Det här med rollpersonsdöd i rollspel, alltså. Jag avskyr den själv - eller jag avskyr inte nödvändigtvis känslan av risk för liv och lem, men att min rollperson dör tycker jag är det tråkigaste som kan hända. Mest för att jag föredrar kontinuitet och har svårt nog som det är att komma på rollpersoner jag vill spela.
Så, jag funderar på alternativ till döden. Ja, jag vet, världens äldsta ämne, det finns nog tusen gamla trådar jag inte hittar just nu om ämnet. Men jag tänkte göra ett försök:
Hur kan man bygga ett (tradliknande) regelsystem med bibehållen känsla av "shit det här är farligt" men där permadeath tas off the table eller i varje fall sätts i spelarens händer istället för tärningens?
Tankar:
- Rakt av ersätta "död" med "utslagen/medvetslös"; komplettera med att spelaren KAN välja att dö istället?
- Ha döden som default, men att spelaren kan välja att offra saker istället, för att reducera döden till utslagenhet eller liknande? (lite för "meta"?)
- Man blir utslagen istället för död, men om nån får tillgång till en medan man är medvetslös kan man dödas, eller om man inte får läkarvård inom en viss tid?
- Specifikt för Rotsystem: Inom arkologin kan man alltid helas, utanför arkologin riskerar man permadöd. Olika regler, som förklaras med in-gamefluff.
Vad känner ni till för varianter på det här? Vilka smarta lösningar finns om man ska hålla sig till någorlunda inlevelse-i-rollpersonen och hyfsat traddighet i grunden? Och ändå vill ha kvar möjligheten till "skitfarlig utforskning"?
Så, jag funderar på alternativ till döden. Ja, jag vet, världens äldsta ämne, det finns nog tusen gamla trådar jag inte hittar just nu om ämnet. Men jag tänkte göra ett försök:
Hur kan man bygga ett (tradliknande) regelsystem med bibehållen känsla av "shit det här är farligt" men där permadeath tas off the table eller i varje fall sätts i spelarens händer istället för tärningens?
Tankar:
- Rakt av ersätta "död" med "utslagen/medvetslös"; komplettera med att spelaren KAN välja att dö istället?
- Ha döden som default, men att spelaren kan välja att offra saker istället, för att reducera döden till utslagenhet eller liknande? (lite för "meta"?)
- Man blir utslagen istället för död, men om nån får tillgång till en medan man är medvetslös kan man dödas, eller om man inte får läkarvård inom en viss tid?
- Specifikt för Rotsystem: Inom arkologin kan man alltid helas, utanför arkologin riskerar man permadöd. Olika regler, som förklaras med in-gamefluff.
Vad känner ni till för varianter på det här? Vilka smarta lösningar finns om man ska hålla sig till någorlunda inlevelse-i-rollpersonen och hyfsat traddighet i grunden? Och ändå vill ha kvar möjligheten till "skitfarlig utforskning"?