Nekromanti [Rotsystem] -- G som i Gängkrig layoutkoll

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hej!

Jag fick just ihop en preliminär layout till G som i Gängkrig-modulen till Rotsystem. Det som är kvar är lite finslipning och sidhänvisningar i princip. Och ett omslag, såklart.

Men jag tänkte dela med mig av min preliminära layout för att se om nån har tid att glutta på den lite kvickt och säga om något verkar uppenbart fel...

Just nu är jag mest ångerfull över att jag glömde beställa ett SLP-porträtt, så att nu alla viktiga SLP:er utom en finns på bild. Det känns inte så superproffsigt. Jaja, jag får hoppas att jag målat tillräckligt bra med ord och så får jag fixa bild på den SLP:n inför en "andra utgåva" eller nåt.

Länk!

krank

Tillägg: Jag tänkte försöka få iväg filen till tryckeriet senast må/ti typ, för att vara halvsäker på leverans till Gothcon. Så om ni har tid och möjlighet att kolla så är det bra om ni gör det så snart som möjligt typ...

Axelsson

Warrior
Tycker det ser bra ut, men på sid 61 skulle jag vilja ha större mellanrum mellan Tigress och Vanlig medlem, jag rörde ihop det när jag läste.

Tre solar

Hero
Jag stör mig på mellanrummet mellan underrubrik och punktlista (jfr slps):

"Egenskaper

- snabb
- häftig"

jag skulle föredra

"Egenskaper
-snabb.."

Just nu är jag mest ångerfull över att jag glömde beställa ett SLP-porträtt, så att nu alla viktiga SLP:er utom en finns på bild.
enkelt fixat: gör två SLPs till tvillingar (eller att de har plastikopererat sig efter samma mall - båda är egentligen sorgliga Cock Magnum-lookalikes) och spegelvänd den ena bilden. Det blir asfett, för då kommer spelarnas mönsterigenkänning kicka igång "OH, det måste finnas en smart baktanke. Varför är en med i Hellblazers och den andra i Camarotti?" det är ett äventyrsfrö i sig, särskilt som all fiktion brukar utgå från att det bara finns en johan i hela världen och bara en som heter anna. Kanske är det sant här också: en dubbelagent som är med lite överallt!

krank

Tre solar;n77660 said:
Jag stör mig på mellanrummet mellan underrubrik och punktlista (jfr slps):

"Egenskaper

- snabb
- häftig"

jag skulle föredra

"Egenskaper
-snabb.."
Känner du likadant inför listorna på t.ex. sid 18-19?

krank

Tre solar;n77660 said:
enkelt fixat: gör två SLPs till tvillingar (eller att de har plastikopererat sig efter samma mall - båda är egentligen sorgliga Cock Magnum-lookalikes) och spegelvänd den ena bilden. Det blir asfett, för då kommer spelarnas mönsterigenkänning kicka igång "OH, det måste finnas en smart baktanke. Varför är en med i Hellblazers och den andra i Camarotti?" det är ett äventyrsfrö i sig, särskilt som all fiktion brukar utgå från att det bara finns en johan i hela världen och bara en som heter anna. Kanske är det sant här också: en dubbelagent som är med lite överallt!
Mja... Att ta en intressant och "weird" karaktär som jag är nöjd med och ändra hennes distinkta utseende till en kopia av en annan SLP känns... Tja, det vore ju en lösning, men jag känner inte riktigt att jag skulle trivas med den.

krank

Axelsson;n77639 said:
Tycker det ser bra ut, men på sid 61 skulle jag vilja ha större mellanrum mellan Tigress och Vanlig medlem, jag rörde ihop det när jag läste.

Bra poäng! Flyttade ner den vanliga medlemmen ett par rader.

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Nice!
Lite feedback:
1. Jag skulle göra loggan "G - Som i gängkrig" mindre på pdf:ens första sida. Så att den är marginellt större än Rotsystem-loggan. Nu är den och nosar på kanten och det känns sådär.
2. Jag tycker att ordmellanrummet i rubrikerna (de som är i de svarta boxarna) är för tajt. "Hurgeneratornfungerar".
3. Jag hade kursiverat exemplen, eller satt dem i en annan typo. Kanske en linjär i lite mindre grad.
4. Smågrejer, men under rubriken "Stil", stava av "cyber-netiska" och försök få upp hela "förkortningar"
5. Rubben innan listorna (t.ex. "Vilken typ av rekryter vill de ha") skulle kunna sättas i semibold.

krank

Uppdaterad version. Mest fixat med SLP-listorna i slutet efter Tre Solars kommentar. Har också ökat utrymmet mellan Tigress och den vanliga medlemmen.

Ifall ni är osäkra har jag lagt in versionsnummer (som inte kommer med i slutversionen). Senaste nu är 0.9.1.

krank

Snabba ryck!

Version 0.9.2. Fixat pappas kommentarer 1-3 och 5. Fyran väntar jag med tills jag fått in sidhänvisningarna; då gör jag en generell översyn över avstavningarna.

krank

Dagens märkligaste bugg: Om jag har en bild som ligger i ett textblock, och har centrerat bilden, och gör en sidhänvisning till den, så slutar den vara centrerad. (Jag har lagt in en del av bilderna i textblock och använt centrering + indentering för att placera dem horisontellt. Detta för att säkerställa att EPUB-exporten ser dem som en del av flödet.)

Nåja, jag får väl sidhänvisa till textstyckena på samma sida som bilderna, då. Även om det grämer mig.

krank

Version 0.9.3. Sidhänvisningar fixade. Fastnade en stund i DocsFlows märkliga bugg där sidhänvisningar blir dubbla när man synkar... Fick ta bort de överflödiga manuellt. Jaja, bygger kanske en GREP för att sköta det automagiskt åt mig senare. Men nu är det alltså mest en snabb koll av avstavning kvar, plus omslaget. Plus om nån kommer med något mer som jag missat, då.

krank

(I ett senare skede ska jag göra en del modifikationer så att jag kan generera en EPUB lite lätt och smidigt också... Och en skärmanpassad PDF med bokmärken och grejer. Men nu vill jag mest få allt redo för tryck.)

krank

OK, jag har fipplat och pillat med avstavningar. Nöjd blir man ju aldrig, men jag får nog nöja mig snart.

Version 0.9.5.

Jag börjar känna mig "klar".

JJoghans

Regelknackare
Jag har tittat och tittat, men jag tycker inte jag hittar något som jag vill anmärka på. Jag gillar't! :)

krank

Nu: Något slags första utkast till omslag:

OMSLAG v1.0

Jag är inte helt 100 på baksidestexten men känner nog att det skulle kunna duga. Tyck gärna saker, så skickar jag alltihop till mina vänner på Spindelkungen imorgon.

Observera att utfallet finns med i PDF:en, alltså att de yttersta c:a 5 millimetrarna inte kommer med i trycket sen. Färgerna ser kanske ljusa ut nu, men även de är tryckanpassade -- de kommer att bli mörkare i tryck generellt.

Axelsson

Warrior
Mitt förslag för att megaföretagen ska låta lite mäktigare: Megaföretagen är stora, de äger allt, de har styckat upp hela arkologin mellan sig. Men de är inte allsmäktiga. Inte ens de kan vara överallt alltid.

Annars tycker jag det ser riktigt bra ut, hoppas jag kan få tag i ett ex på Gothcon.