Nekromanti [Rotsystem] Gängmedlems-arketyper?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag skissar lite på min gänggenerator, och som del av den har jag filat på en lista med "gängmedlems-arketyper". Skisserade och grovhuggna personligheter som kan användas som schabloner när man snabbt sätter ihop ett gäng. Senare kan man och bör man såklart fördjupa dem och så, men till en början tänker jag att det räcker med övergripande drag och något som gör dem antingen intressanta att interagera med eller bra storyfnöske.

Här är (den osorterade) listan just nu:
  • Den udda fågeln som inte riktigt passar in
  • Weekend warriorn som har ett liv utanför gänget
  • Rebellen; revanschlysten, arg och åsidosatt av samhället
  • Den frihetstörstande medelmåttan som köper maffiaromantiken
  • Urberget, eftertänksam och långsam men lojal när det gäller
  • Hetsporren som gör hellre än planerar
  • Storvesiren som vill bli kalif istället för kalifen
  • Makten bakom tronen, som sitter på den riktiga makten
  • Den svage ledaren, vars rådgivare manipulerar honom
  • Ledaren med järnhand men sviktande hälsa
  • Jokern, trickstern som ställer till problem och skapar dynamik
  • Mobbaren, som ser till att hålla yngre/svagare i schack
  • Psykopaten, som gillar våld och att skada och döda folk
  • Arvingen, som den nuvarande ledaren ser som sin naturlige efterträdare
  • Backupsångaren, som är lojal mot sin ledare och gärna upprepar hens åsikter till andra.
Namnen kan givetvis diskuteras. Jag är ute efter allmän respons -- om några av mina arketyper är dåliga, om några viktiga saknas. Texterna är mycket preliminära; de ska utvecklas till riktiga textstycken på 2-3 rader i slutänden.

Cybot

Mest spelbar
Ledarens högra hand, Ledarens förlängda arm i gänget och värderar lojalitet över allt. Gör som ledaren säger, utför ledarens smutsjobb, spöar/säger till de som utrycker tvivel på ledarens förmåga.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Jag tycker spontant att listan är rätt oanvändbar på nåt sätt, den blandar roller med sysslor med karaktärsdrag om vartannat. Jag skulle hellre sett en kortare lista med funktioner i ett gäng, och vilken typ av gäng som har mycket av en funktion men kanske mindre av en annan. För jag tycker mig minnas att du skrivit en annan lista med olika typer av gäng, typ vigilantes, knarklangare osv. Sen kan SL själv bestämma huruvida Enforcern är en hetsporre eller inte. Jag skulle bli avtänd av en sådan "arketyplista" som du har här uppe. Men det är ju bara mina två cent.

krank

Ape of Wrath;n38991 said:
Jag tycker spontant att listan är rätt oanvändbar på nåt sätt, den blandar roller med sysslor med karaktärsdrag om vartannat. Jag skulle hellre sett en kortare lista med funktioner i ett gäng, och vilken typ av gäng som har mycket av en funktion men kanske mindre av en annan. För jag tycker mig minnas att du skrivit en annan lista med olika typer av gäng, typ vigilantes, knarklangare osv. Sen kan SL själv bestämma huruvida Enforcern är en hetsporre eller inte. Jag skulle bli avtänd av en sådan "arketyplista" som du har här uppe. Men det är ju bara mina två cent.

Just nu har jag listor med namnatomer (alltså delar man kombinerar till namn), ethos (saker som i gängets kultur innebär heder/vanheder), stil, aktiviteter (utpressning, rån, beskyddarverksamhet), medlemskap (hur man blir medlem), några exempel på gängs hemvister/baser, instabiliteter inom gänget (t.ex. brist på någon resurser eller ostabil maktbalans etc) och relationer med andra gäng.

Jag tänker att jag visserligen skulle kunna separera ut så att jag har två listor; en med roller (ledare, högra hand, rådgivare, indrivare, löjtnant, etc) och en med rena karaktärsdrag -- men då tänker jag att man går miste om just de potentiellt äventyrsskapande delarna, typ... Jag är ju inte ute efter en generator som bara bygger ett "realistiskt gäng", jag vill ju i första hand ha en generator som hjälper SL att skapa ett gäng som går att använda i spel.

Iofs kan ju saker som "storvesiren" skapas genom kombinationen roll(höger hand) + karaktärsdrag(ambitiös och lurig) men samtidigt känns det som att de listorna riskerar att bli ganska blodfattiga och att man då lätt missar just vissa intressanta kombinationer...
Ape of Wrath said:
Då tycker jag du ska ha en lista med roller i gänget, typ ledare, arvinge, enforcer, torterare eller vad det nu vara månde.

Sen har du en text om hur man kan skapa något intressant genom att kombinera vissa roller med vissa karaktärsdrag, t.ex arvingen som helst vill dra sig ur.

Komplettera med 2-4 mer ingående NPC beskrivningar.

