Jag sitter och skriver och gör en och annan illustration till Rotsystem, som ni kanske märkt. Idag har jag gjort en bild som ska illustrera hur man med enkla medel - rutat papper och en penna - kan rita upp en karta till ett utforskningsäventyr.
Läsaren -- spelledaren -- har uppmanats att fundera på terrängtyp, civilisationsrester, flora och fauna, och annat som ger upphov till intressanta möten, händelser, konflikter och så vidare. Det blir nog inte riktigt hexcrawl; dels för att rollpersonerna har ett tydligt mål snarare än att de bara utforskar själva och dels för att jag inte använder hexagoner.
Hursomhelst, min tanke var att hitta ett hyfsat enkelt sätt att säga övergripande saker om ett område: Terrängtyp, bebyggelse, vägar. Sedan kan man t.ex. säga att SL vet att i det i skogen finns flera cordycepsinfekterade björnar rollpersonerna kan stöta på, att staden i D3-D4-E4 bebos av förvildade människor som återgått till grottstadiet, och att rollpersonernas belöning är avhängig hur lång tid de tar på sig. Och att det i B4 finns en bro som är trasig. Till exempel.
Det här är den del av Rotsystem jag är allra osäkrast på, så vi får väl se om det ens blir spelbart... Tanken är ju att jag ska komplettera det här med "expeditionsäventyr" senare, men jag kände att jag borde ha med iaf litegrann i grundboken...
Läsaren -- spelledaren -- har uppmanats att fundera på terrängtyp, civilisationsrester, flora och fauna, och annat som ger upphov till intressanta möten, händelser, konflikter och så vidare. Det blir nog inte riktigt hexcrawl; dels för att rollpersonerna har ett tydligt mål snarare än att de bara utforskar själva och dels för att jag inte använder hexagoner.
Hursomhelst, min tanke var att hitta ett hyfsat enkelt sätt att säga övergripande saker om ett område: Terrängtyp, bebyggelse, vägar. Sedan kan man t.ex. säga att SL vet att i det i skogen finns flera cordycepsinfekterade björnar rollpersonerna kan stöta på, att staden i D3-D4-E4 bebos av förvildade människor som återgått till grottstadiet, och att rollpersonernas belöning är avhängig hur lång tid de tar på sig. Och att det i B4 finns en bro som är trasig. Till exempel.
Det här är den del av Rotsystem jag är allra osäkrast på, så vi får väl se om det ens blir spelbart... Tanken är ju att jag ska komplettera det här med "expeditionsäventyr" senare, men jag kände att jag borde ha med iaf litegrann i grundboken...