Nekromanti [Rotsystem] förflyttning till fots och restider

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Jag är hemskt osäker på om jag kanske redan startat en sådan här tråd. Om jag har det så hittar jag den inte, så here goes.

I Rotsystem är mycket av själva förflyttandet under expeditioner ganska abstraherat; man klipper i princip transportsträckorna och anländer till nästa "plats".

I grundboken fungerade det här ganska bra. Man ritar kartor med platser, drar linjer mellan platserna och så används den här enkla tabellen för tider ifall spelarna frågar:

Till fots i promenadtakt: 3 timmar.
Till fots med stor försiktighet: minst 6 timmar.
Med bil: 1-2 timmar.

I den nya modulen blir det lite annorlunda. Först och främst blir det här med restider viktigt eftersom det avgör hur mycket packning man behöver ha med sig (ja, jag har packningsregler och utrustningslista). Sedan vore det också trevligt med lite fler detaljer för olika miljötyper och terräng till exempel eftersom det trots allt är en modul om utforskning och resande.

Så jag har tänkt typ såhär: Jag skulle vilja ha en lista som gör skillnad på väg / platt terräng / jobbig terräng / svår terräng, och som gärna pratade kilometer. Jag gillar att använda riktiga måttenheter och så när jag kan.

Min grundtanke var att kolla upp hur långt man egentligen hinner på en dags vandring. Wikipedia anger en dagsmarch till att vara 21 kilometer lång; en sådan fixas på 6-9 timmar av infanteri tydligen. Jag hittar liknande siffror på annat håll. Kan det bekräftas? Utförs marsch generellt på plant underlag?

Är det rimligt att anta att expeditioner marscherar?

Skiss:

Till fots, försiktigt: 1 km/h
Vanlig gång: 2 km/h
Marschtakt: 4 km/h (ökar risken att bli sedd/märkt)

Väg: Normal tid
Plan mark: Dubbla tiden
Jobbig terräng, till exempel tjock skog eller träskmark: Fyrdubbla tiden

Max 8 timmar totalt per dygn. Räkna med raster och pauser. Rollpersonerna kan pressa sig men får -1 på alla tärningsslag per extra timme tills de vilat.

Så typ, SL bestämmer att vägen mellan A och B är 10 kilometer och att det är plan mark (det finns ingen väg). Om rollpersonerna rör sig försiktigt fram så kommer det då att ta 10 * 1 * 2 = 20 timmar, eller lite mindre än tre dagars färd.

Jag tänker mig att bilar har en högre normalhastighet på öppen väg, men att de blir betydligt trögare i jobbig terräng. Dvs att man kanske har en hög hastighet - säg 60 km/h - men att effekten av terrängen tiodubblas. 10 km jobbig terräng tar då 10min * 40 = 400 minuter, eller nästan sju timmar.

Eller så kräver man ett slag; om slaget misslyckas kör bilen fast och det tar en dag eller en halvdag att få loss den. Eller så gör man båda. I dunno.
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,717
Location
Huddinge
Rackans att Möller inte är aktiv här längre för gång takt är något av en av hans specialiteter
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
krank;n144667 said:
Min grundtanke var att kolla upp hur långt man egentligen hinner på en dags vandring. Wikipedia anger en dagsmarch till att vara 21 kilometer lång; en sådan fixas på 6-9 timmar av infanteri tydligen. Jag hittar liknande siffror på annat håll. Kan det bekräftas? Utförs marsch generellt på plant underlag?
Marsch går generellt på väg. Allt annat är skitjobbigt. Det finns ganska gott om raster för att dricka, äta och vila för att de inte ska vara totalt utslitna när de kommer fram.

krank;n144667 said:
Är det rimligt att anta att expeditioner marscherar?
Det beror på syftet. En marsch är avsedd att flytta folk relativt fort. Inte uttröttande fort, men förflyttningen har helt klart prioritet över annat. Så det är det enda man gör, utöver att rasta för att kunna orka fortsätta förflytta sig.

