Nekromanti [Rotsystem] - Funderingar inför crowdfunding

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
krank said:
Nu har jag skickat ett mail till skatteverket.

Såhär formulerade jag mig, om nu någon är intresserad.

Jag tänkte sedan dela med mig av svaret när de kommer.

Givetvis lär jag ha skrivit minst någon groda/stollighet, men det får jag leva med. Jag är inte 100% på alla beräkningar, har säkert glömt någon utgiftspost eller så.

Jag fick svar här.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag tycker det mesta du skriver verkar rimligt. För Leviathan förväntade jag mig att nå 10 000 - 15 000 om stjärnorna stod rätt. Så 4 000 var ett rimligt mål utifrån det perspektivet. Att sätta ett låg är inte nödvändigtvis dåligt: ser folk att målet är uppfyllt blir de mer okej att backa än om projektet ligger långt ifrån målet. Under Leviathan fick jag rätt mycket spridning av "Si och så mycket över gränsen", vilket gav extra marknadsföring, något som jag inte var medveten om och inte hade planerat.

Dessutom tycker jag det är rätt att du säger "extra bilder om crowdfundern" går bra. Jag skulle inte vara sugen att backa om det var "för att inte plocka bort bilderna jag redan beställt" så att säga. Grejen är dock att jag personligen väldigt sällan bryr mig om bilder som bonus, så för mig personligen är det inte en pitch för att backa. Extra äventyr, extra böcker, extra... ja, något annat än bilder. Det är fluff för mig och inte vad som hookar mig att sponsra.

För övrigt: jag gillar att du är konservativ i dina uträkningar. Bättre en positiv överraskning än en negativ sådan. :gremsmile:

krank

Robert Jonsson said:
Extra äventyr, extra böcker, extra... ja, något annat än bilder. Det är fluff för mig och inte vad som hookar mig att sponsra.
Tja, jag ska försöka komma på något schysst mål som:

1) inte ökar min arbetsbörda.
2) inte försenar projektet.
3) inte ökar framtida tryckkostnader för produkten (som t.ex. "alla sidor i färg").

Om jag kunde få andra att skriva äventyr, kanske. Men jag kan ju inte ens få folk att speltesta härket vad det verkar =)

krank

Det här med stretch goals, alltså.

Just nu har jag följande idéer, dock ingen aning om vilken ordning de skulle ligga i:

+1500:- Tre till illustrationer från Steven Austin (jag kan antagligen få fler också; har inte diskuterat antal med honom ännu)

+1600:- för att köpa loss även den omslagsillustration jag inte valde. Den skulle i så fall användas som bild i boken istället; en helsidesillustration.

+3000:- Ett matigt äventyr som fokuserar på kriminella gäng; inklusive en gäng-generator. Konstrueras efter att spelet är färdigt.

+4000:- Ett lika matigt äventyr som fokuserar på expeditioner ut i vildmarken; fler exempel på muterade djur och växter än vad som finns i grundboken. Konstrueras efter att spelet är färdigt.

Ovanstående är såklart kumulativt, därav plusset. Så om jag kör min tänkta grundnivå på 5000:- så kommer vildmarksäventyret att hamna på nivån 15100:-.

Jag skulle gärna göra som Fria Ligan och låta andra skriva äventyr till spelet; men ärligt talat har jag ingen aning om vem jag skulle fråga isåfall. Om du är intresserad, let me know!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Ser bra ut tycker jag även om de här två nivåerna bör byta plats:

+1600:- för att köpa loss även den omslagsillustration jag inte valde. Den skulle i så fall användas som bild i boken istället; en helsidesillustration.

+3000:- Ett matigt äventyr som fokuserar på kriminella gäng; inklusive en gäng-generator. Konstrueras efter att spelet är färdigt.
Just nu är det: bilder, bild, äventyr + bonus, äventyr. Tycker det blir bättre om bilder, äventyr + bonus, bild, äventyr. Tror även att folk blir mer lockade att backa ett äventyr än en bild.

krank

Robert Jonsson said:
Ser bra ut tycker jag även om de här två nivåerna bör byta plats:
Bra poäng, det ska jag fixa.

Sen får vi väl se; in the unlikely fucking event att jag faktiskt närmar mig 15000-strecket kanske jag tar mig en funderare på fler stretch goals; antingen höra av mig till fler illustratörer eller försöka hitta nån extern äventyrsskrivare, eller båda.

