I helgen spelledde jag Rotsystem. Det gör jag extremt sällan, så det var väldigt kul.
En husregel jag hittade på på plats var att man alltid får ett försvarsslag.
I originalspelet är det såhär: Du har en handling per stridsrunda. Om någon anfaller dig så kan du försvara dig; då räknas det som att ni båda gör ett anfall. Det betyder alltså att om A och B anfaller C, så kan C bara anfalla/försvara sig mot en av dem.
För mer cinematiskt Matrix:igt spel så låter man helt enkelt C försvara sig mot båda men bara anfalla en. Det extra försvarsslaget sker då mot det värde som är högst av Rörlighet och Närstrid.
Så om C väljer att anfalla tillbaks mot A men bara försvara sig mot B så kan C som bäst undvika att få skada från B. C's spelare slår alltså totalt två slag, A's spelare ett slag, B's spelare ett slag.
Variantregel: Man får ett extra försvarsslag. Dvs, du kan bemöta två motståndare - blir du anfallen av tre pers så kommer en av dem att slå mot öppet mål.
En husregel jag hittade på i efterhand är att man får -1 på allt om man är skadad.
I originalspelet är det såhär: Får du 3 i skada är du utslagen ur striden, får du 5 är du döende. Får du däremot bara 1 eller 2 så är din stridsförmåga helt opåverkad.
Fördel med regeln: Det blir plötsligt värt även att göra låga skador. Det blir inte lika plottrigt som t.ex. variantregeln "du får så mycket minus som du är skadad".
Nackdel med regeln: Lite mer plottrighet; en sak till att hålla reda på.
Jag har faktiskt ingen aning om hur många här som spelar Rotsystem, men eftersom en av spelets regler är att man som SL ska hitta på regler man tycker passar så tänkte jag slänga upp ovanstående för allmän beskådan.
En husregel jag hittade på på plats var att man alltid får ett försvarsslag.
I originalspelet är det såhär: Du har en handling per stridsrunda. Om någon anfaller dig så kan du försvara dig; då räknas det som att ni båda gör ett anfall. Det betyder alltså att om A och B anfaller C, så kan C bara anfalla/försvara sig mot en av dem.
För mer cinematiskt Matrix:igt spel så låter man helt enkelt C försvara sig mot båda men bara anfalla en. Det extra försvarsslaget sker då mot det värde som är högst av Rörlighet och Närstrid.
Så om C väljer att anfalla tillbaks mot A men bara försvara sig mot B så kan C som bäst undvika att få skada från B. C's spelare slår alltså totalt två slag, A's spelare ett slag, B's spelare ett slag.
Variantregel: Man får ett extra försvarsslag. Dvs, du kan bemöta två motståndare - blir du anfallen av tre pers så kommer en av dem att slå mot öppet mål.
En husregel jag hittade på i efterhand är att man får -1 på allt om man är skadad.
I originalspelet är det såhär: Får du 3 i skada är du utslagen ur striden, får du 5 är du döende. Får du däremot bara 1 eller 2 så är din stridsförmåga helt opåverkad.
Fördel med regeln: Det blir plötsligt värt även att göra låga skador. Det blir inte lika plottrigt som t.ex. variantregeln "du får så mycket minus som du är skadad".
Nackdel med regeln: Lite mer plottrighet; en sak till att hålla reda på.
Jag har faktiskt ingen aning om hur många här som spelar Rotsystem, men eftersom en av spelets regler är att man som SL ska hitta på regler man tycker passar så tänkte jag slänga upp ovanstående för allmän beskådan.