Rotsystems crowdfunding innehöll två moduler som bonusnivåer, en som skulle handla om retrocyberpunkiga kriminella gäng i Rotsystem och en som skulle fokusera på utforskning. De senaste veckorna har jag skissat på gängmodulen...
Innehållet
Just nu ser det ut som att gängmodulen innehåller två delar. Först en "gäng-generator" som helt enkelt är ett antal listor med olika sorters egenskaper ett gäng kan tänkas ha -- hur gängets estetik ser ut, hur man blir medlem, vilka personer som är med och hur deras relationer ser ut, etc.
Sedan har jag också med ett äventyr, som just nu ser ut typ såhär:
Frågor
För det första, känns det här som nåt som kan fungera? Verkar äventyret vettigt? Saknas nåt uppenbart; skulle du som potentiell SL vilja se något speciellt?
För det andra, vad ska åbäket heta? Något så tråkigt som "Gäng"? Eller kanske "Gängkrig 807" för att knyta an till två rätt schyssta svenska verk?
Innehållet
Just nu ser det ut som att gängmodulen innehåller två delar. Först en "gäng-generator" som helt enkelt är ett antal listor med olika sorters egenskaper ett gäng kan tänkas ha -- hur gängets estetik ser ut, hur man blir medlem, vilka personer som är med och hur deras relationer ser ut, etc.
Sedan har jag också med ett äventyr, som just nu ser ut typ såhär:
Rollpersonerna anlitas efter att någon släppt ut sporer i en butik vid det ganska sunkiga Paradistorget, djupt inne i en sektor. Där bor mest underklass och det finns tre kriminella gäng som agerar i området. Uppdragsgivaren tror att något av de tre är skyldiga. Rollpersonerna ska undersöka saken. Om de kan destabilisera de kriminella nätverken -- säg, starta ett gängkrig eller två -- så får de bonus.
Sedan får de lite ingångar till vart och ett av de tre gängen -- ett av dem rekryterar på en bar i Fristaden, till exempel. Underförstått är att det är ett alternativ att infiltrera något av gängen.
SL får beskrivningar av de tre: Legionen (traditionellt boostergäng med maffiametoder), Väktarna (medborgargarde med en del tveksamma metoder) och så Waterloo Warriors (Posergäng med Abba-tema). beskrivningarna innehåller allt man plockar från generatorn, dvs storlek och relationer och ethos och allt sånt.
SL får sedan också några händelser att slänga in.
Själva brottsplatsen beskrivs också, där rollpersonerna kan samla lite ledtrådar innan de måste börja försöka jobba på att få snacka med gängen / undersöka deras bas eller så.
Min tanke är att det här ska vara ett ganska öppet äventyr. SL vet hur det ligger till, dvs vem som är skyldig och så, och hur situationen är -- sedan är det upp till RP att välja hur de vill sköta sina undersökningar.
Sedan får de lite ingångar till vart och ett av de tre gängen -- ett av dem rekryterar på en bar i Fristaden, till exempel. Underförstått är att det är ett alternativ att infiltrera något av gängen.
SL får beskrivningar av de tre: Legionen (traditionellt boostergäng med maffiametoder), Väktarna (medborgargarde med en del tveksamma metoder) och så Waterloo Warriors (Posergäng med Abba-tema). beskrivningarna innehåller allt man plockar från generatorn, dvs storlek och relationer och ethos och allt sånt.
SL får sedan också några händelser att slänga in.
Själva brottsplatsen beskrivs också, där rollpersonerna kan samla lite ledtrådar innan de måste börja försöka jobba på att få snacka med gängen / undersöka deras bas eller så.
Min tanke är att det här ska vara ett ganska öppet äventyr. SL vet hur det ligger till, dvs vem som är skyldig och så, och hur situationen är -- sedan är det upp till RP att välja hur de vill sköta sina undersökningar.
Frågor
För det första, känns det här som nåt som kan fungera? Verkar äventyret vettigt? Saknas nåt uppenbart; skulle du som potentiell SL vilja se något speciellt?
För det andra, vad ska åbäket heta? Något så tråkigt som "Gäng"? Eller kanske "Gängkrig 807" för att knyta an till två rätt schyssta svenska verk?