Nekromanti [Rotsystem] - Droger

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
  • Hyper (Snabbis, frekvens, overclock, hyperdrive) - gör en aktiv och otålig.
  • Lugn (Majja, Dås) - ger en känsla av harmoniskt rus.
  • Bäst (Toppen, Ego) - ökar självförtroendet och välbefinnandet.
  • Våld (Aggro, Hat, Rött) - gör en arg och stark.
  • Fokus (Upp, Laser) - hjälper koncentrationen, används ofta av kontorsarbetare och studenter.
  • Dröm (Morfeus, Lucy) - hallucinogen
  • Minne (Mem, Förgätmigej, recap, flashback) - En variant av Dröm som låter brukaren uppleva ett av sina egna minnen i full 3D technicolor med lukt, smak och surroundljud. En rejäl resa, men svårkontrollerad. Många som haft traumatiska minnen de förträngt har drabbats av rejäla psykoser. Andra spenderar sin tid med att jaga ett specifikt minne…

Mukwa

Swashbuckler
Bonus på olika färdigheter/egenskaper vid användande och negativa modifikationer efter ruset. Rejäla bonusar/fördelar om du vill att spelarna ska använda dem! Annars finns risken att de bara är med för att göra världen mer levande.

krank

Mucus said:
Annars finns risken att de bara är med för att göra världen mer levande.
Är det en risk, det? =)

Mukwa

Swashbuckler
krank said:
Mucus said:
Annars finns risken att de bara är med för att göra världen mer levande.
Är det en risk, det? =)
Om du vill att drogerna ska användas av rollpersonerna så är det en risk att det bara blir bakgrundsbrus ja :gremsmile: Annars nej, men då behöver det ju å andra sidan inte vara detaljerat heller. Då skulle det ju bara räcka med att poängtera att det är en dystopisk värld med en massa knark.

Cybot

Mest spelbar
krank said:
Som synes är det bara "Minne" som är liksom unik/egen just nu, jag tar gärna emot förslag på fler såna specialdroger.

Finns det något annat som saknas?
Ambrosia. En urban myth egentligen. Sägs vara en version av Flashback som specifikt får en att återuppleva något bättre än sitt lyckligaste minne. Det låter en "återuppleva" det lyckligaste minnet man skulle ha kunnat ha, ett minne som blir så verkligt och som smälter in så bra i ens övriga minnen att det inte går att skilja från realiteten.

Det sägs också att vid en snetripp så får man den motsatta effekten, ett minne så hemskt att man dör av fruktan.
Det sägs att biokemisten Frank Gesserit, mer känd som seriemördaren Phobos, faktiskt hade tillverkat en fungerande Ambrosiadrog och korrumperat den så att den alltid gav snetändningar (då hans calling card var att offrets hår hade blivit helt snövitt), men det visade sig vara en sidoeffekt av det annars oupptäckbara nervgift han använde för sina mord.

Andra droger som cirkulerar är t.ex. Logos, som sätter användaren i ett förändrat sinnestillstånd som gör det enklare att interagera med virtual reality (både om man använder datajack eller goggles). Logos effekt på hjärnans kemi blir dock mer eller mindre permanent efter lång användning, och många öknamn för hackers refererar till detta tillstånd (som utanför cyberspace mest påminner om Ozzy Osbourne på en dålig dag). Drogen har även blivit populär bland hacker-wannabees som är ivriga att emulera sina sönderknarkade förebilder.

krank

Mucus said:
Rejäla bonusar/fördelar om du vill att spelarna ska använda dem!
Å andra sidan blir det lätt ett ganska trist, mekanistiskt spel. "Nu vill jag ha +2 på att skjuta, jag tar lite Boost"...

Jag hade nog inte riktigt tänkt mig rollpersonerna som aktiva knarkare på det viset. Men jag vill att det ska finnas tillgängligt. Om rollpersonerna börjar knarka tänker jag mig att man kan sköta det in-game genom att de lockas på ungefär samma sätt som folk IRL. Grupptryck, socialt, och drogens upplevelse. "Bäst", till exempel, kan jag absolut tänka mig att en rollperson med dåligt självförtroende tar innan en viktig social grej. Även om det inte finns något värde för "självförtroende" att få bonus på, så att säga.

