla av att det kräver att yttre faktorer som påverkar kulbanan inte hinner bli signifikanta.

Luna Lovegood said:
Troberg said:
Luna Lovegood said:
Både gastryck och rekyldriven mekanism grundar sig mycket på att man måste ha en försluten kammare för att inte förlora tryck, det är dock inget måste för varken coilgun eller railgun.
Visst, men är det ett problem?
Nej det är en fördel för coil och rail, mindre mekanik, färre saker som kan fela, och om man behöver det, högre eldhastighet.
Sure, men samtidigt så är det beprövad teknik. Vi har gjort gastäta vapen sedan 1800-talet. Vi vet hur man gör.

Detta är på det hela taget anledningen till att jag tror mer på ångvapnen. Det är, på det hela taget, beprövad teknik. Man gör en enda mindre ändring i ett beprövat koncept (byter drivmedel). Det känns helt enkelt säkrare.

Luna Lovegood said:
Energin ökar linjärt med antal kubikcentimeter, som ska förångas, den mindre av 40mm granater använder ju inte mer drivmedel än .44 pistolammunition heller, det är rakt överförbart till vattenkokaren.
Ah, jag tänkte inte på den sortens granatkastare. Jag tänkte på det som på engelska kallas mortars, inte grenade launchers.

Jag är dock ändå tveksam. Det är mer vatten, vilket kräver mer energi och gör det svårare att få en konsekvent förångning.

Luna Lovegood said:
Troberg said:
Alltså, eddy-strömmar funkar, men de är inte i närheten av lika effektiva som om projektilen är magnetisk. Prova och dra en neodymmagnet över en aluminiumyta och jämför med vad som händer om du drar den över ett stålstäd...
Fortfarande tillräkligt effektiva, det är inte som att energiförlusten går mycket längre än den som kommer gå in i vattnet som bara kommer värma upp vapnet istället för att driva ammunitionen.
Jo, det är åtskilliga magnitudskillnader i styrka mellan ett magnetiskt material och eddyströmmar.

Luna Lovegood said:
Troberg said:
Jag ser inga större problem med en drivspegel (sabot) i en railgun, så länge som den exponerar ett spår på vardera sidan.
Problemet är av samma funktion som att railsen förbrukas, du kommer troligtvis elektriskt svetsa fast allting i saboten, och i vilket fall kommer du svetsa ihop saboten till en del, mot pipan har du ju iallafall fördelen att det inte står still och därmed inte fastnar.
Hur ofta använder man en metall-sabot? Gör den i plast eller gör den keramisk, så löser du det.

Luna Lovegood said:
Troberg said:
Ett problem med både coil och rail är att det är svårare att ge en kontrollerad spin på projektilen (speciellt rail). Det är viktigt för precisionen på långt håll, en faktor som är viktig för den tillämpning som jag ser som rimlig för coil/rail (förutom fasta installationer): sniperbössor.
Med coil kan du ha räffling på samma sätt som i ett vanligt gevär, med rail finns det en variant som heter helical railgun, där railsen är räflingen, båda funkar lika bra som ett vanligt gevär eller en vattenkokare.
Nja, du vill ju ha så lite metall som möjligt i pipan med coil (det tenderar att effa upp magnetfältet på olika sätt). Helst vill du inte ha någon pipa alls, utan magnetfältet ska utöra pipan.

När det gäller helical rail, så ställer det enorma krav på precision i tillverkning av både rails och ammo. Dessutom så måste lösningen vara mekaniskt stabil under de påfrestningar den utsätts för. Du vill verkligen inte att projektilen ska fastna.

Luna Lovegood said:
Troberg said:
En annan mycket praktisk detalj är att det är inte så jäkla praktiskt med kraftiga pulserande magnetfält när du har en massa magnetisk utrusting. Hur kan du skjuta rakt om din kniv, din nyckelknippa, din gylf, din kapsylöppnare, din radio, ditt bältesspänne, armeringsjärn, fordonsplåt och varenda lös spik i närheten dras mot bössan och bössan dras mot dem? Och vad du än gör, se upp med piercingar! Visst, man kan skärma magnetfält, men då blir det tyngre och klumpigare.
En coilgun har fördelen att du kan övriga magnetiska spolar till stor del för att dämpa effekten via en Halbach array att en Halbach är kostruerad på permanentmagneter betyder ingenting egentligen, magnetfälten är riktade på samma sätt i en elektromagnet, du kommer behöva lite fler spolvindor för att göra det vettigt, men inte tillräkligt många för att göra det opraktiskt, att du dessutom kan driva det med energi som inte han användas i kapacitorer gör att det blir väldigt låg strömförbrukning.
Skulle kunna funka, men ger mer vikt.

Luna Lovegood said:
Jag tror att vi börjar gå utanför scopet av denna tråd dock. Om du vill fortsätta ska vi kanske göra det i OT forumet.
Jag tolkar det som att så länge Krank inte klagar så finner han diskussionen intressant.