Jag sitter och funderar på utforskning av övergivna städer. Mer exakt vilken sorts hinder en person som utforskar dem kan tänkas stöta på och som går att överföra på ett intressant och givande sätt till rollspel. Det jag finner roligast i till exempel I Am Alive (ett lysande utforskningsspel som tyvärr faller på att spelmakarna fegar ur och lägger in fokus på strid efter ett tag) är ju att klättra runt på byggnader och försöka hitta den kortaste vägen - något som i princip kräver grafisk representation i mina ögon. Jag har ännu inte hittat något bra sätt att föra över den känslan till rollspel; det blir platt och dåligt och bara en massa slag mot akrobatik/klättra/smidighet. Jag hatar såna slag.
Så jag har börjat fundera. Min lista är ganska kort, och jag tänkte se om ni har idéer att fylla på den med. Det har ni säkert; mina erfarenheter av utforskningsspel är extremt små.
- Slukhål och sprickor som man måste gå runt eller försöka hitta ett sätt att ta sig över (balansera på fallen lyktstolpe, fälla ett träd, svinga sig i rep från en byggnad...).
- Raserade byggnader som fyllt gatorna med sten och skrot. Kan ev. klättras över eller - om man vågar - igenom.
- Skog som brutit igenom asfalten.
- Riktigt ordentliga bilkrockar med många bilar inblandade.
- Urspårade tåg, välta bussar.
- Djur eller varelser som bevakar ett revir. Grönskan föredrar flockar av mindre varelser framför stora monster, men båda finns (såklart).
Missar jag något viktigt?
Så jag har börjat fundera. Min lista är ganska kort, och jag tänkte se om ni har idéer att fylla på den med. Det har ni säkert; mina erfarenheter av utforskningsspel är extremt små.
- Slukhål och sprickor som man måste gå runt eller försöka hitta ett sätt att ta sig över (balansera på fallen lyktstolpe, fälla ett träd, svinga sig i rep från en byggnad...).
- Raserade byggnader som fyllt gatorna med sten och skrot. Kan ev. klättras över eller - om man vågar - igenom.
- Skog som brutit igenom asfalten.
- Riktigt ordentliga bilkrockar med många bilar inblandade.
- Urspårade tåg, välta bussar.
- Djur eller varelser som bevakar ett revir. Grönskan föredrar flockar av mindre varelser framför stora monster, men båda finns (såklart).
Missar jag något viktigt?