Nekromanti [Rotsystem] - Energi = pengar

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo, en sak jag funderar på till Rotsystem är ju att ha energi som valuta. Jag tänker ungefär såhär:

Grundenheten är 1 E-kred. E för Energi, såklart. Man förvarar sina E-kred i E-pack. E-pack stoppar man in i olika apparater för att driva dem; det inkluderar 3d-skrivare som kan förvandla oformligt näringsslem till riktig mat, eldkastare man har med sig ut i naturen som vapen mot Grönskan och dess sporer, fordon man åker i och även aktivering av vissa cybernetiska tillbehör.

Frågan är hur man balanserar det här. Dels behöver rollpersonerna veta vad som kostar "pengar", dels behöver SL beta hur stora belöningar som är rimligt för olika sorters uppdrag. Helst ska det finnas ett system för det hela =)

Här är ett exempel på prislista:

0 E-kred: Äta slemmig näringsriktig sludge som gör en lös i magen om man äter det för länge och för regelbundet.
1 E-kred: 1 veckas dålig men åtminstone fast föda.
2 E-kred: 1 veckas trist kost som ändå går att känna igen som matlagning.
5 E-kred: 1 veckas mat motsvarande ungefär normal lägre medelklass anno 2010 eller så. Hyfsat sofistikerat, men inte jätte.
10 E-kred: 1 veckas ganska lyxig mat, motsvarande "färska råvaror" och proffsigt tillagat.

(Källa)

Jag tänker mig att man inte alltid bränner ett helt E-kred på en gång. För till exempel en eldkastare kan det anges att 1 E-kred räcker för 10 användningar.

Det här betyder naturligtvis ett visst mått av bokföring, och jag vet att en del hatar bokföring. Men jag tänker mig att om det faktiskt bara är EN resurs så borde det gå vägen. Man kan ha rutor på sitt rollformulär som visar det antal E-kred man har "aktiva" just nu, och hur många användningar man gjort av dem, och hur många E-kred man har liggandes.

Tanken med det här är att skapa en påtaglig känsla av brist i det högteknologiska samhället. Det finns häftig teknologi, men eftersom det bara finns begränsat med teknologi så kan inte allt drivas fullt ut. Dessutom skapa visst taktiskt tänkande när man utforskar saker: Använda den där eldkastaren nu, eller vänta tills det blir riktigt hårigt? Offra en E-kred för att klättra upp med cybernetiska spindelben, eller försöka hitta en annan väg?

Innan jag börjar rota i lämpliga kostnader för saker, och lämpliga belöningar för uppdrag, tänkte jag se vad ni tycker om det här. Är det en ren skrivbordsprodukt, som mest känns kul när jag tänker på den i teorin? Eller är det något som kan tillföra något, lite som det tydligen tillför något i OSG att hålla reda på antal facklor etc?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag tycker det låter skitkul, i synnerhet om man behöver använda sina "pengar" i andra sammanhang. Du skrev eldkastare, exempelvis. Skitkul om man står där och måste bränna sig fram genom rötter och ser hur ens kassabok tickar ner i rasande tempo. Man kanske måste använda sitt epack för att "powra upp" dörrar för att kunna öppna dem och känner surt att varje dörr kostar 1 e-kred.

Plus att jag tycker det verkar vara en skön känsla att få betalt i energi. Det gör verkligen att det känns som att det är en bristvara om den är så värdefull (lite som i den där filmen när de använder tid som pengar, In Time? Man blir så äcklad av de rika som har hur mycket som helst som de inte ens använder). Men jag ser gärna i så fall att det finns gott om saker att spendera e-kreden på som inte involverar att köpa saker, som just driva vapen eller att man måste använda dem när man är ute för att få gammal teknik att fungera.

krank

Ja, precis så tänker jag. Jag tror att ganska lite egentligen är att köpa saker, att det mer handlar om att ha råd med en livsstil, kunna driva sin 3D-skrivare, eller som sagt driva eldkastare, klätterkrokar, fordon, cybernetik...

Har inte sett In Time ännu, men jag borde nog.

Jag tänker mig att det här också skapar ett system där man ibland tvingas att be om förskottsbetalning. Vilket alltid är belagt med viss risk; misslyckas man med uppdraget blir man ju återbetalningsskyldig, men energin har gått åt...

Samtidigt kanske man inte vill ge sig ut i Grönskan helt pank...

Ögat

Hero
Dessutom blir det lite datorspeligt, på ett bra sätt, när samma resurs går åt till allt.

Däremot tror jag du måste tänka på detaljrikedomen: det är mer jobbig bokföring att tänka "om tio skott ska jag sänka min kred med ett" än att tänka "varje gång jag skjuter sänker jag min kred med ett", eftersom det första skapar ett bokföringssystem som bara bestämmer när ett annat bokföringssystem ska sätta igång.

