Nekromanti [Rotsystem] - Fundering kring omslagsillustration

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har fått kontakt med den här snubben i samband med Rotsystem, och är lite sugen på att köpa ett omslag av honom. För han gör jääääävligt snygga och eyecatching omslagsbilder, tycker jag. Jag tror att han skulle kunna göra en riktigt slående framsida med inslag av både retrocyberpunk och hotande natur; precis ett sånt jag vill ha.

Nackdelar:
- Kostar $250, alltså 1600 spänn. Det är inte alls en orimlig summa, men det är mer än det är sannolikt att andra illustratörer tar.
- Inga andra illustrationer i spelet kommer att vara gjorda av honom, eftersom han tar $160 för "interior art" Återigen inte orimligt men jag får fler bilder om jag använder andra illustratörer.

Fördelar:
- Såååååååå snygga grejer, och helt rätt känsla.
- Egentligen vet jag inte hur viktigt det är att framsidebilden är representativ stilmässigt. Har sett många spel där det skilt sig en del, utan att jag känt mig "lurad".

Hur tänker ni?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag förväntar mig i normalt sett inte att bilderna inne i boken kommer vara i närheten av lika flashiga och påkostade som omslagsbilden. Det är kanske för att jag fortfarande är rätt van vid gamla äventyrsspel-grejer där omslagsbilderna är rätt påkostade (om än inte alltid smakfulla) färgbilder, medan själva böckerna sedan bara innehåller rätt enkla tuschteckningar.

Jag har faktiskt inget som helst problem med det.

Möller

Hubert Hortlax
Jag tycker inte att det är ett problem att omslag och insida är gjort i olika stilar av olika illustratörer. De är olika grejer helt enkelt. Jag tror aldrig jag stört mig på en skillnad där faktiskt; medan jag ganska ofta blir lite besviken när det blandas hej vilt i insidan.

Riotminds produkter är ett bra exempel på där omslaget är helt annorlunda insidan, men där båda är snyggt och ingen övergripande stil bryts. Men det är iof bara svart-vitt i insidan.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Det låter som om du har blivit lite förälskad i personens konst. Inget fel i det nödvändigtvis MEN om jag var du skulle jag vänta ett par veckor tills den första kärleken gått över och du kan titta på det lite mer objektivt.

Frågan jag skulle ställa mig efter att ha väntat ett tag är hur mycket du får av att ta en sån bilder kontra någon annans, ergo hur mycket mer internal art får du om du väljer någon annan?

Att ha en annan stil på omslaget än interiör tycker jag nämligen är helt ok.

*Var medveten om var jag kommer ifrån dock, efter att ha tittat omkring på sidan lite så är min åsikt att artisten varken gör speciellt snygga eller tekniskt bra bilder...

Troberg

Sinister eater
Well, jag gillar GURPS, så jag är rätt så härdad när det gäller snygga omslag och enkla illustrationer på insidan, så mig stör det inte.

Dock, som alltid när man köper bilder, tänk på att de bilder han skyltar med är de bästa han kan åstadkomma. Det är inte säkert att han presterar på en jämn nivå.

krank

Tony.M.Meijer said:
Var medveten om var jag kommer ifrån dock, efter att ha tittat omkring på sidan lite så är min åsikt att artisten varken gör speciellt snygga eller tekniskt bra bilder...
Tja, det är kollagebilder. Gillar man inte symboltyngda kollage med starka färger så är det nog inte rätt bilder för en, helt enkelt.

krank

Jag har för övrigt i princip beslutat mig för att köra på den här snubben. Har sett hans grejer förut, men inte vetat vem han var eller så. Han finns på forumet förresten, om jag fattat rätt. Användaren "northerain".

Hursomhelst, har inhämtat smakråd från en konstnärspolare jag har vars smak jag litar på; han har bra koll på vad som funkar i rollspel (och jag vet inte riktigt varför jag inte involverat honom i mina projekt tidigare) och han gillade kollagen. "Riktigt omslagssnyggt" tyckte han, och det var väl så jag tänkte också.

Och jag känner mig lugnad av er som svarat att det inte spelar er någon roll att interiör- och exteriörkonst inte är likadana.