Jo, en sak jag funderar på till Rotsystem är ju att ha energi som valuta. Jag tänker ungefär såhär:
Grundenheten är 1 E-kred. E för Energi, såklart. Man förvarar sina E-kred i E-pack. E-pack stoppar man in i olika apparater för att driva dem; det inkluderar 3d-skrivare som kan förvandla oformligt näringsslem till riktig mat, eldkastare man har med sig ut i naturen som vapen mot Grönskan och dess sporer, fordon man åker i och även aktivering av vissa cybernetiska tillbehör.
Frågan är hur man balanserar det här. Dels behöver rollpersonerna veta vad som kostar "pengar", dels behöver SL beta hur stora belöningar som är rimligt för olika sorters uppdrag. Helst ska det finnas ett system för det hela =)
Här är ett exempel på prislista:
0 E-kred: Äta slemmig näringsriktig sludge som gör en lös i magen om man äter det för länge och för regelbundet.
1 E-kred: 1 veckas dålig men åtminstone fast föda.
2 E-kred: 1 veckas trist kost som ändå går att känna igen som matlagning.
5 E-kred: 1 veckas mat motsvarande ungefär normal lägre medelklass anno 2010 eller så. Hyfsat sofistikerat, men inte jätte.
10 E-kred: 1 veckas ganska lyxig mat, motsvarande "färska råvaror" och proffsigt tillagat.
(Källa)
Jag tänker mig att man inte alltid bränner ett helt E-kred på en gång. För till exempel en eldkastare kan det anges att 1 E-kred räcker för 10 användningar.
Det här betyder naturligtvis ett visst mått av bokföring, och jag vet att en del hatar bokföring. Men jag tänker mig att om det faktiskt bara är EN resurs så borde det gå vägen. Man kan ha rutor på sitt rollformulär som visar det antal E-kred man har "aktiva" just nu, och hur många användningar man gjort av dem, och hur många E-kred man har liggandes.
Tanken med det här är att skapa en påtaglig känsla av brist i det högteknologiska samhället. Det finns häftig teknologi, men eftersom det bara finns begränsat med teknologi så kan inte allt drivas fullt ut. Dessutom skapa visst taktiskt tänkande när man utforskar saker: Använda den där eldkastaren nu, eller vänta tills det blir riktigt hårigt? Offra en E-kred för att klättra upp med cybernetiska spindelben, eller försöka hitta en annan väg?
Innan jag börjar rota i lämpliga kostnader för saker, och lämpliga belöningar för uppdrag, tänkte jag se vad ni tycker om det här. Är det en ren skrivbordsprodukt, som mest känns kul när jag tänker på den i teorin? Eller är det något som kan tillföra något, lite som det tydligen tillför något i OSG att hålla reda på antal facklor etc?
Grundenheten är 1 E-kred. E för Energi, såklart. Man förvarar sina E-kred i E-pack. E-pack stoppar man in i olika apparater för att driva dem; det inkluderar 3d-skrivare som kan förvandla oformligt näringsslem till riktig mat, eldkastare man har med sig ut i naturen som vapen mot Grönskan och dess sporer, fordon man åker i och även aktivering av vissa cybernetiska tillbehör.
Frågan är hur man balanserar det här. Dels behöver rollpersonerna veta vad som kostar "pengar", dels behöver SL beta hur stora belöningar som är rimligt för olika sorters uppdrag. Helst ska det finnas ett system för det hela =)
Här är ett exempel på prislista:
0 E-kred: Äta slemmig näringsriktig sludge som gör en lös i magen om man äter det för länge och för regelbundet.
1 E-kred: 1 veckas dålig men åtminstone fast föda.
2 E-kred: 1 veckas trist kost som ändå går att känna igen som matlagning.
5 E-kred: 1 veckas mat motsvarande ungefär normal lägre medelklass anno 2010 eller så. Hyfsat sofistikerat, men inte jätte.
10 E-kred: 1 veckas ganska lyxig mat, motsvarande "färska råvaror" och proffsigt tillagat.
(Källa)
Jag tänker mig att man inte alltid bränner ett helt E-kred på en gång. För till exempel en eldkastare kan det anges att 1 E-kred räcker för 10 användningar.
Det här betyder naturligtvis ett visst mått av bokföring, och jag vet att en del hatar bokföring. Men jag tänker mig att om det faktiskt bara är EN resurs så borde det gå vägen. Man kan ha rutor på sitt rollformulär som visar det antal E-kred man har "aktiva" just nu, och hur många användningar man gjort av dem, och hur många E-kred man har liggandes.
Tanken med det här är att skapa en påtaglig känsla av brist i det högteknologiska samhället. Det finns häftig teknologi, men eftersom det bara finns begränsat med teknologi så kan inte allt drivas fullt ut. Dessutom skapa visst taktiskt tänkande när man utforskar saker: Använda den där eldkastaren nu, eller vänta tills det blir riktigt hårigt? Offra en E-kred för att klättra upp med cybernetiska spindelben, eller försöka hitta en annan väg?
Innan jag börjar rota i lämpliga kostnader för saker, och lämpliga belöningar för uppdrag, tänkte jag se vad ni tycker om det här. Är det en ren skrivbordsprodukt, som mest känns kul när jag tänker på den i teorin? Eller är det något som kan tillföra något, lite som det tydligen tillför något i OSG att hålla reda på antal facklor etc?