Jag tycker personligen att när man skall ut på den här typen av "expeditionsrollspel" så tillför detta med packning mycket, och jag placerar
packningsfasen i samma fack som
planeringsfasen när man spelar kupp- eller lönnmordsrollspel, d.v.s. det är halva nöjet (eller mer) att komma på vad man behöver, och det är då jag får leva ut min inre "Sickan" Jönsson.
Det jag länkar till nu är inte direkt applicerbart på Rotsystem, men om du inte skulle ha sett det så kan det vara värt att kolla på ändå. Det är menat till gammel-D&D och det använder enheten
stone som ju är gammaldags imperial vilket gör den särskilt lämpat till just medeltida grejer (inte så mycket Rotsystem, alltså), men poängerna med det hela för mig är följande:
1. Varje viktenhet är rätt stor (1
stone är 6,35 kg), vilket gör att man hela tiden handskas med relativt små tal*.
2. Saker och ting är inte så noggrant vägda, för så noga är det inte att det måste vara på grammet, vilket förstärker punkt ett.
3. Saker och ting som väger lite definieras som vägande ingenting, vilket ytterligare förenklar bokföringen (de börjar väga något först när man bär med sig större mängder).
Nackdelen med det här, och med alla typer av poäng- eller vikt- eller volymsystem är förstås att man blir tvungen att sätta sig ned och skriva en tabell där man faktiskt specificerar sakers vikt (eller poäng/volym) och det är förstås en del arbete när man har bråttom.
http://deltasdnd.blogspot.se/2010/09/stone-encumbrance-detail-example.html
*Exempel: Istället för att ett gevär väger 4,5 eller 5 eller 5,3 kg och ni har med er 6 stycken som tillsammans väger 31,2 kg har ni med er 6 gevär som väger totalt 6 stone. Det spelar inte (tycker jag) någon roll att varje gevär väger ett kg för mycket när man får fördelen att 1=1, och det extra kilot kanske försvinner någon annanstans. Om man nu behöver 5 liter vatten per dygn så är ju det ungefär en stone det med, så 1 stone/dag.
Tyvärr har vi ju inte lyxen att ha denna viktenhet naturligt i svenskan, och blir man tvungen att uppfinna en så blir det ju det där abstrakta igen.
Jocke;n131785 said:
Efter som det är nån slags framtid så kanske man har fremendräkter som i Dune?
Eller nån slags manick som kan filtrera bort sporer och whatnot ur vatten som finns ute. Då får du ju en ganska bra resurs att hushålla utan att vikt spelar nån större roll "Filtret räcker bara i fyra dagar till, det är minst en vecka hem".
krank;n131807 said:
Inte en dum idé. Ickeperfekta sådana då, såklart, vars filter och grejor inte håller för evigt utan multiplicerar antal dagar en packning vatten håller. Köper man en x5 så klarar man sig 5 dagar på en ryggsäck vatten. De lär bli progressivt dyrare ju bättre de är, så att spelarna får prioritera dräkt eller packåsna till exempel.
Nackdelen med en sådan manick är ju att den skulle ta udden rätt mycket av hur farlig Grönskan upplevs som...
Iofs, risk är alltid lite kul. Det finns säkert såna manicker, både för luft och för vatten, liksom detektorer, men ibland misslyckas de. Ju känsligare desto dyrare, och det finns alltid en risk att Grönskan kommit på ett sätt att komma igenom...
Om man vill ha risk på ett enkelt sätt med de där dräkterna så kan man säga att de har
beräknad hållbarhet. De kanske kan "absorbera" 15 "poäng" grönskeangrepp och varje dag gör grönska 1 tärning (sexsidig) poängs åverkan på dräkten. Då kan man känna sig helt säker (om man har koll på kvaliteten på dräkten) de två första dagarna och relativt säker den tredje dagen, men sedan blir det snabbt mycket osäkert.