Jag skissar lite på min gänggenerator, och som del av den har jag filat på en lista med "gängmedlems-arketyper". Skisserade och grovhuggna personligheter som kan användas som schabloner när man snabbt sätter ihop ett gäng. Senare kan man och bör man såklart fördjupa dem och så, men till en början tänker jag att det räcker med övergripande drag och något som gör dem antingen intressanta att interagera med eller bra storyfnöske.
Här är (den osorterade) listan just nu:
Här är (den osorterade) listan just nu:
- Den udda fågeln som inte riktigt passar in
- Weekend warriorn som har ett liv utanför gänget
- Rebellen; revanschlysten, arg och åsidosatt av samhället
- Den frihetstörstande medelmåttan som köper maffiaromantiken
- Urberget, eftertänksam och långsam men lojal när det gäller
- Hetsporren som gör hellre än planerar
- Storvesiren som vill bli kalif istället för kalifen
- Makten bakom tronen, som sitter på den riktiga makten
- Den svage ledaren, vars rådgivare manipulerar honom
- Ledaren med järnhand men sviktande hälsa
- Jokern, trickstern som ställer till problem och skapar dynamik
- Mobbaren, som ser till att hålla yngre/svagare i schack
- Psykopaten, som gillar våld och att skada och döda folk
- Arvingen, som den nuvarande ledaren ser som sin naturlige efterträdare
- Backupsångaren, som är lojal mot sin ledare och gärna upprepar hens åsikter till andra.