Mucus said:
Rejäla bonusar/fördelar om du vill att spelarna ska använda dem!
Å andra sidan blir det lätt ett ganska trist, mekanistiskt spel. "Nu vill jag ha +2 på att skjuta, jag tar lite Boost"...
Jag hade nog inte riktigt tänkt mig rollpersonerna som aktiva knarkare på det viset. Men jag vill att det ska finnas tillgängligt. Om rollpersonerna börjar knarka tänker jag mig att man kan sköta det in-game genom att de lockas på ungefär samma sätt som folk IRL. Grupptryck, socialt, och drogens upplevelse. "Bäst", till exempel, kan jag absolut tänka mig att en rollperson med dåligt självförtroende tar innan en viktig social grej. Även om det inte finns något värde för "självförtroende" att få bonus på, så att säga.
Eller, om gruppen är mer inriktad på Lösa Uppgiften och inte gillar att spela ut sina rollpersoners eventuella svagheter, så slipper man. Tycker man inte sånt är roligt behöver man inte hålla på me't.