Nekromanti [Rotsystem] Effekten av väder och vind på olika material?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Rollspelsmakande är en utmärkt ursäkt att skaffa sig lite ytlig kunskap inom områden man normalt sett inte stöter på.

Nu är jag ute efter lite vanliga konstruktionsmaterial och vilken effekt långvarig exponering för väder, vind, djur och sol kan ha på dem. Om till exempel en bil lämnas ute under några år, på en plats där det växer ganska frodig växtlighet, vad händer? Med metallen, plasten, sätena?

Jag har funderat på:
  • Trä - ruttnar väl bort, tänker jag. Impregnerat kanske håller längre, men inte hur länge som helst.
  • Metall - rostar, får hål, blir skört. Färg flagnar bort.
  • Betong - spricker, smular sönder. Armeringsjärn blottläggs.
  • Papper - försvinner, multnar bort. Kanske rester finns kvar om pappret finns inuti något annat och/eller det finns mycket av det? Isf lär det klibba ihop och bli "massa" istället.
  • Skumgummi - jag har för mig att skumgummi tenderar att ruttna bort på nåt vis, men är osäker.
  • Plast - gulnar när utsätts för UV-strålning, men annars har jag ingen aning alls.
  • Tegel och murbruk - rasar förr eller senare, men generellt väldigt stabilt
  • Gipsväggar - ??? Fuktskadas snabbt och går sönder, tänker jag. Om de utsätts för naturen direkt.
  • Glas - krossas, splittras. Om det inte är pansarglas. Kan väl annars hålla sig rätt bra, tänker jag.
Sedan kan man givetvis tänka sig scifi-material av olika slag som håller för evigt eller kanske helt multnar bort på miljövänligt vis, men det blir ju en annan fråga.

Vad finns det mer för vanliga konstruktionsmaterial, och hur påverkas de?

Sen tänker jag att många av ovanstående håller sig bättre om de är inuti en byggnad och så. Gömda.

Vi snackar för övrigt under 100 år, kanske 50-70 eller så. Plus accelererad västlighet och så.

Har du sett 'Aftermath: population zero'? En slags dokumentär om tanken vad som skulle hända om alla människor bara upphörde att existera, hur länge spåren av oss finns kvar. Låter lite som det du tänker på.

krank

TV-serierna ni rekommenderar har jag i bakhuvudet; om jag hittar dem så ser jag dem.

Skarpskytten;n117292 said:
Den här boken kan nog ge en del svar: https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_World_Without_Us. Har ej läst själv, tyvärr.
Hm. Fanns som E-bok också. Köper när löningen kommer.

Jag har för mig att jag läst om en annan bok på samma tema, men med fler typ färgbilder? Alltså mer "artist's impressions". Men jag har glömt namnet...

Arazand

Veteran
Titta på Tjernobyl som exempel för hur nutids material klarar sig.

Men ska vi titta på lite framtidsmaterial så kommer de ju bara bli hållbarare och hållbarare.

När man tänker på hydrofobiska beläggningar så kommer det ju innebära att ett hus med en sådan beläggning i princip aldrig kommer bli drabbat av fuktskador. Om man förstärker skyskrapor med grafen kommer de kunna byggas högre och hållbarare än någonsin. Självläkande betong är också på intåg, så även när något skadar den hydrofobiska beläggningen så kommer betongen läka små sprickor som annars skulle göra så att fukten tränger in och få armeringen att rosta. För att inte tala om framtida metall-legeringar, nya syntetiskt framställda material, med mera. Framtiden ser alltså för vår del väldigt ljus ut på den fronten.

Men om grönskan är intelligent nog att beräkna sådana, kommer den också kunna hitta sätt att förstöra sådant som hejdar dess framkomst.

När det kommer till allmänt förfall så har du mer eller mindre rätt i din lista.