Den listan du verkar vara ute efter skulle, för mig, bli rejält overkill.

Något måste man ju klara själv som SL :)

Men återigen, bara mina två cent.

Snow

Swashbuckler
Maskoten/clownen - en spelevink som inte gör mycket nytta, förutom att hålla folk på gott humör
Hämndlysten hackkyckling - vill visa sitt rätta värde, kanske i ett annat gäng
Den tanklöse jätten - klappar gärna till folk och får sen säga förlåt

Jag gillar listan, men den kan bli längre och rollerna ibland mer specifika.
krank said:
Såna här listor kan alltid bli längre och mer specifika =) Det är därför jag tackar och tar emot alla förslag, så att jag får en så stor mängd som möjligt att sålla ur senare. Det ska ju nånstans vara hanterligt också.

krank

Eftersom jag inte vill lämna något otestat så gjorde jag ett försök till separering:
  • Den udda fågeln som inte riktigt passar in
  • Weekend warriorn som har ett liv utanför gänget
  • Den frihetstörstande medelmåttan som köper maffiaromantiken
  • Urberget, eftertänksam och långsam men lojal när det gäller
  • Hetsporren som gör hellre än planerar
  • Den ambitiöse och lurige
  • Manipulatören
  • Följaren
  • Jokern, trickstern som ställer till problem och skapar dynamik
  • Ledargestalten
  • Den svage/skröplige/skadade
  • Mobbaren, som ser till att hålla yngre/svagare i schack
  • Psykopaten, som gillar våld och att skada och döda folk
  • Ledare
  • Storvesir
  • Löjtnant
  • Fotsoldat/enforcer
  • Rådgivare (underförstått: längre från ledarens sida än storvesiren. Eller ska de slås samman?)
  • Indrivare
Har du förslag på hur det skulle kunna separeras ytterligare? Saknas roller/funktioner i den senare listan?
Ape of Wrath said:
Vad menas med att medelmåttan är frihetstörstande?
Snow said:
Namnet storvesir är lite konstigt. Jag vet ärligt talat inte exakt vad du är ute efter? Är det andre man i befälskedjan? Rådgivare är antagligen inte storvesir. Kan vara någon svagare, som femman i watership down.
krank said:
Medelmåttan är frihetstörstande eftersom hen känner sig inrutad i sitt vanliga vardagsliv. Tänkte jag. Som sagt, det ska utvecklas till längre meningar i sluttexten.

Och ja, storvesiren är typ andreman, snedstreck rådgivare. Ledarens högra hand så att säga.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Ledare, Vice ledare, Rådgivare (olika expertiser), Fotsoldat, Indrivare, Infiltratör, Langare, Kontaktperson (tar officiella kontakter utåt), Propagandaminister (flyers, websida, graffitti), intern-enforcer (ser till att regler efterföljs inom gruppen, ledarens livgarde.
Ape of Wrath said:
Rekryterare, advokat (om gänget hamnar i klammeri med rättvisan)
Snow said:
Vice är en bättre benämning än storvesir tror jag.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Vilket rollspel är det som har "I'm an adjective noun who verb" ? Låter som att något sådant skulle kunna användas för att skapa spännande NPC:er med lite inbyggt drama, med en liten förklarande text om hur man generellt skapar drama kring en karaktär. Jag är en blödig indrivare som vill vara till lags. Jag är en feg arvinge i en maffiafamilj som vill fly. Jag är en blodtörstig rådgivare som lurar chefen.
Ape of Wrath said:
Det är friggin 2014!

Går det inte att göra radbrytningar på en iFån?!?!

EDIT: men vafan, NU gick det!
The irony.
krank said:
Numenera, kanske du tänker på? Har för mig att det påstods att systemet skulle se ut så, har inte kollat så noga.

Och eftersom generatorn vänder sig till folk med "dålig fantasi" (som mig själv) så räcker det nog inte med en kort text; generatorn måste avlasta mer. Det är därför jag har listorna: "välj ur den här listan" är superdupermycket enklare än "skapa drama genom att tänka på det här och det här" =)
krank said:
Och det går utmärkt att göra radbrytningar på precis allting utom iPhone / iPad, om jag förstått saken rätt. Så nånting gör tydligen Apple fel med sin browser...

Eller gäller det även för Chrome på iOS?
Ape of Wrath said:
Ok, då fattar jag syftet mer med gänggeneratorn :)

Då bör du ha måååånga och lååååånga listor.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Eller så taggar du alla gängmedlemmar (eller i alla fall de som kan komma i kontakt med RP:na) med tre ord: Ett som säger något om utseendet, det mest framträdande, det första man lägger märke till. Nästa ord förklarar vilken roll medlemmen har i gänget, och tredje ordet säger något om personens sätt eller personlighet. Vice ledare, stora ärr i ansiktet, iskall Vice ledare, för stor kostym, nervös Vice ledare, solglasögon, ambitiös
krank said:
Kräver dock att jag gör tre hyfsat långa listor med sådana "taggar" =)
Och jag vet inte, känns det inte som att det är ganska mycket jobb för saker som egentligen inte bygger så mycket plotmaterial? Det jag gillade med att slänga in grejer som "vill bli kalif istället för kalifen" är ju att det mycket direkt skapar en viss maktbalans och en dynamik som kan omsättas i äventyrsmaterial.
Ape of Wrath said:
Jag tror inte du behöver göra några långa listor, om inte syftet med hela gänggeneratorn är att fullständigt eliminera att SL tänker själv :)

Ett par exempel skulle duga fint tror jag.

krank

Ape of Wrath;n39004 said:
Och vad är skillnaden mellan ledare och storvisir?

