Nekromanti [Rotsystem] Hinder och problem för utforskande av städer

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag sitter och funderar på utforskning av övergivna städer. Mer exakt vilken sorts hinder en person som utforskar dem kan tänkas stöta på och som går att överföra på ett intressant och givande sätt till rollspel. Det jag finner roligast i till exempel I Am Alive (ett lysande utforskningsspel som tyvärr faller på att spelmakarna fegar ur och lägger in fokus på strid efter ett tag) är ju att klättra runt på byggnader och försöka hitta den kortaste vägen - något som i princip kräver grafisk representation i mina ögon. Jag har ännu inte hittat något bra sätt att föra över den känslan till rollspel; det blir platt och dåligt och bara en massa slag mot akrobatik/klättra/smidighet. Jag hatar såna slag.

Så jag har börjat fundera. Min lista är ganska kort, och jag tänkte se om ni har idéer att fylla på den med. Det har ni säkert; mina erfarenheter av utforskningsspel är extremt små.

- Slukhål och sprickor som man måste gå runt eller försöka hitta ett sätt att ta sig över (balansera på fallen lyktstolpe, fälla ett träd, svinga sig i rep från en byggnad...).
- Raserade byggnader som fyllt gatorna med sten och skrot. Kan ev. klättras över eller - om man vågar - igenom.
- Skog som brutit igenom asfalten.
- Riktigt ordentliga bilkrockar med många bilar inblandade.
- Urspårade tåg, välta bussar.
- Djur eller varelser som bevakar ett revir. Grönskan föredrar flockar av mindre varelser framför stora monster, men båda finns (såklart).

Missar jag något viktigt?

krank

Finns det några bra äventyr, kampanjer eller rollspel jag borde läsa? Alltså specifikt sådana som haft bra och/eller intressanta lösningar, inte bara att de haft med temat.

PAX

Jordisk Äventyrare
Vattendrag i form av floder, dammar, hamnar, översämningar eller liknande. Raserade broar naturligtvis.

Tunnelbanesystem som måste utforskas eller nyttjas. Raserade tunnellbanesystem som måste passeras.

Sanddyner eller ofantligt mycket snö i drivor. Eller varför inte en stor lövhög...

Gamla barrikader som antingen har stängt ute eller försvarat mot människor, djur, översvämningar.

Träskmark i den gamla fina stadsparken.

Oljehav orsakat av läckande cistern.

Frusen sjö eller vattendrag. Osäkert att beträda.

Gammalt automatiskt vapensystem som naturligtvis drivs av solceller...

Omlastningsplats för containrar, båtar, tåg lastbilar. Dvs containers i kubik...

Cybot

Mest spelbar
Fällor (minor) som placerats ut av andra äventyrare för att ta kol på grönskeinfekterade varelser.

krank

Bra skit alltihop! Jag snor ett gäng av ovanstående förslag till texten, och bevakar den för framtida tillägg (åtminstone fram tills jag måste släppa ifrån mig texten, vilket är JÄTTESNART...)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Stort utbrett törnsnår som blockerar vägen. Det är sega rankor som brinner dåligt, och de decimeterlånga törnerna är vassa och hårda.

En grej jag fastnade för i gamla 'Twilight 2000' (tror jag att det var): ett höghus som rasat och utforskades liggande, med trapphus och lägenheter huller om buller...fast det är väl ännu svårare att beskriva vettigt.

micke_p

Veteran
Industriområden med sedan länge nedlagda industrier typ petrokemi eller varför inte en kärnkraftsanläggning. Dessa brukar ju omgärdas av stängsel och annat för att hindra månniskor att virra in på området. Dessutom är arketypen av en petrokemisk industri ett vidsträckt virrvarr av byggnader, cisterner och pipelines.

En längre väg eller järnvägsbro. Detta ses ju normalt sett inte som ett hinder, snarare tvärtom. Dock, om den är förfallen är saken en annan. Sen kan det ju finnas något som väntar på andra sidan... En fördämning för en kraftverksdamm, även om den troligen inte ligger mitt i en stad, kan tänkas vara ett likvärdigt men lite annorlunda alternativ.

Mina tankar leder till Half-Life och Black Mesa Complex. https://youtu.be/bLHn2IDKbXs

Cybot

Mest spelbar
Appropå det. En å/flod som har blivit blockerad av bråte och växt upp till en bred men grund damm. Finns det även obehagligheter i dess mörka vatten, som rakbladsvasst metallskrot, dolda slukhål eller grönskans varelser.