Om man ska göra något annat så är det egentligen inte marsch, och de andra sakerna (utforska, spana, kartlägga, whatever) kommer antingen kosta tid som man inte kan förflytta sig på, och därför kommer man inte lika långt, eller energi eftersom man måste förflytta sig snabbare för att kompensera. Och eftersom det senare är dumt så får man förflytta sig kortare sträcka.

Så vet expeditionen någorlunda vart den ska, och inte ska ta vattenprover eller förhandla med infödingar eller triangulera mätpunkter eller samla grönsaker under tiden, så är det marsch.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
Alltså. Ditt tempo är helt vajsing.

Till fots, försiktigt. 1-2km/h (2km/h är cirka en halvmeter per sekund).
Vanlig gång. 3-5km/h (beroende på packning och hur vältränad man är. Detta kan man hålla om man inte är rejält överviktig eller otränad). 2km/h är ju slöpromenad.
Marschtakt (långa steg, högst hållbara gångtempo): Runt 5-7km/h beroende på packning.
Ilmarsch/Forcerad marsch: 8-12km/h. Halvjogg eller blandad halvjogg+snabb marsch. Hur snabbt det går beror helt på träning och fysisk form.

En dagsmarsch (2.1 mil) klarar man lätt av på 4 timmar med packning, kanske 5 timmar i lättare terräng. Det som tar extra tid är matpauser samt tiden det tar att organisera större grupper. Fötter och ben blir också lätt möra om man traskar längre än 2 mil om man inte är väldigt van.

Väg: Normal tid.
Plan mark (gles skog, slätt): Fortfarande normal tid om inte underlaget är svårt. Det är hjulfordon som tjänar mest på plana vägar.
Jobbig terräng (tät skog, kullar, sankmark, gobiöken): dubbla tiden.
Jobbigare terräng (Berg, träsk, snårskog, sandöken, rullsten): Fyrdubbla tiden. Ilmarsch är inte längre möjlig.
MEGAJOBBIG TERRÄNG (Djungel, träsk-from-hell): 8-dubbla tiden. Du är glad om du hinner 3km om dagen då det är machete-huggning hela vägen.

Fordon kan nog ta sig fram i runt 50 på en relativt oskadad väg (jämfört med hundra plus på en Arkeologi-väg), en hastighet som sjunker rejält på plan mark (20-25 kanske?). Jobbig terräng tar ner hastigheten till gångtempo (om du inte kör terrängmotorcykel) och i jobbigare terräng eller värre så går det helt enkelt inte om du inte har specialfordon (specialfordon kan dock ofta ta sig fram snabbare än fotfolk i deras specialmiljö).
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Nu vet jag inte vad för setting du tänkt lira i, men tänk på att ju större gruppen är (alltså, inte 5 eller 20 personer, utan snarare om ni börjar komma upp i fyra-femhundra) destå långsammare går det. Dessutom är terräng extremt påverkande. Ute i vilda buschen utan rejäla vandrings-boots gör att du inte pallar särskilt länge eller särskilt snabbt.

Som skoj exempel kan det anges att en romersk legion, till fots, kunde knäcka "ten miles per day if circumstances were fortunate". medan folk på pållar kunde täcka ett fyrdubbelt område.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
Mundo;n144694 said:
Nu vet jag inte vad för setting du tänkt lira i, men tänk på att ju större gruppen är (alltså, inte 5 eller 20 personer, utan snarare om ni börjar komma upp i fyra-femhundra) destå långsammare går det. Dessutom är terräng extremt påverkande. Ute i vilda buschen utan rejäla vandrings-boots gör att du inte pallar särskilt länge eller särskilt snabbt.

Som skoj exempel kan det anges att en romersk legion, till fots, kunde knäcka "ten miles per day if circumstances were fortunate". medan folk på pållar kunde täcka ett fyrdubbelt område.
Romerska legionen är intressant. Ett av deras "marschprov" för att bli fulla legionärer var att ta sig 35km på cirka 6 timmar med 20 kilos packning (snitthastighet på strax under 6km/h, vilket är styvt då man i princip måste ta en kortare matrast). Det här är inte elitsoldater, utan helt normala vältränade individer som är vana vid vandring.

