Nekromanti [Rotsystem] - Hur är naturen obehaglig?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Sereg said:
F.ö. så föreslår jag namnet "Root" på spelet. Det kan syfta på växtligheten i sig, eller på att slå sig till rot på någon plats (kanske arkologin ovan?). Eller "root" som i administratörskonto.
Fan, den tvetydigheten var ju klockren. Me like! :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Endyamon said:
Fan, den tvetydigheten var ju klockren. Me like! :gremsmile:
Men vafan, det är ju samma tvetydighet som i Rotsystem, ju!

Roten i ett linuxsystem = / (motsvarar... jag vet inte, "den här datorn" kanske).

=)

krank

Sereg said:
Ripperdock lade upp några inspirationsbilder för ett tag sedan (här). Jag gillar skarpt den andra bilden med staden i djungeln - och den kanske passar in i Rotsystem också. Kanske en arkologi långt inne i amazonas djungler?
Jag håller med.

Jag börjar fundera på om jag inte ska sno hela grön-apokalyps-grejen ändå, från Summerland. Fast föra det mer av ett work in progress, och en mindre komplett samhällskollaps. Alltså, mer som Judge Dredd fast med djungler istället för förbannad jord.

Stora jäkla megastäder iaf. Läst förresten idag om den kommande kinesiska megastaden .

Jag har funderat på det där med urkrafter. Hur de inte alltid är något bra. Jag tänkte på rollspelet Engel, och hur mycket jag verkligen älskar Infernokorridorerna där (Det är alltså gigantiska svarta virvlar av svart energi som sprutar upp ur jorden; efter sig lämnar de korridorer av svarta moln, grus och kaos ur vilka det kommer stora insektoida monster. Själva stormarna rör sig, och ändrar kurs ibland. De tycks bilda någon form av mönster...)

Jag tänker mig växtzombies, äckliga insekter, och lägre sektioner av staden som intas av rotsystem som tränger sig upp genom betongen. En aktivt hotande, skitfarlig natur. En natur som är som den bild jag fick av Mörka Legionen i Mutant Chronicles; en infiltrerande, äcklig fasa som sprider sig i urbana miljöer. Jag tänker övervuxna arkologier, gigantiska monstruösa djur... Inte dinosaurier direkt, men absolut större grejer än vi ser i de svenska skogarna. Och mer vilda.

Telash

Swordsman
Jag tänker mig en natur som har blivit hyperaktiv. Kanske har skaffat någon typ av kollektivt medvetande, men personligen tycker jag saker som inte har eget medvetande är de mest otäcka. De kan man aldrig manipulera, resonera med, eller få att ändra åsikter.

Giftiga spindlar, mördarväxter och nya spännande sjukdomar i all ära, men jag tror på något större, betydligt otäckare som man inte kan fly ifrån.
Naturen har blivit den nya människan, jordens nya cancer som sprider sig snabbt och aggressivt. Det blir för mycket natur för jorden att hantera, naturen får anpassa sig.

-Växterna börjar vända på sin ämnesomsättning på natten för att hålla syrenivån på någorlunda stabil nivå, vilket gör gryningen rent av livsfarlig för en människa utan syrgasmask.

-De enorma regnskogarna skapar extrema luftfuktigheter, vilket ökar växthuseffekten, vilket gör jorden varmare och varmare. Venus, here we come!

-Då växterna blir fler får de slåss om solljuset. De högsta växterna får mest, så de understa växterna får hitta andra medel att livnära sig på; ex människokött.
Men växter har inte tänder, så hitta gärna andra metoder för växten att ta till sig näringen från människokroppen.

Ha gärna förklaringar till de olika sakerna som sker, exempelvis har jag svårt att se logik i jättestora insekter i allt trängre djungler.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Problemet med stora insekter är syresättningen av deras kroppar.

Har du väldigt aktivt växtliv som gör syrehalten högre i luften kan du få större insekter. Kanske inte monsterstorlek, men väl obehagligt stora. :)

Telash

Swordsman
Ja, det har du så klart rätt i :gremsmile:

Enorma jättemyror med en extra hjärna i rumpan :gremsmile:

krank

Mikael Johansson said:
exempelvis har jag svårt att se logik i jättestora insekter i allt trängre djungler.
Jag kommer att ha logik, men det kommer inte alltid att vara ren vetenskap inblandad. I en värld med magi finns andra förklaringsmodeller. Om jag nu skulle vilja ha jättestora insekter, vilket jag faktiskt inte skrivit =)

krank

Mikael Johansson said:
-Växterna börjar vända på sin ämnesomsättning på natten för att hålla syrenivån på någorlunda stabil nivå, vilket gör gryningen rent av livsfarlig för en människa utan syrgasmask.

-De enorma regnskogarna skapar extrema luftfuktigheter, vilket ökar växthuseffekten, vilket gör jorden varmare och varmare. Venus, here we come!

-Då växterna blir fler får de slåss om solljuset. De högsta växterna får mest, så de understa växterna får hitta andra medel att livnära sig på; ex människokött.
Men växter har inte tänder, så hitta gärna andra metoder för växten att ta till sig näringen från människokroppen.
Låter mer som miljö-scifi för min del; det är en intressant subgenre men inte riktigt dit jag vill. Det är intressanta tankeexperiment, men jag är inte så säker på att jag tycker att det blir intressanta världar att utforska och rollspela i.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Vår svenska skog är ju rätt beskedlig. Parasiter, aggresiva mögelsvampar däremot.. vidriga saker.

Det finns massor med svampar där sporerna nyttjar värdinsekter för att sprida sig. Kontakt, ändra hjärnan och beteendet, väx inuti värden, villa in dig i folksamlingar, låt sporkapseln explodera, smitta fler individer.

I regnskogarna hålls balansen mellan olika myrarter idag av sådana svampar. Tänk om de kunde smitta människor? (Det finns ett Arkiv X-avsnitt med ett liknande tema.)

Simon

Swashbuckler
wilper said:
Problemet med stora insekter är syresättningen av deras kroppar.

Har du väldigt aktivt växtliv som gör syrehalten högre i luften kan du få större insekter. Kanske inte monsterstorlek, men väl obehagligt stora. :)
Har man högre syrehalt så får man den roliga effekten att bränder beter sig mer explosivt, dessutom! :gremsmile: