Nekromanti [Rotsystem] Funderingar

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag började fundera på ett av mina andra projekt idag, det jag kallat Rotsystem.

Rotsystem i korthet:
Grön retrocyberpunk. I ett framtida utopiskt samhälle har naturen plötsligt fått ett världsomspännande medvetande; summan av en jäkla massa växter som kommunicerar via radiovågor. Medvetandet är lika mycket bortom oss som vi är bortom myran; tänk Cthuloida gudavarelser så är du inte helt fel ute.

Trådlösa nätverk, satelliter etc slutat funka, så all kommunikation måste ske via tjocka, härliga, välisolerade kablar. Men den underliggande teknologin är bibehållen - det finns fortfarande cybernetiska implantat, fabrikatorer, etc.

Inspiration: Axa, Judge Dredd, Johnny Mnemonic, Matrix, Blame!, Blade Runner...

Saker jag tänkte på idag:

- post-postscarcity. Fram till nyss (några decennier) var allas behov tillgodosedda, klasskillnaderna små, etc. Men nu har det börjat bli brist på saker igen, vilket gör att samhället fallit samman på sina håll - de kontrollstrukturer som reglerade brist är ju bortplockade sedan länge, och man har inte hunnit bygga upp några fungerande institutioner ännu. Alla har fortfarande mat för dagen och så, men inte så speciellt mycket mer - klasskillnaderna ökar, etc.

- Rollpersonerna. Jag har tänkt att jag både vill att rollpersonerna ska kunna göra klassiska cyberpunk-industrispionage-uppdrag och även götta in sig i metaplotten med kampen mot Gaia och så. Så nu kom jag på att rollpersonerna nog är ett litet frilansande företag (inte helt olikt de problemlösande frilansarfirmorna i Mutant Chronicles) som har ett regeringskontrakt. Mellan regeringsuppdragen tar de andra uppdrag.

Meta/hemligt:
- Jag undrar om det finns AI:s, som valt att hålla sig i bakgrunden och hjälpa mänskligheten. Singulariteten har kommit och gått, så att säga.

- Jag kom på idag att företagen och regeringarna naturligtvis måste ha en plan: Exodus. De tänker samla sina resurser, bygga stora generationsskepp i omloppsbana, och sedan ladda upp sina och alla andras medvetanden dit. Nuka skiten ur Gaia/jorden och sen åka ut över galaxen. Evigt liv für alle. The Matrix som frälsning. Eller nåt. Det får man väl ta ställning till själv... =)

Så, öh, jag skrev nog ner det här mest för att slippa gå och grunna på det resten av dagen, men jag tar gärna emot tankar och åsikter.

God45

#PrayersForBahakan
Nu har jag tänkt över det här och har ett par frågor :gremsmile:

1. Är växt medvettandet en AI? Om inte är det övernaturligt? Finns det magi som driver medvetandet och om ja kan karaktärerna använda det.

2. Kan man ha cyber-implant? Om ja hur stora och många? Kan jag ha en smartgun länk? Motorsågar i armarna? Kan man spela en fullkonversions cyborg?

3. Kan man hacka saker? Kan man hacka AI:erna? Kan man hacka det lokala naturmedvetandet?

4. Eldvapen. Alltså inte pistoler utan eldkastare och plasma vapen och såvidare. Hur mycket skada kan man göra med dem? :gremgrin:

5. Post-post-scarcity grejen... Kan man råna folk? Kan man förbättra/försämmra ekonomin lokalt? Kan klättra till en plats i den nya överklassen?

6. Vilken genre är spelet? Med tanke på inspirationen du angav känns det action. Stämmer det?

krank

God45 said:
1. Är växt medvettandet en AI? Om inte är det övernaturligt? Finns det magi som driver medvetandet och om ja kan karaktärerna använda det.
Det är helt naturligt; alltså varken människoskapat eller relaterat till magi. Det har framkommit via evolution; någonstans uppstod en växt som kunde kommunicera via radiosignaler, vilket gjorde att den fick en konkurrensfördel. Den hade också egenskapen att den väldigt snabbt skiftade generation, så förändringar skedde ganska snabbt. Den spred sig som ogräs, och genen som gav växten sin radiokommunikation spreds också till andra växter.

Och ju större nätverket blev, desto mer komplext. Och med ökad komplexitet följde förmågan att kunna göra beräkningar - vilket i sin tur är grunden för vad vi kallar "medvetande".

God45 said:
2. Kan man ha cyber-implant? Om ja hur stora och många? Kan jag ha en smartgun länk? Motorsågar i armarna? Kan man spela en fullkonversions cyborg?
Jag tänker mig att det finns cyberimplantat men att cyber alltid har problem och nackdelar i form av t.ex. att man måste ta vissa mediciner för att undvika avstötning, och så. Och precis som med alla annan teknik krävs underhåll, och saker går sönder/slits/etc.