En annan grej man kan fundera på vore ju förstås att koppla E-kred till liv. Typ: din skyddsväst drar E-kred. Vinsten vore att man kan omsätta ett straff som "måste finnas med" men som många ogillar (din gubbe kan dö!) till ett mer speligt straff (din gubbe har tagit så mycket stryk att du inte har råd med hyran, och vi ska inte tala om att levla). Dessutom gör en koppling mellan liv och ammo att striden alltid rör sig mot att ta slut.

Sen finns det förstås nackdelar också. Men det kan vara värt att funta på.

Cybot

Mest spelbar
För att det här ska fungera så krävs det att du har supraledarteknologi som fungerar i temperaturer som ligger bra mycket högre än rumstemperatur. Det finns inga andra batterier som skulle kunna vara tillräckligt effektiva för att en direkt "E-kred" ekonomi skulle existera.

Om inte supraledarna fungerar i temperaturer på 500-1000 grader så betyder det också att dina pengar är explosiva, för när ett laddat Supraledarbatteri överhettar (brand, träffad av plasma osv) så urladdas batteriet på en gång. Och det blir en SERIÖS urladdning.

Xyas

Swashbuckler
krank said:
Ja, precis så tänker jag. Jag tror att ganska lite egentligen är att köpa saker, att det mer handlar om att ha råd med en livsstil, kunna driva sin 3D-skrivare, eller som sagt driva eldkastare, klätterkrokar, fordon, cybernetik...
Om det här är syftet skulle man kanske kunna reducera mängden bokföring genom att tänka sig E-tillgången som ett flöde, snarare än en absolut mängd. Är jag god för 50 E (typ) har jag alltid tillgång till schysst mat, snygga kläder och bekväm transport inom arkologierna utan att det minskar från 50. Är jag istället god för 5 E är det rännsketa som gäller dag ut och dag in.

Bokföringen kommer istället in när man ska göra grejer utöver det vanliga vilket kommer reducera ens E-resurs. Typ köpa en eldkastare eller så. Samma för cybernetik. Med en hög E-resurs kan jag använda basic cybernetik utan bokföring men måste betala för mer avancerade grejer.

För bokföring är kul när det gäller att planera/överleva äventyr, men trist för beräkningar av vardagen.

Edit: fabulöst otydlig i mitt ursprungsinlägg.

krank

Cybot said:
För att det här ska fungera så krävs det att du har supraledarteknologi som fungerar i temperaturer som ligger bra mycket högre än rumstemperatur. Det finns inga andra batterier som skulle kunna vara tillräckligt effektiva för att en direkt "E-kred" ekonomi skulle existera.
Observera att E-kred inte alltid behöver förvaras i E-pack. Jag tänker mig att E-kreds oftast snarare ligger som "rättigheter att använda X mängd energi" i det allmänna elnätet.

krank

Olav said:
Däremot tror jag du måste tänka på detaljrikedomen: det är mer jobbig bokföring att tänka "om tio skott ska jag sänka min kred med ett" än att tänka "varje gång jag skjuter sänker jag min kred med ett", eftersom det första skapar ett bokföringssystem som bara bestämmer när ett annat bokföringssystem ska sätta igång.
Mja, jag tänkte mig det ju som typ samma system, eller snarare att man rent grafiskt på sitt rollformulär har en ruta där man drar streck vid varje användning, och när man dragit säg tio streck så får man välja om man ska koppla in ett nytt batteri i samma slot...

Eller, det kanske tekniskt sett blir två bokföringssystem ändå..

krank

När det gäller bokföring "i vardagen" så skulle jag vilja ha ett system som ändå någonstans andas desperation och brist. Det är lite det, känner jag, som är nackdelen med att ha det som ett konstant flöde.

Jag tänker såhär:

Antingen har jag det som ett flöde, och då räknar man överhuvudtaget inte med de kontinuerliga in- och utgifterna. Man tar aldrig beslut om vilken sorts mat man äter eller så, och man betalar inte för vardagssaker. Å andra sidan blir belöningarna för uppdragen också lägre.

Eller så får man lite mer pengar per uppdrag, men måste hushålla på ett annat sätt - välja bort god mat till exempel.

(Fast hur kan man göra det intressant att inte bara välja minsta lägenheten, sämsta maten, och välja bort alla fritidsintressen? För det är ju "standard" bland iaf vissa rollspelare, att man t.ex. säljer alla de tillgångar ens socialstatus innebär för att kunna köpa rediga bössor istället...)

Sedan blir en annan fråga "vad ingår i normen"? Alltså, vad räknas in i vardagsomkostnader - mat är väl givet, men cybernetikanvändning? Eldkastarammo? Transporter? Biobesök?

Jag tänker mig att det finns en (låg) medborgarlön; alla får säg 1 E-kred i veckan. Det räcker för en veckas fast föda, eller en veckas kommunala transporter, eller en veckas billiga nöjen. Typ. Så får man prioritera lite.

Givetvis finns det de som lever på att själva producera energi. De som bor i ytterkanten av arkologin, och ovanför marknivå, kan ju till exempel tänkas ha stora solceller och sådant. Så då får de in rena "gratis" E-kred som de då antingen kan använda själva eller byta mot tjänster eller varor hos någon annan. Så de bidrar liksom till arkologins fortlevande...