P.S: Märk väl att detta gjordes i "Caligae" och utan strumpor. Dvs utan några sådana moderniteter som marschkängor eller gympaskor.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Cybot;n144693 said:
Alltså. Ditt tempo är helt vajsing.

Till fots, försiktigt. 1-2km/h (2km/h är cirka en halvmeter per sekund).
Vanlig gång. 3-5km/h (beroende på packning och hur vältränad man är. Detta kan man hålla om man inte är rejält överviktig eller otränad). 2km/h är ju slöpromenad.
Marschtakt (långa steg, högst hållbara gångtempo): Runt 5-7km/h beroende på packning.
Ilmarsch/Forcerad marsch: 8-12km/h. Halvjogg eller blandad halvjogg+snabb marsch. Hur snabbt det går beror helt på träning och fysisk form.

En dagsmarsch (2.1 mil) klarar man lätt av på 4 timmar med packning, kanske 5 timmar i lättare terräng. Det som tar extra tid är matpauser samt tiden det tar att organisera större grupper. Fötter och ben blir också lätt möra om man traskar längre än 2 mil om man inte är väldigt van.

Väg: Normal tid.
Plan mark (gles skog, slätt): Fortfarande normal tid om inte underlaget är svårt. Det är hjulfordon som tjänar mest på plana vägar.
Jobbig terräng (tät skog, kullar, sankmark, gobiöken): dubbla tiden.
Jobbigare terräng (Berg, träsk, snårskog, sandöken, rullsten): Fyrdubbla tiden. Ilmarsch är inte längre möjlig.
MEGAJOBBIG TERRÄNG (Djungel, träsk-from-hell): 8-dubbla tiden. Du är glad om du hinner 3km om dagen då det är machete-huggning hela vägen.

Fordon kan nog ta sig fram i runt 50 på en relativt oskadad väg (jämfört med hundra plus på en Arkeologi-väg), en hastighet som sjunker rejält på plan mark (20-25 kanske?). Jobbig terräng tar ner hastigheten till gångtempo (om du inte kör terrängmotorcykel) och i jobbigare terräng eller värre så går det helt enkelt inte om du inte har specialfordon (specialfordon kan dock ofta ta sig fram snabbare än fotfolk i deras specialmiljö).

Jag tänker stjäla det gär ganska mycket rakt av, tror jag. Bra, användbar skit i linje med det jag tänkte mig.

Sedan tänker jag att SL bestämmer hur långt det ska vara mellan platser delvis utifrån hur lång tid hen vill att expeditionen ska ta. Mina nuvarande siffror för packning etc säger att en vanlig expedition är ute i 1-3 veckor åtminstone, men då räknas inte enbart transport utan också lösning av problem.

Så om man tänker sig ett uppdrag där rollpersonerna ska vara ute en vecka så tänker jag tre dagars resande ut, tre dagars resande hem, en dags uppdrag.

På tre dagar hinner man då som bäst typ 6 mil? Om man kan röra sig i vanlig gångtakt (4 km/h, 20km, 5 timmar per dag) och det är väg eller plan mark.

Om SL vill att det ska ta längre tid får man lägga in t.ex. jobbig terräng; är det konstant jobbig terräng hinner gruppen istället typ tre mil på samma tid, dvs en halvering.