Det är alltså inte så mycket ett fyrfärgs-serietidningsspel; det är inte supercyberninjas med sex armar som avslutas i motorsågar eller tunga automatvapen jag är ute efter.

Om du ska ha en smartgunlänk får den vara via kabel, eftersom du som sagt inte kan lita på trådlösa nätverk.

God45 said:
3. Kan man hacka saker?
Ja.

God45 said:
Kan man hacka AI:erna?
Antagligen inte, om du inte är en AI själv. Och AI kommer man inte att kunna spela.

God45 said:
Kan man hacka det lokala naturmedvetandet?
Att försöka hacka det medvetandet är ungefär som att köra chickenrace mot en långtradare och själv sitta på en gammal Crescent. Dvs det lär inte bli medvetandet som blir hackat.

God45 said:
4. Eldvapen. Alltså inte pistoler utan eldkastare och plasma vapen och såvidare. Hur mycket skada kan man göra med dem? :gremgrin:
Jag tänker mig ganska ordentliga vapenlicenssystem, lagar kring vad man får ha var, etc. Jag tror heller inte att vapenutvecklingen gått speciellt snabbt jämfört med andra områden.

Så... Man kan väl antagligen göra ungefär så mycket skada man kan göra med dem idag.

God45 said:
5. Post-post-scarcity grejen... Kan man råna folk? Kan man förbättra/försämmra ekonomin lokalt? Kan klättra till en plats i den nya överklassen?
Man kan råna folk etc, men det kommer ju också att ge konsekvenser. Tanken är ju att spelarna ska hålla sig ungefär där de är och göra uppdrag åt regeringen och andra; det är inget jädra sandlådespel det här. Såna befattar jag mig inte med =)

God45 said:
6. Vilken genre är spelet? Med tanke på inspirationen du angav känns det action. Stämmer det?
Problemlösning, snarare. Inslag av action, men mer fokus på planering, lösning av öppna problem.

Eller iofs, hur definierar man action? Inte speciellt mycket strid iaf, hade jag tänkt mig. För strid är så erbarmligt trist. Mer undersökande, funderande, planerande.

God45

#PrayersForBahakan
Det här låter riktigt coolt :gremsmile: (och sladdar på min smartgun gör den bara häftigare!)

Jag tänkte direkt att världen var täckt av växter, tex att folk bor i ihåliga träd och så. Eller lite som djungel scenerna i Avatar där det är växter överallt. Stämmer det? Eller ser det för det mesta ut som idag med vägar och hus och så. Mina tankar om eldkastare var mer eftersom jag trode att allting bestod av växter :gremsmile:

Det skulle vara coolt om man kan kommunicera med växtmedvetandet på något sätt. Kanske som i Avatar med någon sorts nervsystems koppling. Eller som Jack Hawksmoor i the Authority kan prata med städer ungefär.

krank

God45 said:
Jag tänkte direkt att världen var täckt av växter, tex att folk bor i ihåliga träd och så. Eller lite som djungel scenerna i Avatar där det är växter överallt. Stämmer det? Eller ser det för det mesta ut som idag med vägar och hus och så. Mina tankar om eldkastare var mer eftersom jag trode att allting bestod av växter :gremsmile:
Man ska nog mer tänka lite som Mega-City 1 i Judge Dredd, men med växtlighet istället för bränd öken utanför. Stora arkologier stadda i förfall, teknologer och vetenskapsmän som ständigt försöker hitta sätt att hålla växtligheten och förfallet stångna. Jag tänker mig att mänskligheten centraliserades, att vi slutade skräpa ner och vara ute i naturen, för att istället leva som civiliserade varelser i stadsbyggnader av betong och stål. För att låta naturen vara, liksom.

God45 said:
Det skulle vara coolt om man kan kommunicera med växtmedvetandet på något sätt. Kanske som i Avatar med någon sorts nervsystems koppling. Eller som Jack Hawksmoor i the Authority kan prata med städer ungefär.
Det är nog alldeles för farligt, skulle jag säga. Det finns säkert de som är i kontakt med Gaia, men de är mer vansinniga kultister och så. Gaia är inte en snäll och trevlig varelse, utan en vansinnig, aggressiv varelse bortom mänsklig fattning. Den är naturlig på ungefär samma sätt som en tsunami eller ett vulkanutbrott är naturligt. Jag vill verkligen bort från tanken på att det skulle finnas något mjukt och fint att hämta där; tvärtom är Gaia förruttnelse, entropi, skitighet, anti-tanke och anti-civilisation.

