Zorbeltuss
Hero
- Joined
- 7 Nov 2012
- Messages
- 1,105
Först tänkte jag säga att det jag klipper ut inte är saker jag vägrar svara på utan saker där du definitivt har rätt, men att quotesystemet är såpass klumpigt så jag orkar inte ha med det. Mer viktigt för förra omgången dock.
En coilgun har fördelen att du kan övriga magnetiska spolar till stor del för att dämpa effekten via en Halbach array att en Halbach är kostruerad på permanentmagneter betyder ingenting egentligen, magnetfälten är riktade på samma sätt i en elektromagnet, du kommer behöva lite fler spolvindor för att göra det vettigt, men inte tillräkligt många för att göra det opraktiskt, att du dessutom kan driva det med energi som inte han användas i kapacitorer gör att det blir väldigt låg strömförbrukning.
Jag tror att vi börjar gå utanför scopet av denna tråd dock. Om du vill fortsätta ska vi kanske göra det i OT forumet.
/Luna Lovegood
Där har du faktiskt fel, först och främst finns det en grej som utnyttjas i krutvapen, och det är att man inte känner rekylen för än ett bra tag efter, många vapen har treskotts salvor eller liknande där där hela salvan går av innan rekylen känns av och har därmed mycket högre pricksäkerhet.Troberg said:Jag förstår vad du menar, men i ett handeldvapen så är det inte så viktigt med så hög eldhastighet. Det äter ammo för fort och det gör vapnet svårt att kontrollera.Luna Lovegood said:Tror du missförstår lite av vad jag menar, i en coilgun kan du slänga in en ny kula/kulsats i drivspegel, per spole du har i pipan, i vattenkokarvarianten måste du vänta tills kulan har lämnat pipan och att trycket till viss del normaliserats för att få en förutsägbar bana på projektilen, om du fortfarande har halva trycket framför kulan som du har bakom kulan kommer du bara få utnyttjande av halva kammartrycket, jag räknar med att temperaturen inte kommer vara ett problem.
Den andra som man bara lyckats åstakomma med testbeds av andra vapen än krutvapen är att om man har flera kulor som kommer såpass tätt kommer de troligtvis träffa varann, något som inte bara ger högre genomslag utan även en splitterefekt på efterföljande kulor, vilket ger mer skada än om kulan bara gått in och om hastigheten är tiullräkligt hög, gått igenom.Troberg said:Det finns definitivt ingen anledning att ha så hög eldhastighet att kulan inte ens hinner lämna pipan innan nästa avlossas.
Lite av nyttan, ja, men för ett mänskligt mål är inte utgångshastigheten så mycket av en nytta heller som du själv påpekade, rekylen, mindre mekaniska delar, lägre vikt är alla bra fördelar.Troberg said:Visst, du kan sänkat utgångshastigheten, men då tappar du också lite av nyttan med rail/coil.Luna Lovegood said:Att rekylen är mindre är inte så säkert bara för att vattenkokarn har mindre maxhastighet på projektilen, alla tre har inställbar utgångshastighet till skillnad från dagens vapen och de flesta kommer vara begränsade till vettiga hastigheter, vid samma utgångshastighet kommer vattenkokaren ha högre rekyl, en suppressor kan minska detta till jämförbara rekyler men det kommer inte sänka rekylen ytterligare.
Nej det är en fördel för coil och rail, mindre mekanik, färre saker som kan fela, och om man behöver det, högre eldhastighet.Troberg said:Visst, men är det ett problem?Luna Lovegood said:Både gastryck och rekyldriven mekanism grundar sig mycket på att man måste ha en försluten kammare för att inte förlora tryck, det är dock inget måste för varken coilgun eller railgun.
Energin ökar linjärt med antal kubikcentimeter, som ska förångas, den mindre av 40mm granater använder ju inte mer drivmedel än .44 pistolammunition heller, det är rakt överförbart till vattenkokaren.Troberg said:Alltså, med oändlig energi kan man göra allt, men om vi pratar om att förånga så mycket vatten som behövs för att dra iväg en tung granat över långa avstånd, så tror jag inte att det låter sig göras med rimlig energi.Luna Lovegood said:Med granatkastare behöver du inte lika högt tryck och inte lika hög utgångshastighet, det är inte heller någon större svårighet att ha flera ljusbågar om kretsarna tillåter den höga energiförbrukningen.
Fortfarande tillräkligt effektiva, det är inte som att energiförlusten går mycket längre än den som kommer gå in i vattnet som bara kommer värma upp vapnet istället för att driva ammunitionen.Troberg said:Alltså, eddy-strömmar funkar, men de är inte i närheten av lika effektiva som om projektilen är magnetisk. Prova och dra en neodymmagnet över en aluminiumyta och jämför med vad som händer om du drar den över ett stålstäd...Luna Lovegood said:Railguns som bränner rails nämnde jag faktiskt.
Coilguns är inte så kinkiga som du säger, så länge materialet är ledande så bildas en motström som kan skjuta projektilen, dessutom kan du mycket lättare använda en drivspegel i en coilgun än en railgun.
Vattenkokaren kommer funka med allt som inte löses upp i superkritiskt vatten, så det funkar för mycket men inte allt, troligtvis hade det som inte funkat i ett gevär heller dock som du säger.
Problemet är av samma funktion som att railsen förbrukas, du kommer troligtvis elektriskt svetsa fast allting i saboten, och i vilket fall kommer du svetsa ihop saboten till en del, mot pipan har du ju iallafall fördelen att det inte står still och därmed inte fastnar.Troberg said:Jag ser inga större problem med en drivspegel (sabot) i en railgun, så länge som den exponerar ett spår på vardera sidan.
Med coil kan du ha räffling på samma sätt som i ett vanligt gevär, med rail finns det en variant som heter helical railgun, där railsen är räflingen, båda funkar lika bra som ett vanligt gevär eller en vattenkokare.Troberg said:Ett problem med både coil och rail är att det är svårare att ge en kontrollerad spin på projektilen (speciellt rail). Det är viktigt för precisionen på långt håll, en faktor som är viktig för den tillämpning som jag ser som rimlig för coil/rail (förutom fasta installationer): sniperbössor.
Railgun är det stora problemet här, finns helt enkelt inget bra sätt att skärma den utan att klumpa på en massa vikt.Troberg said:En annan mycket praktisk detalj är att det är inte så jäkla praktiskt med kraftiga pulserande magnetfält när du har en massa magnetisk utrusting. Hur kan du skjuta rakt om din kniv, din nyckelknippa, din gylf, din kapsylöppnare, din radio, ditt bältesspänne, armeringsjärn, fordonsplåt och varenda lös spik i närheten dras mot bössan och bössan dras mot dem? Och vad du än gör, se upp med piercingar! Visst, man kan skärma magnetfält, men då blir det tyngre och klumpigare.
En coilgun har fördelen att du kan övriga magnetiska spolar till stor del för att dämpa effekten via en Halbach array att en Halbach är kostruerad på permanentmagneter betyder ingenting egentligen, magnetfälten är riktade på samma sätt i en elektromagnet, du kommer behöva lite fler spolvindor för att göra det vettigt, men inte tillräkligt många för att göra det opraktiskt, att du dessutom kan driva det med energi som inte han användas i kapacitorer gör att det blir väldigt låg strömförbrukning.
Jag tror att vi börjar gå utanför scopet av denna tråd dock. Om du vill fortsätta ska vi kanske göra det i OT forumet.
/Luna Lovegood