Jag har funderat på:
  • Trä - ruttnar väl bort, tänker jag. Impregnerat kanske håller längre, men inte hur länge som helst.
    • ruttnar bort, efter ett tag går det väldigt långsamt. Tänk gamla skadade och döda träd kan stå i tiotal år innan den ruttnat bort. Det går till en början snabbt men avtar sedan när näringen i trätt är slut.
  • Metall - rostar, får hål, blir skört. Färg flagnar bort.
    • beroende på material tjockleken, tjock metall där börjar rosten faktiskt bli en positiv sak för materiallet för det skyddar det emot vidare oxidering. Men om det är en järntrappa som stått och rostat så är den som att gå på wienerbröd efter bara 30 år. Antagligen helt förstörd efter 70.
  • Betong - spricker, smular sönder. Armeringsjärn blottläggs.
    • Betong håller i princip för all framtid, det är när betongen spricker och fukten tränger in till armeringen som den börjar gå sönder. Eftersom betong inte är ett levandematerial och är helt solid så spricker den ofta med tiden p.g.a rörelser i marken och växtlighet som tränger upp genom materialet. Det är alltså armeringen som börjar rosta som orsakar att betongen förfaller inte tvärtom.
  • Papper - försvinner, multnar bort. Kanske rester finns kvar om pappret finns inuti något annat och/eller det finns mycket av det? Isf lär det klibba ihop och bli "massa" istället.
    • Papper blir snabbt upptaget av naturen, inte ens en massa består. Fibrerna kommer tas upp av bakterier och bli till jord efter bara några månader. Tänk kompost.
  • Skumgummi - jag har för mig att skumgummi tenderar att ruttna bort på nåt vis, men är osäker.
    • Skumgummi ruttnar, dock långsamt. Då det är i princip spunnet plast och inte gummi så är det oljebaserat och kan ta många år innan det försvinner helt. Oftast är det andra saker som äter upp skumgummit, som mögel och bakterier.
  • Plast - gulnar när utsätts för UV-strålning, men annars har jag ingen aning alls.
    • Plast är roligt, det finns så många varianter av det. Men för det mesta är det oljebaserad plast. Tittar man på tidig plast så som bakelit så tappar den formen med åldern, spricker och smular sönder. Modern plast har inte dessa problemen. Det är som du säger, den gulnar när strålningen varit på det ett tag. Men inte mycket mer händer, på naturlig väg tar det ett par hundra år för en pantflaska att naturligt brytas ner, när det gör det bryts det ner till olja igen. Processen kan skyddas på genom uppvärmning, vi gör detta för att tillverka bränsle redan nu. Men det är inte så effektivt. Vem vet, är inte vardags plast ersatt med något annat i framtiden, vi är på god väg redan som det är.
  • Tegel och murbruk - rasar förr eller senare, men generellt väldigt stabilt
    • Tegel håller som betong för all framtid i princip. Men det är cementen mellan teglet som får sprickor på samma sätt som betong, fukten tar sig in och genom, det blir instabilt och faller.
  • Gipsväggar - ??? Fuktskadas snabbt och går sönder, tänker jag. Om de utsätts för naturen direkt.
    • Gipsväggar är ett levande material och kan behandlas som trä, men skillnaden att det ruttnar bort snabbt och lämnar kvar kalket som det är tillverkat av.
  • Glas - krossas, splittras. Om det inte är pansarglas. Kan väl annars hålla sig rätt bra, tänker jag.
    • Glas är väldigt hållbart, det är ett dött material så i princip endast skador på det som kan göra att det går sönder. Pansarglas är oftast inte gjort av kisel utan av plast av olika slag och bör därför behandlas därefter.
I regel kan givetvis naturlig erosion skada materialen och få dem att tyna bort snabbare, så i sandiga områden kommer förfallet gå fortare då sanden kommer blåsa runt och fungera som en sandbläster eller som vågor i havet som sakta men säkert slippar ner materialet, sen sätter fukt igång resten av processen. Dessa två tillsammans är förödande i längden.

Sedan har du isoleringsmaterialen inuti väggarna, Om det är glasull så håller den väldigt bra både emot fukt och tid. Stenull håller ännu bättre och går dessutom inte att bränna, det är i dags Sveriges vanligaste isolerings material. Ut över det har vi ju de bindande materialen, oftast här förfallet börjar först, med latex fogar som ruttnar bort runt fönster så rutan ramlar ut, lim som spricker, m.m.

Jag hade typ mer rekommenderat att lösa på lite om bygg för att lära sig hur material fungerar. T.ex Husets ABC är en fackbok som kan passa. Finns säkert att låna på biblioteket.

PAX

Jordisk Äventyrare
Voldstagg13;n117293 said:
Har du sett 'Aftermath: population zero'? En slags dokumentär om tanken vad som skulle hända om alla människor bara upphörde att existera, hur länge spåren av oss finns kvar. Låter lite som det du tänker på.

Tänkte rekommendera denna också. Riktigt bra film och intressant även om det bara är teori filmatiserat. Men det mesta i filmen stämmer säkerligen. Naturen bryter ner, obönhörligen - samt bygger upp igen.

krank

Arazand;n117421 said:
Jag hade typ mer rekommenderat att lösa på lite om bygg för att lära sig hur material fungerar. T.ex Husets ABC är en fackbok som kan passa. Finns säkert att låna på biblioteket.
Jag tycker i och för sig att din genomgång var helt fantastisk och precis på den nivå jag tänkte mig. Jag ska dock ta med mig boktipset och kolla upp; om inte annat att ha som rekommendation för bredvidläsning i appendix. Sen kan jag ju alltid gräva ner mig lite extra senare och ge ut en minimodul med mer detaljer...

Stort tack hursomhelst! Känns bra att ha lite på fötterna. Det är ju scifi jag skriver, men jag gillar min scifi med en solid bas i något slags verklighet...

Arazand

Veteran
krank;n117457 said:
Jag tycker i och för sig att din genomgång var helt fantastisk och precis på den nivå jag tänkte mig. Jag ska dock ta med mig boktipset och kolla upp; om inte annat att ha som rekommendation för bredvidläsning i appendix. Sen kan jag ju alltid gräva ner mig lite extra senare och ge ut en minimodul med mer detaljer...

Stort tack hursomhelst! Känns bra att ha lite på fötterna. Det är ju scifi jag skriver, men jag gillar min scifi med en solid bas i något slags verklighet...
Vad bra att det var nyttigt. Även om jag skrev som en klåpare när jag läser det i efterhand...

krank

Arazand;n117547 said:
Vad bra att det var nyttigt. Även om jag skrev som en klåpare när jag läser det i efterhand...

Jag kommer att signalera när jag vill ha in läsare av den färdiga texten, jag blir extra glad om du då anmäler dig frivillig och kollar på just den massagen så jag inte missuppfattat något =) Kanske lyckas jag rentav komma ihåg att fråga dig specifikt...

Arazand

Veteran
krank;n117699 said:
Jag kommer att signalera när jag vill ha in läsare av den färdiga texten, jag blir extra glad om du då anmäler dig frivillig och kollar på just den massagen så jag inte missuppfattat något =) Kanske lyckas jag rentav komma ihåg att fråga dig specifikt...
Absolut, bara PM'a om det är något. :D