En storvesir är en "högra hand". Jafar i Aladdin eller Iznogoud är finfina exempel på storvesirer som vill bli kalif istället för kalifen (eller i Jafars fall, bli ande istället för anden, men ändå).

krank

Något kompletterade/omfipplade listor:

Drag
  • Udda fågel; passar inte riktigt in.
  • Weekend warrior; har ett liv utanför gänget.
  • Frihetstörstare; uppskattar livet fritt från samhällets normer och förväntningar.
  • Urberg, eftertänksam och långsam men lojal när det gäller.
  • Hetsporre; gör hellre än planerar.
  • Ambitiös; vill nå högre position.
  • Lurig; bra på att manipulera och agera indirekt.
  • Följare; söker ledargestalter, tar gärna order.
  • Joker; trickster som ställer till problem och skapar dynamik.
  • Ledargestalt; karisma och pondus.
  • Svag, skröplig eller skadad.
  • Nervös/paranoid; tror att andra är ute efter hen.
  • Mobbare; ger sig på de som är svagare och hukar under de som är starkare.
  • Brutal/blodtörstig; gillar våld och att skada och döda folk.
  • Arg; kort stubin och explosivt humör.
  • Hänsynslös; kall och känslolöst beräknande.
(Instruktion: Välj 1+ av ovanstående. Om rollpersonerna börjar interagera mer med personen, fundera kring varför personen har de dragen.

Roller/funktioner
  • Ledare
  • Vice
  • Löjtnant
  • Fotsoldat/enforcer
  • Rådgivare
  • Indrivare
  • Infiltratör (andra gäng, företag, communities)
  • Langare
  • Rekryterare
  • Advokat
  • Propagandaansvarig
  • Ordningshållare (internt)
  • Livgardist
(Instruktion: Välj 1 av ovanstående per gängmedlem. Fundera ev. på: Hur fick de den positionen? Eftersträvar de en annan position, och har de någon plan för detta?)
Ape of Wrath said:
Grymt!

Den Girige - Letar hela tiden efter möjligheter att stoppa slantar i egen ficka. (Lätt att muta)

Psycho - Använder gänget som en förevändning att få utlopp för sina lustar och perversioner.

Loose Cannon - extremt kompetent men totalt oberäknelig.

The Instigator - Sprider lögner och skapar osämja i gänget, antingen för sitt höga nöjes skull eller för att ta sig uppåt i hierarkin.

krank

Jag tror inte du behöver göra några långa listor, om inte syftet med hela gänggeneratorn är att fullständigt eliminera att SL tänker själv :)
Se det som ett mellanting. Jag tycker att ett par exempel är för få, men behöver inte hundratals alternativ. Bara kanske 10-30 styckna för att få igång hjärncellerna =)

Det ska helst gå att skapa saker utan att ha speciellt mycket fantasi. Generatorn ska kunna användas just för att koppla startkablar till fantasin och få igång den när det går trögt. Det ska gå att generera ett hyfsat antal gäng med generatorn även om den inte duger för att göra Alla Gäng Alltid...

krank

Eftersom Rotsystem är uppdragsbaserat så kommer jag givetvis också att skriva något om hur man får in gäng i sina uppdrag.

Exempel:
  • Rollpersonerna kan få uppdrag av gänget -- "Förstör våra konkurrenters resurser men det får inte spåras tillbaks till oss" / "Åk och hämta resurs X, vi har inte manskap".
  • Rollpersonerna kan få i uppdrag att infiltrera gänget -- "Någon i gäng X har stulit en mojj från företag Y. Hitta vem, och var mojjen är gömd, och sno tillbaks den. Det gör inget om gängmedlemmar går åt".
  • Rollpersonerna behöver slåss mot gänget -- de är ivägen under något helt annat uppdrag, genom att t.ex. inneha territoriet RP behöver resa genom, ha en resurs de behöver få tag på eller genom att vara intressenter av samma mål.
Olika användningsområden kräver såklart olika informationsgrad; ska de bara vara mooks som är ivägen kanske man hittar på själva gänget lite löst, och så kanske 1-3 lite viktigare personer som kan agera "bossar" / ledare. Ska de infiltreras så bygger man en hierarki och funderar mer på hur de rekryterar och så.