Max Raven

T12-kultist
Avrunda uppåt för gränserna? Jämna tusental är trevliga, och du får gå lite mindre minus ibland, imho. :gremwink:

krank

Max Raven said:
Avrunda uppåt för gränserna? Jämna tusental är trevliga, och du får gå lite mindre minus ibland, imho. :gremwink:
Justerad lista:

+2000:- för att köpa loss även den omslagsillustration jag inte valde. Den skulle i så fall användas som bild i boken istället; en helsidesillustration.
+2000:- Fyra till illustrationer från Steven Austin
+4000:- Ett lika matigt äventyr som fokuserar på expeditioner ut i vildmarken; fler exempel på muterade djur och växter än vad som finns i grundboken. Konstrueras efter att spelet är färdigt.

krank

Okej, jag har börjat bygga lite på IndieGoGo nu.

Här är en länk till en "preview" där man kan se hur det ser ut just nu.

Kvar att göra:
- Pitch till spelet. Ska försöka hålla det kort och kärnfullt, det ska framgå tydligt vad det är för slags spel och vad rollpersonerna gör.
- Stretch goals ska föras in. Eventuellt ska jag göra snygg grafik för dem också.
- De olika backer-nivåerna ska skrivas in.
- Några fler bilder ska infogas; så man kan se 1-3 av Austins grejer i full storlek t.ex.
- Eventuellt göra en bättre banner-bild, eller en film där jag försöker pitcha spelet. Eller åtminstone räkna ut varför bilden blir suddig...
- Fixa så att jag kan ta emot mer än 22 papp via Paypal (involverar att maila eller faxa dem nåt identifierbart).
- Fixa en profilbild till IndieGoGo.

Efter att fundern sjösatts:
- Fundera på ytterligare stretch goals som kan avslöjas under tiden, men vägra "stressa fram" sådana.
- Spela in videos som förklarar t.ex. delar av regelsystemet. Hur man skapar en rollperson, hur man rullar tärning. Behövs knappast något avancerat: Tärningar, rollformulär, kamera, stativ. Tänker mig att man filmar ganska "nära".
- Andra videoidéer: Jag pratar skit om naturen (cordyceps, etc). Jag pratar transhumanism och cybernetik. Någon annan pratar om något intressant som har med spelet att göra.

Vimes

Sillkung
Nu är det ju bara en skiss på hur din crowdfunder ska se ut, men ärligt talat får du sluta vara så himla ödmjuk - annars får vi skramla ihop pengar åt dig att anlita en reklambyrå för, och det vill varken du eller jag.

Men kolla:

Utmaningar och risker

Den stora risken med projektet är att jag inte lyckas skriva klart det i tid. Ser man till andra crowdfundade rollspel är förseningar inget ovanligt.

Det här är det femte spelet jag skriver, och Rotsystem är inte det mest omfattande av dem. Genom att släppa ett spel varje påsk de senaste fyra åren tycker jag att har jag visat att jag har erfarenheten och kunskaperna som krävs för att slutföra den här sortens projekt, och att göra det i tid.

En annan risk är skulle kunna vara att jag inte har råd att trycka det, eller inte lyckas få ut det i butik. Grundkostnaden för trycket är dock trivial; det rör sig om under tusenlappen. Om jag inte plötsligt skulle bli satt i personlig konkurs (osannolikt) så kommer jag alltså ha råd med trycket.

När det gäller att få ut spelet i butik så har jag två samarbetspartners som sagt att de är villiga att hjälpa till med fakturering och distribution. Skulle den ena dra sig ur så har jag alltså en backupplan. Och även om inte spelet hamnar i butik så kommer det att kunna köpas på nätet och på konvent, och alla ni som ska ha ett exemplar av spelet som en belöning för ert stöd kommer att få ert exemplar oavsett vilket.

krank

Vimes said:
Nu är det ju bara en skiss på hur din crowdfunder ska se ut, men ärligt talat får du sluta vara så himla ödmjuk - annars får vi skramla ihop pengar åt dig att anlita en reklambyrå för, och det vill varken du eller jag.
Crowdfunder för att finansiera en reklambyrå att få nästa crowdfunder att funka? Behövs inte en reklambyrå för att få reklambyrå-crowdfundern att funka då?

CROWDFUNCEPTION

Mer allvarligt: Well spotted, det är ju det här som är anledningen att jag visar skissen för er - så jag kan få respons =)

Cybot

Mest spelbar
Jag skulle allvarligt skriva om MYCKET mer i den delen.

