Rollspelsmakande är en utmärkt ursäkt att skaffa sig lite ytlig kunskap inom områden man normalt sett inte stöter på.
Nu är jag ute efter lite vanliga konstruktionsmaterial och vilken effekt långvarig exponering för väder, vind, djur och sol kan ha på dem. Om till exempel en bil lämnas ute under några år, på en plats där det växer ganska frodig växtlighet, vad händer? Med metallen, plasten, sätena?
Jag har funderat på:
Vad finns det mer för vanliga konstruktionsmaterial, och hur påverkas de?
Sen tänker jag att många av ovanstående håller sig bättre om de är inuti en byggnad och så. Gömda.
Vi snackar för övrigt under 100 år, kanske 50-70 eller så. Plus accelererad västlighet och så.
Nu är jag ute efter lite vanliga konstruktionsmaterial och vilken effekt långvarig exponering för väder, vind, djur och sol kan ha på dem. Om till exempel en bil lämnas ute under några år, på en plats där det växer ganska frodig växtlighet, vad händer? Med metallen, plasten, sätena?
Jag har funderat på:
- Trä - ruttnar väl bort, tänker jag. Impregnerat kanske håller längre, men inte hur länge som helst.
- Metall - rostar, får hål, blir skört. Färg flagnar bort.
- Betong - spricker, smular sönder. Armeringsjärn blottläggs.
- Papper - försvinner, multnar bort. Kanske rester finns kvar om pappret finns inuti något annat och/eller det finns mycket av det? Isf lär det klibba ihop och bli "massa" istället.
- Skumgummi - jag har för mig att skumgummi tenderar att ruttna bort på nåt vis, men är osäker.
- Plast - gulnar när utsätts för UV-strålning, men annars har jag ingen aning alls.
- Tegel och murbruk - rasar förr eller senare, men generellt väldigt stabilt
- Gipsväggar - ??? Fuktskadas snabbt och går sönder, tänker jag. Om de utsätts för naturen direkt.
- Glas - krossas, splittras. Om det inte är pansarglas. Kan väl annars hålla sig rätt bra, tänker jag.
Vad finns det mer för vanliga konstruktionsmaterial, och hur påverkas de?
Sen tänker jag att många av ovanstående håller sig bättre om de är inuti en byggnad och så. Gömda.
Vi snackar för övrigt under 100 år, kanske 50-70 eller så. Plus accelererad västlighet och så.