Jag funderar på om jag borde ha med slumpmöten under förflyttningarna? Kanske inte som en klassisk tabell, utan mer att man slår ett slag för att se om gruppen drar till sig Grönskans uppmärksamhet och därmed anfalls av djur och växter antingen på direkten eller nästa gång de slår läger...
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
746
krank;n144667 said:
Min grundtanke var att kolla upp hur långt man egentligen hinner på en dags vandring. Wikipedia anger en dagsmarch till att vara 21 kilometer lång; en sådan fixas på 6-9 timmar av infanteri tydligen. Jag hittar liknande siffror på annat håll. Kan det bekräftas? Utförs marsch generellt på plant underlag?
I Danmark sker det alltid på plan mark! :D

Om jag inte minns fel så traskade vi 3 mil för soldatprovet i lumpen (längs olika former av vägar) och då var det även lite lek på vägen. Nu pågick ju inte detta någon längre period (redig marsch var väl bara en dag) så 21km per dag låter rimligt om man ska röra på sig ett tag.
Bad packningen vägde minns jag inte, men 15-20kg skulle jag tippa på. Vi hade gamla usla ryggsäckar med stålram utan avbärarbälte. Sen lite pansarskott och leksaker på det.
Utrustning gör mkt, inte bara vikten alltså, utan att man har riktiga grejer. Ryggsäck med avbärarbälte, rediga ingångna skor (glömmer aldrig skoskaven efter första långmarschen i nya kängor.. Blåsor som femkronor).
"Infanterield" (friktion mellan skinkorna) är en annan elaking att drabba den olycklige RP (som missar sitt tärningsslag?). Vet inte om det beror på gångstil för det drabbade alltid några utvalda medan vi andra var immuna.

Lite osäker på modifikationer för terräng faktiskt. Men det är klart jobbigare att röra sig i sumpmark än längs landsväg helt klart! Cybots inlägg om detta låter rimligt!
Asfalt är faktiskt värre än skogsväg/jord eftersom det är så stumt.
Kanske du kan finna mer info på sidor om fjällvandring etc.?

OT: Vart kan jag läsa mer om (framförallt reglerna i) Rotsystem? Du fångade mitt intresse med denna tråden! :)
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
746
Cybot;n144699 said:
Romerska legionen är intressant. Ett av deras "marschprov" för att bli fulla legionärer var att ta sig 35km på cirka 6 timmar med 20 kilos packning (snitthastighet på strax under 6km/h, vilket är styvt då man i princip måste ta en kortare matrast). Det här är inte elitsoldater, utan helt normala vältränade individer som är vana vid vandring.

P.S: Märk väl att detta gjordes i "Caligae" och utan strumpor. Dvs utan några sådana moderniteter som marschkängor eller gympaskor.
...vi veklingar nuförtiden kör dubbla sockar i kängorna mot skoskavet! :)
(Gör att friktionen sprids mellan sockarna. Mirakel!)
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
805
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Instämmer med vad folk har sagt om fotmarsch. En vanlig människa med lätt packning klarar ett tempo på 5 km/h (inkl 10 min rast) ett par mil. Allt annat är dåliga ursäkter. ;)

Fordon är en annan femma. Allt handlar egentligen om underlaget. På en plan och hårdgjord yta är det enkelt - då är det bara att räkna på någon sorts improviserad marschhastighet för fordonet. En lättare personbil, kanske 70-80 km/h?
Men så fort terräng blir kuperad, ojämn, oländig etc. blir hela förarbiten lite mer komplicerad. I kuperad terräng räcker det spelmekaniskt med att halvera hastigheten skulle jag tro. Stöter rollpersonerna på skogsmarker och dylikt, utan egentliga vägar men med öppna terrängpartier, blir hela äventyret inte så mycket en fråga om att köra bilen utan om att planera hur man ska köra bilen. För varenda jävla gången man ska köra genom en skog med ett terrängfordon* så står man till 80% av tiden utanför fordonet och kliar sig i huvudet med tanken: "Hur fasen ska vi korsa det här hindret utan att välta ner i den här sjukt dyiga pölen och samtidigt inte böja vår antennpark i grenarna där?".

Det är här eventuella "Köra Bil"-färdigheter ska användas i rollspel. Slå ett slag. Läs av en tabell, eller räkna på nån formell. Men lyckas man inte med detta slag så kommer fordonet antingen ta skada eller så blir man _kraftigt_ försenad. Fummel innebär antagligen att fordonet är fast eller att någon vital del skadats till en sådan grad att man inte tar sig vidare.

Den här typen av problematik leder till att fordon ibland är mer till en last än en tillgång. Det är ett jäkla rekognoscerande och planerande om du vill förflytta större mängder fordon genom oländig terräng. Ofta kan det helt enkelt vara enklare att ta en rejäl omväg. Om du inte har förmågan att förändra terrängen framför dig vill säga.

* Du kör inte i skogsmark med en vanlig bil. Punkt.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
Jag räknade med att "vanligt fordon" är någon slags terrängbil. Det är trots allt post-apokalyps.
Det är av samma anledning som jag säger cirka 50 på väg. Det är post-apokalyptisk väg, dvs med "potholes", inget servicearbete på en generation och stor risk för nerfallna träd och liknande på vägen.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Jag tänkte nog som Cybot, men ska komma ihåg att poängtera detta i text. Att fordon ofta innebär stora problem så snart det blir några hinder är redan inskrivet, men helt korrekt påpekat det också. Större delen av kapitlet i boken förutsätter att expeditionen tar sig fram till fots; fordon är riskfyllda och opraktiska undantag.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Inkognito;n145067 said:
OT: Vart kan jag läsa mer om (framförallt reglerna i) Rotsystem? Du fångade mitt intresse med denna tråden! :)
Grundreglerna, som är extremt enkla, finns att ladda ner i sin helhet på http://www.rotsystem.se . PDF:en med grundboken har bokmärken och så, så det borde gå att hitta just reglerna relativt kvickt.

Expeditionsreglerna kan man få tillgång till genom att antingen vänta tills i påsk eller genom att anmäla intresse att vara korrläsare =)

Grundtanken jag har är att hålla mekanik i spel till ett minimum, med få enkla tärningsslag, och istället lägga krut på sådant som kan förberedas. Och eftersom det jag själv tycker är svårast med förberedelserna är att komma på saker så är nästan alla tekniker och system jag erbjuder SL såna som hjälper till att steg för steg generera önskad äventyrstyp...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
Mundo;n144694 said:
en romersk legion, till fots, kunde knäcka "ten miles per day if circumstances were fortunate".
"Ten miles"? Alltså runt 15 kilometer?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Tanke om fordon:
  • Väg, röjd och förstärkt: 70-80 km/h
  • Väg, normal (alltså fullt av hål och nedfallna träd och grejer): 50 km/h
  • Plan mark (gles skog, slätt): Halvera hastigheten, slå ett krångelslag med 1 tärning.
  • Jobbig terräng (tät skog, kullar, sankmark, gobiöken): Gånghastighet, slå ett krångelslag med 3 tärningar.
  • Jobbigare terräng (Berg, träsk, snårskog, sandöken, rullsten): Nej, det går inte.
  • MEGAJOBBIG TERRÄNG (Djungel, träsk-from-hell): HAHAHAHAHAHA nej.
Krångelslaget funkar som vanliga slag, dvs lyckat är 5 och 6. Och en tärning är exploderande.

Antalet lyckade gånger två = antal timmars försening? Eller antal multiplar av restiden?

Och så ett par enkla förslag på anledningar till förseningar: fordonet kör fast i lera, klarar inte av en backe, måste köra runt ett hinder, fastnar med ett hjul i ett mikroslukhål...

Nackdelen med det här är att antalet tärningsslag ökar. Hittills har vi då:

- Infektionsslag, som man slår när man utsätts för ofiltrerad luft eller ett infekterat djur hugger genom skyddsdräkten eller man tvingas andas luften i ett högriskområde.
- Eskaleringsslag, som slås en gång per dygn för att se om en infektion sprider sig.
- Krångelslag, 1(?) per resa mellan två punkter med fordon.
- Upptäcktsslag(?), 1(?) per resa mellan två punkter där man rör sig snabbare än vanlig gångtakt (alt. snabbare än smyg-försiktigt).
- Går-dräkten-sönder-slag, om man har på sig en reservdräkt (tunn plastfolietingest som bara är tänkt för nödfall och kort försiktig användning).

