Jag är hemskt osäker på om jag kanske redan startat en sådan här tråd. Om jag har det så hittar jag den inte, så here goes.
I Rotsystem är mycket av själva förflyttandet under expeditioner ganska abstraherat; man klipper i princip transportsträckorna och anländer till nästa "plats".
I grundboken fungerade det här ganska bra. Man ritar kartor med platser, drar linjer mellan platserna och så används den här enkla tabellen för tider ifall spelarna frågar:
Till fots i promenadtakt: 3 timmar.
Till fots med stor försiktighet: minst 6 timmar.
Med bil: 1-2 timmar.
I den nya modulen blir det lite annorlunda. Först och främst blir det här med restider viktigt eftersom det avgör hur mycket packning man behöver ha med sig (ja, jag har packningsregler och utrustningslista). Sedan vore det också trevligt med lite fler detaljer för olika miljötyper och terräng till exempel eftersom det trots allt är en modul om utforskning och resande.
Så jag har tänkt typ såhär: Jag skulle vilja ha en lista som gör skillnad på väg / platt terräng / jobbig terräng / svår terräng, och som gärna pratade kilometer. Jag gillar att använda riktiga måttenheter och så när jag kan.
Min grundtanke var att kolla upp hur långt man egentligen hinner på en dags vandring. Wikipedia anger en dagsmarch till att vara 21 kilometer lång; en sådan fixas på 6-9 timmar av infanteri tydligen. Jag hittar liknande siffror på annat håll. Kan det bekräftas? Utförs marsch generellt på plant underlag?
Är det rimligt att anta att expeditioner marscherar?
Skiss:
Till fots, försiktigt: 1 km/h
Vanlig gång: 2 km/h
Marschtakt: 4 km/h (ökar risken att bli sedd/märkt)
Väg: Normal tid
Plan mark: Dubbla tiden
Jobbig terräng, till exempel tjock skog eller träskmark: Fyrdubbla tiden
Max 8 timmar totalt per dygn. Räkna med raster och pauser. Rollpersonerna kan pressa sig men får -1 på alla tärningsslag per extra timme tills de vilat.
Så typ, SL bestämmer att vägen mellan A och B är 10 kilometer och att det är plan mark (det finns ingen väg). Om rollpersonerna rör sig försiktigt fram så kommer det då att ta 10 * 1 * 2 = 20 timmar, eller lite mindre än tre dagars färd.
Jag tänker mig att bilar har en högre normalhastighet på öppen väg, men att de blir betydligt trögare i jobbig terräng. Dvs att man kanske har en hög hastighet - säg 60 km/h - men att effekten av terrängen tiodubblas. 10 km jobbig terräng tar då 10min * 40 = 400 minuter, eller nästan sju timmar.
Eller så kräver man ett slag; om slaget misslyckas kör bilen fast och det tar en dag eller en halvdag att få loss den. Eller så gör man båda. I dunno.
I Rotsystem är mycket av själva förflyttandet under expeditioner ganska abstraherat; man klipper i princip transportsträckorna och anländer till nästa "plats".
I grundboken fungerade det här ganska bra. Man ritar kartor med platser, drar linjer mellan platserna och så används den här enkla tabellen för tider ifall spelarna frågar:
Till fots i promenadtakt: 3 timmar.
Till fots med stor försiktighet: minst 6 timmar.
Med bil: 1-2 timmar.
I den nya modulen blir det lite annorlunda. Först och främst blir det här med restider viktigt eftersom det avgör hur mycket packning man behöver ha med sig (ja, jag har packningsregler och utrustningslista). Sedan vore det också trevligt med lite fler detaljer för olika miljötyper och terräng till exempel eftersom det trots allt är en modul om utforskning och resande.
Så jag har tänkt typ såhär: Jag skulle vilja ha en lista som gör skillnad på väg / platt terräng / jobbig terräng / svår terräng, och som gärna pratade kilometer. Jag gillar att använda riktiga måttenheter och så när jag kan.
Min grundtanke var att kolla upp hur långt man egentligen hinner på en dags vandring. Wikipedia anger en dagsmarch till att vara 21 kilometer lång; en sådan fixas på 6-9 timmar av infanteri tydligen. Jag hittar liknande siffror på annat håll. Kan det bekräftas? Utförs marsch generellt på plant underlag?
Är det rimligt att anta att expeditioner marscherar?
Skiss:
Till fots, försiktigt: 1 km/h
Vanlig gång: 2 km/h
Marschtakt: 4 km/h (ökar risken att bli sedd/märkt)
Väg: Normal tid
Plan mark: Dubbla tiden
Jobbig terräng, till exempel tjock skog eller träskmark: Fyrdubbla tiden
Max 8 timmar totalt per dygn. Räkna med raster och pauser. Rollpersonerna kan pressa sig men får -1 på alla tärningsslag per extra timme tills de vilat.
Så typ, SL bestämmer att vägen mellan A och B är 10 kilometer och att det är plan mark (det finns ingen väg). Om rollpersonerna rör sig försiktigt fram så kommer det då att ta 10 * 1 * 2 = 20 timmar, eller lite mindre än tre dagars färd.
Jag tänker mig att bilar har en högre normalhastighet på öppen väg, men att de blir betydligt trögare i jobbig terräng. Dvs att man kanske har en hög hastighet - säg 60 km/h - men att effekten av terrängen tiodubblas. 10 km jobbig terräng tar då 10min * 40 = 400 minuter, eller nästan sju timmar.
Eller så kräver man ett slag; om slaget misslyckas kör bilen fast och det tar en dag eller en halvdag att få loss den. Eller så gör man båda. I dunno.