Eller, om gruppen är mer inriktad på Lösa Uppgiften och inte gillar att spela ut sina rollpersoners eventuella svagheter, så slipper man. Tycker man inte sånt är roligt behöver man inte hålla på me't.

Cybot

Mest spelbar
Bör nog också finnas någon typ av drog som dämpar hungerskänslor eller gör det lite lättare att klämma ner sojasludge.
Helst i tuggummiform om man vill göra en samhällskommentar.

Mukwa

Swashbuckler
krank said:
Mucus said:
Rejäla bonusar/fördelar om du vill att spelarna ska använda dem!
Å andra sidan blir det lätt ett ganska trist, mekanistiskt spel. "Nu vill jag ha +2 på att skjuta, jag tar lite Boost"...

Jag hade nog inte riktigt tänkt mig rollpersonerna som aktiva knarkare på det viset. Men jag vill att det ska finnas tillgängligt. Om rollpersonerna börjar knarka tänker jag mig att man kan sköta det in-game genom att de lockas på ungefär samma sätt som folk IRL. Grupptryck, socialt, och drogens upplevelse. "Bäst", till exempel, kan jag absolut tänka mig att en rollperson med dåligt självförtroende tar innan en viktig social grej. Även om det inte finns något värde för "självförtroende" att få bonus på, så att säga.

Eller, om gruppen är mer inriktad på Lösa Uppgiften och inte gillar att spela ut sina rollpersoners eventuella svagheter, så slipper man. Tycker man inte sånt är roligt behöver man inte hålla på me't.
Nä, det är såklart en fråga om fokus i spelet. Jag tänker att om det inte finns någon fördel med drogerna så kommer det heller inte vara så vanligt bland spelarna. Jag skulle lösa det genom att droger är ett verktyg i berättelsen (antingen som en egenskap "Knark 3" eller som "Väv in knark och få en extra tärning") men eftersom jag vet att du lirar trad så blir sådant svårt. Om du vill uppmuntra spelarna att knarka så tror jag att det behöver finnas regelrätta fördelar med det också, annars kommer regeloptandet göra att det inte blir så många kickar. Men det är som sagt en fråga om fokus. Vill du inte att karaktärerna ska knarka så räcker det förstås om SL beskriver droganvändandet som en "passiv" del av världen för att öka stämningen (eller skapa äventyr om "den nya drogen på marknaden som konkurrerar ut knarkkungens försäljning" etc).

krank

Mucus said:
Vill du inte att karaktärerna ska knarka så räcker det förstås om SL beskriver droganvändandet som en "passiv" del av världen för att öka stämningen (eller skapa äventyr om "den nya drogen på marknaden som konkurrerar ut knarkkungens försäljning" etc).
Det här ligger närmare min tanke; samt att man kan göra saker av typen "okej, vad har snubben tagit innan han kolade? Jaha, han hade Bäst i kroppen. Vet vi nån som brukar deala Bäst på den där klubben han sågs?" Och annat som låter knarket bli ledtrådar =)

Mukwa

Swashbuckler
krank said:
Mucus said:
Vill du inte att karaktärerna ska knarka så räcker det förstås om SL beskriver droganvändandet som en "passiv" del av världen för att öka stämningen (eller skapa äventyr om "den nya drogen på marknaden som konkurrerar ut knarkkungens försäljning" etc).
Det här ligger närmare min tanke; samt att man kan göra saker av typen "okej, vad har snubben tagit innan han kolade? Jaha, han hade Bäst i kroppen. Vet vi nån som brukar deala Bäst på den där klubben han sågs?" Och annat som låter knarket bli ledtrådar =)
Aiight! Då vet jag vad du är ute efter :gremsmile: Då handlar det mer om vilka droger som ska finnas i världen alltså!

Ser bra ut , men kanske en drog för att hålla sej vaken. Typ amfetamin fast det kanske faller under Hyper eller Fokus i och för sej.