Nekromanti [Rotsystem] Gängmodulen

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Rotsystems crowdfunding innehöll två moduler som bonusnivåer, en som skulle handla om retrocyberpunkiga kriminella gäng i Rotsystem och en som skulle fokusera på utforskning. De senaste veckorna har jag skissat på gängmodulen...

Innehållet
Just nu ser det ut som att gängmodulen innehåller två delar. Först en "gäng-generator" som helt enkelt är ett antal listor med olika sorters egenskaper ett gäng kan tänkas ha -- hur gängets estetik ser ut, hur man blir medlem, vilka personer som är med och hur deras relationer ser ut, etc.

Sedan har jag också med ett äventyr, som just nu ser ut typ såhär:

Rollpersonerna anlitas efter att någon släppt ut sporer i en butik vid det ganska sunkiga Paradistorget, djupt inne i en sektor. Där bor mest underklass och det finns tre kriminella gäng som agerar i området. Uppdragsgivaren tror att något av de tre är skyldiga. Rollpersonerna ska undersöka saken. Om de kan destabilisera de kriminella nätverken -- säg, starta ett gängkrig eller två -- så får de bonus.

Sedan får de lite ingångar till vart och ett av de tre gängen -- ett av dem rekryterar på en bar i Fristaden, till exempel. Underförstått är att det är ett alternativ att infiltrera något av gängen.

SL får beskrivningar av de tre: Legionen (traditionellt boostergäng med maffiametoder), Väktarna (medborgargarde med en del tveksamma metoder) och så Waterloo Warriors (Posergäng med Abba-tema). beskrivningarna innehåller allt man plockar från generatorn, dvs storlek och relationer och ethos och allt sånt.

SL får sedan också några händelser att slänga in.

Själva brottsplatsen beskrivs också, där rollpersonerna kan samla lite ledtrådar innan de måste börja försöka jobba på att få snacka med gängen / undersöka deras bas eller så.

Min tanke är att det här ska vara ett ganska öppet äventyr. SL vet hur det ligger till, dvs vem som är skyldig och så, och hur situationen är -- sedan är det upp till RP att välja hur de vill sköta sina undersökningar.

Frågor
För det första, känns det här som nåt som kan fungera? Verkar äventyret vettigt? Saknas nåt uppenbart; skulle du som potentiell SL vilja se något speciellt?

För det andra, vad ska åbäket heta? Något så tråkigt som "Gäng"? Eller kanske "Gängkrig 807" för att knyta an till två rätt schyssta svenska verk?

Cybot

Mest spelbar
Warriors! Warriors! Come out and plaaaaay!

Du måste i alla fall lägga ganska mycket krut på Waterloo Warriors, mycket för att jag tror att det kan vara svårt för en spelledare att gestalta ett gäng som är så annorlunda. Inte bara estetik, men också värderingar och förslag på hur de utagerar sin Poser-relation till ABBA.

Spontant känns Väktarna också lite färglösa.
Det är liksom Legionen och Väktarna som är lite som gäng brukar vara, och sen är det Waterloo Warriors som är WAY out there. Just nu till den graden att de känns utanför på ett helt annat sätt. Så Väktarna måste ha lite färg.
Legionen har redan lite exotik, vilket nog är tillräckligt. De är ju ett cybernetiskt maffia gäng med mycket krom och skarv.

Rent spontant så känns det som om väktarna skulle tjäna på att inte bara vara ett medborgargarde med tveksamma metoder, utan en normalitetskult. Typ "De som inte lyssnar på Diggiewop är inte bara annorlunda från oss, de är suspekta och hör inte hemma här!"

krank

Min tanke med de tre olika var just att showcase:a tre ganska olika gäng. Ett som är ganska "normalt" -- arbetarklass, familjefokuserade, lite som helt vanlig maffia men fokuserad kring medborgargardism, liksom. Ett som är mer klassiskt "bikers med cyber". och så ett som är mer weird. Jag har också tänkt mig att WW egentligen inte är så alien -- de beskrivs som hyfsat vanliga kriminella, men istället för hårda tatueringar så skaffar de ett Abba-bennyskägg eller whatever. Kanske klär de sig delvis i liknande kläder också. men i grunden är de mer "kriminellt gäng som driver runt" än super-cosplayers om man säger så.

Men jag ska helt klart fundera på om Väktarna kan få mer färg, kanske av juggemaffia eller klassisk italiensk sådan.

krank

Fast nu funderar jag på att döda mina darlings och plocka ut dem ur scenariet. De fyller egentligen ingen jättestor funktion och innebär en hel del arbete...

Kanske kan de få vara ett allmänt exempelgäng istället...

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
G som i Gängkrig ska ju modulen heta. Allt annat är svagt (och om du inte sett G som i Gemenskap... shit son, hitta och titta).
krank said:
Den verkar alldeles, alldeles för svennepinig för mig. Men bra tips =)

krank

Förtydligande: Just nu är Väktarna och legionen ganska ihopsnörade: Legionen har börjat bråka med Paradistorgets butiksägare och försöka med beskyddarverksamhet vilket gör att Väktarna börjar se dem som problem. Samtidigt finns ett hemligt kärlekspar där den ene naturligtvis är Legionär och den andre Väktare.

För Warriors hade jag egentligen bara kommit på att några av Väktarnas ungdomar gått med, och att de var finansierade av något företag. Men båda de grejerna funkar ju bra, rentav bättre, om det gäller Legionen istället.

Sedan har Legionen en "inre doktrin"; den har kopplingar till Gaiakulten och det är de som släppt ut sporerna. I skissen just nu iaf.

Fast nu blir jag lite sugen på att låta Legionen vara styrda av ett fientligt företag, medan Väktarna har kopplingar till Gaiakulten och släppte ut sporerna.

Cybot

Mest spelbar
Förslag på titel "Fyra bokstäver och börjar på G".

Gaia, Gäng, Gåta, Game, Gagn, Gate, Geni, Gift och Glam som äventyrets ledord.

krank

Jag överväger att låta det finnas en stor skillnad i storlek mellan Legionen och Väktarna. Någon av dem skulle kunna vara typ en "lokal avdelning" av en större organisation... Det skulle kunna ge en lite intressant dynamik. Om Väktarna är en del av något större, men Legionen inte känner till detta, så kan de ju lätt råka bita av mer än de kan tugga till exempel...

Cassius

Hero
Jag skulle vilja ha roligare namn på dom. Väktarna skulle kunna heta typ "Till försvar av de 36 sektorerna" och kallas för "36:orna".

Legionen är nice, som bikergäng, men kanske något innan. Typ "Krom Legionen" eller "Den sista Legionen".

krank

Jag funderar på "Paradisets Väktare" som anspelning på Paradistorget där allt utspelar sig...

"Chrome Legion" eller "Legion of Chrome" kan fungera... Eller kanske "Legion Stål" eller "Legion Krom" som anspelar lite på namn som Legion Vasa... Lite neonazi-associationer sådär...

Jag har nu noterat att Väktarna har kopplingar till organisationen Rada som nämns i grundboken; ett löst sammansatt nätverk av relativt hårdföra medborgargarden. De kan alltså kalla in hårdare typer om det skulle krisa, med kanske en dag eller tvås varsel. Jag har också ändrat så att det är Jörg och Marja, det gifta par som är Väktarnas ledare, som i hemlighet är Gaiakultister (något deras dotter, hon som är nerkärad i en legionär, såklart misstänker).

Samtidigt har Legionen numera viss begränsad finansiering av megakorporationen ifrit, som använder dem som "deniable assets" som skapar kaos i konkurrenten Omnis lägre delar (där det här utspelar sig dårå). Det är också en sån där grej som rollpersonerna kan luska i, och som nog skulle vara lite jobbig för Ifrit om det kom ut... det betyder dessutom att Legionen har några att gå till om Väktarna trappar upp våldet genom att kalla in Rada. Då kan legionen till exempel utrustas med fläskigare cyber och vapen och ges uppdrag som t.ex. att plocka den lokale Rada-gruppledaren som kommer dit...