Ska sägas att väldigt mycket av den här settingen handlar om hur otroligt less jag är på naturkramare =) Det finns en biljon fiktiva världar med onda teknologer som skövlar en fin och oförstörd natur. Jag vill vända på't; naturten är inte fin, vacker eller balanserad. Naturen är dog-eat-dog, livsfarlighet, oförutsägbarhet. Som att festa med nån man vet kan bli vansinnigt arg när hen får alkohol i kroppen. Naturen som naturkatastrof, som ond och fruktansvärd och som något som måste bekämpas om mänskligheten ska ha en chans.

Cassius

Hero
En cool tanke är att alla de som hade implantat som påverkade kemin i hjärnan(antideprission, aggressivtetdämpande osv) att de systemen var trådlösa och nu är dom här människorna mer eller mindre kontrollerade av växterna, eller är dom det kanske bara i stunder eller något.

God45

#PrayersForBahakan
Ska sägas att väldigt mycket av den här settingen handlar om hur otroligt less jag är på naturkramare =) Det finns en biljon fiktiva världar med onda teknologer som skövlar en fin och oförstörd natur. Jag vill vända på't; naturten är inte fin, vacker eller balanserad. Naturen är dog-eat-dog, livsfarlighet, oförutsägbarhet. Som att festa med nån man vet kan bli vansinnigt arg när hen får alkohol i kroppen. Naturen som naturkatastrof, som ond och fruktansvärd och som något som måste bekämpas om mänskligheten ska ha en chans.
:heart:

Jag föreslår ett scenario där man får skjuta natur kultiser eller infekterade natur zombies i ansiktet. :gremlaugh:

krank

God45 said:
Jag föreslår ett scenario där man får skjuta natur kultiser eller infekterade natur zombies i ansiktet. :gremlaugh:
Tänkte precis komma till naturzombies. Antar att du sett naturdokumentären om den äckliga jävla svamp-parasiten som tar över myrors nervsystem och får dem att klättra? Så tänker jag mig en hel del. Massor av förvridna djur, även människor.

Givetvis också forskare som forskar på människo-växt-hybrider, vilket generellt går åt helvete. Växtimplantat hos högre uppsatta växtkultister.

Även om, som sagt, jag inte är speciellt intresserad av strid i rollspel.

Cissi

Up to no good.
Jag är väldigt fascinerad av tanken på naturen som huvudantagonist. Och hela den här idén är jättespännande.

Har du funderat nått på vad de här "regeringsuppdragen" ska bestå i?
Ska människan drivas i en ständig kamp mot naturen som försöker slå ner civilisationen?
Hur är förhållandet mellan människan och det här "medvetandet" och kan människan liksom plocka upp radiovågorna och använda sig av dem på nått sätt?
Har det här medvetandet lyckats börja kommunicera med andra levande varelser också?

krank

Cissi said:
Har du funderat nått på vad de här "regeringsuppdragen" ska bestå i?
Generellt tänker jag mig att man har typ "breaches", tillfällen då Gaia bryter igenom och dyker upp. Kan vara en all-out attack eller något mera sneaky som att i tysthet börja samla på sig en kult i kloakerna. Rollpersonerna kallas in för att undersöka om Gaia är inblandad, och lösa problemet.

Cissi said:
Ska människan drivas i en ständig kamp mot naturen som försöker slå ner civilisationen?
Japp =)

Cissi said:
Hur är förhållandet mellan människan och det här "medvetandet" och kan människan liksom plocka upp radiovågorna och använda sig av dem på nått sätt?
Jag tror att det är lite som att en del djur kan höra vad vi säger, men nog inte riktigt förstår innebörden. Plus att all kontakt med Gaia innebär att man i någon mån öppnar upp sig för dess korrumperande influens. Man kan tänka sig Gaia lite som... Jag vet inte, Sauron. Eller annan valfri korrumperande ondska. Fast ja, "ond" är väl egentligen fel. Är man ond för att man skaffar medicin mot en infektion? Är man ond för att man råkar kliva på en myra?

Jag tänker mig att det pågår försök, under extremt kontrollerade former, men att de generellt inte brukar leda till något bra.

Jag tänker nog att bra inspiration är den där scenen i Independence Day där de fått tag på en alienpilot och den tar över en av forskarna för att kommunicera sitt hat och förakt. Lite så.

Cissi said:
Har det här medvetandet lyckats börja kommunicera med andra levande varelser också?
Jag tror att de flesta djur därute i någon mån är styrda av Gaia, via sporer eller något annat.

Om inte annat måste jag ju förutom växt-zombies givetvis ha invaderande svärmar av typ botflugor eller såna där äckliga spindlar som lägger ägg under huden. Naturen är en bra inspirationskälla gär, för det finns så många riktigt äckliga djur därute...