I Rotsystem funkar skador ungefär såhär:
Anfallare slår så många t6 som hen har i sin anfallsegenskap. 1-6 styckna, alltså. Antalet lyckade tärningar (värde 4-6) är så mycket skada som utdelas. Om anfallaren använde ett vapen, lägg till 1. Så om anfallaren har 3 i Avståndsanfall och använder ett hagelgevär, och slår två lyckade tärningar, så utdelas 3 i skada.
Två i skada är så mycket man kan ta utan att bli utslagen. Två till kan man ta utan att dö.
Jag tänker mig att det finns två sätt att illustrera detta på; antingen med 2+2 rutor eller med 3+2 rutor. Med 2+2 rutor måste man nog lära om; rollspelare är vana (eller?) vid att den sista rutan som kryssades är den effekt man får. Dvs man tror att man säckar ihop efter 2 skada, för då är de första två ifyllda.
På det här rollformuläret:
https://www.dropbox.com/s/k0qill0w8scdi5f/Rollformul%C3%A4r.pdf
...har jag testat min teori om 3+2. Tycker ni att hälsomätaren är lättolkad?
(Layouten i övrigt är inte färdig, basatt ni vet)
Anfallare slår så många t6 som hen har i sin anfallsegenskap. 1-6 styckna, alltså. Antalet lyckade tärningar (värde 4-6) är så mycket skada som utdelas. Om anfallaren använde ett vapen, lägg till 1. Så om anfallaren har 3 i Avståndsanfall och använder ett hagelgevär, och slår två lyckade tärningar, så utdelas 3 i skada.
Två i skada är så mycket man kan ta utan att bli utslagen. Två till kan man ta utan att dö.
Jag tänker mig att det finns två sätt att illustrera detta på; antingen med 2+2 rutor eller med 3+2 rutor. Med 2+2 rutor måste man nog lära om; rollspelare är vana (eller?) vid att den sista rutan som kryssades är den effekt man får. Dvs man tror att man säckar ihop efter 2 skada, för då är de första två ifyllda.
På det här rollformuläret:
https://www.dropbox.com/s/k0qill0w8scdi5f/Rollformul%C3%A4r.pdf
...har jag testat min teori om 3+2. Tycker ni att hälsomätaren är lättolkad?
(Layouten i övrigt är inte färdig, basatt ni vet)