Det här är FEM nya slag i den här modulens regler, och jag vet inte om det känns riktigt okej...
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Cybot;n144693 said:
Till fots, försiktigt. 1-2km/h (2km/h är cirka en halvmeter per sekund).
Vanlig gång. 3-5km/h (beroende på packning och hur vältränad man är. Detta kan man hålla om man inte är rejält överviktig eller otränad). 2km/h är ju slöpromenad.
Marschtakt (långa steg, högst hållbara gångtempo): Runt 5-7km/h beroende på packning.
Ilmarsch/Forcerad marsch: 8-12km/h. Halvjogg eller blandad halvjogg+snabb marsch. Hur snabbt det går beror helt på träning och fysisk form.
Jag funderar på att avrunda som följer:

Till fots försiktigt: 2km/h
Vanlig gång: 4km/h
Marschtakt: 6km/h
Illmarsch: 10 km/h

Nackdel: Det är inte lätt att multiplicera med. Jag tänker mig att SL på förhand räknar ut antal timmar vid vanlig gång för givna vägar, och sedan moddar utifrån hur rollpersonerna rör sig.

Till fots försiktigt: 1.5km/h
Vanlig gång: 3km/h
Marschtakt: 6km/h
Illmarsch: 12 km/h

Den har fördelen av att ha dubblering i varje steg. Nackdelen blir att illmarschen blir lite för snabb. Om SL räknar ut att en transport tar 5 timmar vid vanlig gång så kan man "enkelt" dubblera om de rör sig försiktigt och halvera om de kör marsch.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Tanke om upptäcktsslaget: Låta Grönskan slå ett "upptäcka"-slag en eller flera gånger per sträcka. Antal tärningar beror på hur man rör sig, typ:

Till fots försiktigt: 0 tärningar
Vanlig gång: 1 tärning
Marschtakt: 2 tärningar
Illmarsch: 4 tärningar
Motorcykel: 8 tärningar

Per robotmula: +1
Rollpersonerna gör extra ljud ifrån sig (eldstrid, vrålande, etc): +1 till +3

1 lyckad tärning = enskilt djur eller mindre flock.
2+ lyckade tärningar = Närmaste Rothjärta har gjorts medvetet om expeditionen, och kommer att hålla ett öga på den, anfalla vid olämpliga tidpunkter, koordinera etc.


Tanke om utmattning: Normalt 6h/dag med några pauser; för varje timme utöver det får man -1 på alla slag.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
krank;n146963 said:
Till fots försiktigt: 1.5km/h
Vanlig gång: 3km/h
Marschtakt: 6km/h
Illmarsch: 12 km/h

Den har fördelen av att ha dubblering i varje steg. Nackdelen blir att illmarschen blir lite för snabb. Om SL räknar ut att en transport tar 5 timmar vid vanlig gång så kan man "enkelt" dubblera om de rör sig försiktigt och halvera om de kör marsch.
Kanske göra så att man rullar fysslag (eller något liknande) för ilmarsch (per timme). Om man lyckas så halverar man tiden, om man failar så blir de så slut att det inte gick snabbare än Marsch i alla fall (och sen kan man inte försöka fler ilmarscher den dagen).
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Cybot;n146978 said:
Kanske göra så att man rullar fysslag (eller något liknande) för ilmarsch (per timme). Om man lyckas så halverar man tiden, om man failar så blir de så slut att det inte gick snabbare än Marsch i alla fall (och sen kan man inte försöka fler ilmarscher den dagen).
Möjligt. Skriver kanske med det som ett förslag till ytterligare regelhack för större realism =)

Kanske rentav ska göra illmarsch till ett regelhack överlag. Som lägger till extra krångel för folk som vill ha sånt.
 
Top