Nekromanti [Rotsystem] Kan utrustning och packning tillföra något?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Cybot;n131888 said:
så att det blir ett poängspel som lägger ytterligare en dimension till rollspelet, och inte ett simulationistiskt system som bara sabbar.
Men det blir ju å andra sidan ett abstrakt poängspel som gör att det spelarna pysslar med inte blir speciellt kopplat till det deras rollpersoner faktiskt gör... Rollpersonerna sitter ju knappast och tänker i poäng, liksom.

Så jag vet inte om jag tror att det blir roligare för att man kör abstrakt i det här fallet, faktiskt...

Godzillikles

Veteran
Jag tycker personligen att när man skall ut på den här typen av "expeditionsrollspel" så tillför detta med packning mycket, och jag placerar packningsfasen i samma fack som planeringsfasen när man spelar kupp- eller lönnmordsrollspel, d.v.s. det är halva nöjet (eller mer) att komma på vad man behöver, och det är då jag får leva ut min inre "Sickan" Jönsson.

Det jag länkar till nu är inte direkt applicerbart på Rotsystem, men om du inte skulle ha sett det så kan det vara värt att kolla på ändå. Det är menat till gammel-D&D och det använder enheten stone som ju är gammaldags imperial vilket gör den särskilt lämpat till just medeltida grejer (inte så mycket Rotsystem, alltså), men poängerna med det hela för mig är följande:

1. Varje viktenhet är rätt stor (1 stone är 6,35 kg), vilket gör att man hela tiden handskas med relativt små tal*.
2. Saker och ting är inte så noggrant vägda, för så noga är det inte att det måste vara på grammet, vilket förstärker punkt ett.
3. Saker och ting som väger lite definieras som vägande ingenting, vilket ytterligare förenklar bokföringen (de börjar väga något först när man bär med sig större mängder).

Nackdelen med det här, och med alla typer av poäng- eller vikt- eller volymsystem är förstås att man blir tvungen att sätta sig ned och skriva en tabell där man faktiskt specificerar sakers vikt (eller poäng/volym) och det är förstås en del arbete när man har bråttom.

http://deltasdnd.blogspot.se/2010/09/stone-encumbrance-detail-example.html

*Exempel: Istället för att ett gevär väger 4,5 eller 5 eller 5,3 kg och ni har med er 6 stycken som tillsammans väger 31,2 kg har ni med er 6 gevär som väger totalt 6 stone. Det spelar inte (tycker jag) någon roll att varje gevär väger ett kg för mycket när man får fördelen att 1=1, och det extra kilot kanske försvinner någon annanstans. Om man nu behöver 5 liter vatten per dygn så är ju det ungefär en stone det med, så 1 stone/dag.

Tyvärr har vi ju inte lyxen att ha denna viktenhet naturligt i svenskan, och blir man tvungen att uppfinna en så blir det ju det där abstrakta igen.

Jocke;n131785 said:
Efter som det är nån slags framtid så kanske man har fremendräkter som i Dune?
Eller nån slags manick som kan filtrera bort sporer och whatnot ur vatten som finns ute. Då får du ju en ganska bra resurs att hushålla utan att vikt spelar nån större roll "Filtret räcker bara i fyra dagar till, det är minst en vecka hem".
krank;n131807 said:
Inte en dum idé. Ickeperfekta sådana då, såklart, vars filter och grejor inte håller för evigt utan multiplicerar antal dagar en packning vatten håller. Köper man en x5 så klarar man sig 5 dagar på en ryggsäck vatten. De lär bli progressivt dyrare ju bättre de är, så att spelarna får prioritera dräkt eller packåsna till exempel.

Nackdelen med en sådan manick är ju att den skulle ta udden rätt mycket av hur farlig Grönskan upplevs som...

Iofs, risk är alltid lite kul. Det finns säkert såna manicker, både för luft och för vatten, liksom detektorer, men ibland misslyckas de. Ju känsligare desto dyrare, och det finns alltid en risk att Grönskan kommit på ett sätt att komma igenom...
Om man vill ha risk på ett enkelt sätt med de där dräkterna så kan man säga att de har beräknad hållbarhet. De kanske kan "absorbera" 15 "poäng" grönskeangrepp och varje dag gör grönska 1 tärning (sexsidig) poängs åverkan på dräkten. Då kan man känna sig helt säker (om man har koll på kvaliteten på dräkten) de två första dagarna och relativt säker den tredje dagen, men sedan blir det snabbt mycket osäkert.

Jag gillar också att detalj planera min utrustning, dock tänker jag till rotsystem att det vore bra med ett par exempelpaket, då klimatet utanför kolonin är såpass extremt.

Sen om man använder ett abstrakt system eller inte känns personligen lite som det kvittar.

Girighet

Warrior
Nu va det et tag sedan jag spelade drakar och demoner men hade inte de något de kallade BEP, ett typ belastningssystem som var som en kombination av hur tungt och hur skrymmande något var. Det är i mitt tycke ett ganska smart system även om det kräver att man måste klura ut värden på varenda pryl spelarna plockar upp..

Logros

Veteran
Gamla goda Mutant hade BeP, belastningspoäng, som var en kombination av vikt och hur skrymmande och/eller krånglig en pryl var att bära. Dvs en aluminiumstege kunde ha ganska hög BeP trots att den inte vägde så mycket.

Angående vatten så kanske man kan ha med sig en maskin som genererar vatten, men som är för tung/skrymmande att bära med sig hela tiden. Istället så placeras/monteras den i ett läger som man gör expeditioner från, och då bär med sig begränsade (men överkomligt bärbara) mängder vatten.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag tycker olika former av belastningspoäng i allt för stor utsträckning blir konstiga, beroende på hur situationen förändras.

En liter vatten i en öppen kopp borde vara bökigare att bära på än en liter vatten i ett vattenskinn. Medan koppen och vattenskinnet i sig till stordel borde vara lika bökiga att ha att göra med. Och hur rimmar belastningspoängen med den där stora kistan och belastningspoängen för det man stoppar i kistan med varandra? För nog borde väl belastningspoängen öka ju tyngre kistan är, men det borde ju sammtidigt vara mer praktiskt att stoppa ner massa saker i kistan än att bära dem löst?

Jag tycker vikt och volym är bra mått att ha, och att ha dem separerade. Eller möjligen vikt och otymplighet. Sen vill en del av mig ha ett värde för bräcklighet (kan vara binärt: bräckligt eller inte) som ger en hint om i vilken utsträkning man kan stuva ner föremålet tillsammans med massa annat eller inte. En annan del av mig vill slå den första delen i magen när jag skriver det här.

I annat fall vill jag ha något väldigt grundläggande system i stil med Lamentations of the Flame Princess system, där man har ett antal "slots" man kan fylla med föremål. Att försöka lägga sig någonstans därimellan (vilket jag anser att belastningspoäng och dess varianter gör) så blir det liksom varken hackat eller malet. Men det är ju så klart en rent personlig uppfattning.