Nekromanti [Rotsystem] - Hälsomätare på rollformulär

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I Rotsystem funkar skador ungefär såhär:

Anfallare slår så många t6 som hen har i sin anfallsegenskap. 1-6 styckna, alltså. Antalet lyckade tärningar (värde 4-6) är så mycket skada som utdelas. Om anfallaren använde ett vapen, lägg till 1. Så om anfallaren har 3 i Avståndsanfall och använder ett hagelgevär, och slår två lyckade tärningar, så utdelas 3 i skada.

Två i skada är så mycket man kan ta utan att bli utslagen. Två till kan man ta utan att dö.

Jag tänker mig att det finns två sätt att illustrera detta på; antingen med 2+2 rutor eller med 3+2 rutor. Med 2+2 rutor måste man nog lära om; rollspelare är vana (eller?) vid att den sista rutan som kryssades är den effekt man får. Dvs man tror att man säckar ihop efter 2 skada, för då är de första två ifyllda.

På det här rollformuläret:
https://www.dropbox.com/s/k0qill0w8scdi5f/Rollformul%C3%A4r.pdf

...har jag testat min teori om 3+2. Tycker ni att hälsomätaren är lättolkad?

(Layouten i övrigt är inte färdig, basatt ni vet)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag tolkar rollformuläret som att man man kan ta två skador utan att något händer, på tredje skadan går man ner och på femte skadan så dör man.

Men på din beskrivning tolkade jag det som att det är på fjärde skadan man dör?

krank

Rymdhamster said:
Jag tolkar rollformuläret som att man man kan ta två skador utan att något händer, på tredje skadan går man ner och på femte skadan så dör man.

Men på din beskrivning tolkade jag det som att det är på fjärde skadan man dör?
Nej, du tolkar formuläret helt rätt. Man kan ta två innan man stupar (dvs man stupar på tredje), man kan ta fyra innan man dör (dvs man dör på den femte).

Så det var isf jag som var kass på att förklara.

Big Marco

Läskig
Jag tycker det är pedagogiskt. Däremot undrar jag varför 50% av ens tålighet medför att man är borta ur spel (jag tolkar "utslagen" så)? Är det en overkill-mätare?

Och det är meningen att en otränad skytt (1T) aldrig kan döda (eller ens slå ut) någon med ett skott med t.ex. ett hagelgevär? (Då best case är 1+1, och det krävs 3 för Utslagen.)

Möller

Hubert Hortlax
krank said:
Nej, du tolkar formuläret helt rätt. Man kan ta två innan man stupar (dvs man stupar på tredje), man kan ta fyra innan man dör (dvs man dör på den femte).
I fältuppgiften jag arbetar med nu ska vi räkna mängden och insekts-angreppen på död ved i provrutor i skogen. Då säger vi ibland att vi ska »avverka« en ruta i betydelsen att vi ska mäta den. Avverka är ett dumt ord när man pratar om skog.

Stupar är synonymt med dör.

Men, jag tyckte hälsomätaren var begriplig.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Möller said:
Stupar är synonymt med dör.
Jo, men också för att fall omkull eller falla till marken. Man säger ofta "stupa i sängen" när man när man är så trött att man bara kastar sig ner i sängen.

Stupa är ett sånt där ord som egentligen har ganska bred betydelse men som försnävats av att det är lite ålderdomligt. Men jag gillar stupa! Från och med nu ska jag verka för att det används oftare i sin fulla bred! Heja Krank!

krank

Marco Behrmann said:
Jag tycker det är pedagogiskt. Däremot undrar jag varför 50% av ens tålighet medför att man är borta ur spel (jag tolkar "utslagen" så)? Är det en overkill-mätare?
För att jag vill göra skillnad på att vara utslagen (kan tillfångatas, ges läkarvård, etc) och död. Man är inte borta ur spel (=blir av med rollpersonen), men är bara borta ur striden.

Marco Behrmann said:
Och det är meningen att en otränad skytt (1T) aldrig kan döda (eller ens slå ut) någon med ett skott med t.ex. ett hagelgevär? (Då best case är 1+1, och det krävs 3 för Utslagen.)
Det är ett fall jag är beredd att acceptera, då det känns som en hyfsat låg sannolikhet att en otränad skytt på lite avstånd i en pressad stridssituation lyckas döda någon. Händer? Visst. Tillräckligt ofta för att få plats i systemet? Mycket osäkert.

Det sagt har jag övervägt en form av "wild dice", dvs att en av ens tärningar exploderar (slå 6 = slå en tärning till). Men det är inte jättetroligt att det kommer med annat än möjligen som frivillig extraregel.

krank

Rymdhamster said:
Jo, men också för att fall omkull eller falla till marken. Man säger ofta "stupa i sängen" när man när man är så trött att man bara kastar sig ner i sängen.
Det var precis den betydelsen jag tänkte på, ja. Men det kommer nog inte att stå så i boken i slutänden.