Jag är på många sätt en crowdfunding-fundamentalist, så jag tycker bara det finns ett hederligt sätt att sköta en "vanlig" crowdfunding-kampanj. Det är:
1. Ett fast OCH realistiskt OCH ärligt mål.
För ett halvproffsigt spel skulle jag säga omkring 20k. Varför? Jo för att tidigare crowdfunders visat att det är ett rimligt mål (det går att nå), det är substantiellt (det är pengar det skulle ta en vanlig människa en längre tid att spara ihop), och det bör vara hälften eller mer av vad det kostar med illustrationer och tryck, alltså känns det ärligt.
2. Att stretch-goals får inte innebära att någon som stödjer dig får en SÄMRE produkt (till exempel genom att behöva vänta längre än hon annars skulle behövt).
Detta innebär att rimliga stretch-goals består av
* bättre kvalitet
* content som någon annan gör (och kan förväntas vara klara med inom tidsramen)
* content som du gör, men som levereras separat
* allt annat content OM det är tydligt förklarat vad det innebär - typ "kommer vi upp till 25k kommer boken bli femton sidor till och alla kommer behöva vänta ett halvår extra" - så att man kan välja att dra sig ur om man inte tycker att fördelarna väger upp nackdelarna
3. Belöningar får inte medföra att någon som inte köper dem får en SÄMRE produkt än hon annars skulle få. I korthet innebär det som ovan, fast content eller prylar som är exklusivt för belöningar. Det är till exempel inte ok om den vanliga stödjaren måste vänta extra länge, eftersom du först ska trycka specialutgåvor för de som betalat mer eller skriva ett äventyr som ska skickas ut samtidigt.
4. Varken sretch-goals eller belöningar får innebära att din vinst minskar.
det här är viktigt - anledningen till att någon stödjer dig är att de vill ha något fett, och att du ska få pröjs för det. Om belöningar och stretchgoals innebär att du faktiskt får MINDRE pengar (till exempel för att du måste trycka 10 tishor och samtidigt skriva 15 sidor till och beställa två illustrationer) är det kass. Varje extra-nivå och bonusbelöning måste kunna finansiera sig självt.
Konkret innebär detta
målsumma: 20k. annars betalas pengar tillbaka
löptid: 60 dagar. då har du tid att pusha för ditt projekt om det går trögt
Stretchnivåer: Per 5000. ett illustrerat äventyr, skrivet av någon annan än du själv och levererat som .pdf till alla backare. +4 sidor med vapen/slumptabeller/handouts gjorda av någon annan än du själv. Omvandlingstabell för att låta ens rollperson lämna Rotsystemet och ge sig in i Mutant, NX, Gamma World, AW... och komma tillbaka.
Belöningar: som du föreslagit. men fundera också på att inte inkludera porto.
fundera också på att låta erbjuda en olayoutad .pdf till alla som stöjder på 10:- eller uppppåt. då får man något så fort man stödjer, det blir minimalt merarbete för dig, och förhoppningsvis lockar det till att backaren blir slagen av hur superawesome allting är och höjer sin insats.
Om du bestämmer dig för att låta spelet vara gratis, överväg att låta gratisversionen av spelet vara utan illustrationer - åtminstone första halvåret. Då får du nivån "illustrerad .pdf" - en kanonnivå eftersom den inte innebär merkostnad för dig, ger backaren något som ofta eftertraktas utan att för den skull ge avkall på principen om att information ska vara fri.