Säg det inte från en defatistisk synvinkel.

Ta upp (och berätta det positivt):
-Säg inte "inte se amatörmässigt ut bara för att du är en amatör". I medelsvenssons ögon betyder inte "amatör" "inte professionell" utan "dålig". Säg "Du har ambitionen att göra en rollspelsbok av hög kvalité både när det gäller layout och illustrationer" eller något liknande.
-Du är erfaren (med flera publicerade spel på nacken), punktlig och har slutfört både större och svårare projekt.
-Minimum nivåerna för produktionen är låga, och du har egna reserver att skjuta till om insamlingens pengarna skulle tryta.
-Du har flera samarbetspartners för att få ut spelet i butik och förutom det kommer spelet att distribueras online.

krank

Cybot said:
Jag skulle allvarligt skriva om MYCKET mer i den delen.

Säg det inte från en defatistisk synvinkel.

Ta upp (och berätta det positivt):
-Säg inte "inte se amatörmässigt ut bara för att du är en amatör". I medelsvenssons ögon betyder inte "amatör" "inte professionell" utan "dålig". Säg "Du har ambitionen att göra en rollspelsbok av hög kvalité både när det gäller layout och illustrationer" eller något liknande.
-Du är erfaren (med flera publicerade spel på nacken), punktlig och har slutfört både större och svårare projekt.
-Minimum nivåerna för produktionen är låga, och du har egna reserver att skjuta till om insamlingens pengarna skulle tryta.
-Du har flera samarbetspartners för att få ut spelet i butik och förutom det kommer spelet att distribueras online.
Ska överväga det, absolut.
Grejen är väl att jag personligen föredrar en text som är nykter och saklig snarare än egofokuserad och överdrivet "säljig". Jag blir rentav direkt avtänd av just säljighet hos en text. Men jag fattar ju att alla inte funkar så, så jag behöver hitta en avvägning.

krank

Så, nu har jag lagt in stretch goals, eller "Extramål". Jag överväger om jag ska göra såndär snajdig rubrik-grafik som en del projekt på Gickstarter har... Jag har också gjort smärre ändringar i texten, för att bli åtminstone lite mindre ödmjuk...

Ska försöka fixa pitchen och en skiss på perks idag också.

Förhandstitten finns fortfarande här.

krank

Vimes said:
Nu är det ju bara en skiss på hur din crowdfunder ska se ut
En sak behöver jag göra lite tydlig, tror jag: Det här är mer än en skiss egentligen. Den text som står där kommer att bli den som står där när fundern kör igång på söndag eller måndag. Allt som ska läggas till står inom parentes; de texterna kommer att vecklas ut och bli något, bilder ska tillkomma. Men texten som står är nog "klar" även om den absolut kan ändras innan den "spikas".

Cybot

Mest spelbar
Hur stor är den George Cotronis illustrationen? För om den är stor så vill jag så sjukt mycket ha den som poster.

krank

Cybot said:
Hur stor är den George Cotronis illustrationen? För om den är stor så vill jag så sjukt mycket ha den som poster.
Den kan vara hur stor du vill, men jag antar att det du undrar över är typ hur stor man kan göra den innan man börjar se pixlarna?

Den jag fick att ha som framsida är iaf lite över 150 dpi om man har den på ett A4. Jagt misstänker att den andra hamnar kring där också. Det betyder tyvärr att den inte duger alls till att ha som affish; vid A3 (dubbelt A4) blir det c:a 100 dpi, vid A2 blir det 75. (Siffror enligt Photoshop)

Visst skulle jag kunna fixa postertryck, med andra ord, men det skulle isåfall bli 75-100 dpi... Och det känns inte som sådär jättekvalitativt.

Jag kan iofs fråga Cotronis om han har bilden i högre upplösning...

Bosse_UBBT

Swordsman
Hej!

Fråga George om du inte kan få den i högre upplösning. Borde kunna gå, förutsatt att ni inte kommit överens om något annat på förhand. Hans illustrationer till Pleroma (se tråden här) levererades som A4 i 300 dpi.

krank

Bosse said:
Hans illustrationer till Pleroma (se tråden här) levererades som A4 i 300 dpi.
Och de är inte dyp uppskalade eller nåt; de är skarpa hela vägen in till 100%?

Nåja, jag drar iväg ett mail ikväll...