Nekromanti [Rotsystem] Karta för utforskande

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Jag sitter och skriver och gör en och annan illustration till Rotsystem, som ni kanske märkt. Idag har jag gjort en bild som ska illustrera hur man med enkla medel - rutat papper och en penna - kan rita upp en karta till ett utforskningsäventyr.

Läsaren -- spelledaren -- har uppmanats att fundera på terrängtyp, civilisationsrester, flora och fauna, och annat som ger upphov till intressanta möten, händelser, konflikter och så vidare. Det blir nog inte riktigt hexcrawl; dels för att rollpersonerna har ett tydligt mål snarare än att de bara utforskar själva och dels för att jag inte använder hexagoner.

Hursomhelst, min tanke var att hitta ett hyfsat enkelt sätt att säga övergripande saker om ett område: Terrängtyp, bebyggelse, vägar. Sedan kan man t.ex. säga att SL vet att i det i skogen finns flera cordycepsinfekterade björnar rollpersonerna kan stöta på, att staden i D3-D4-E4 bebos av förvildade människor som återgått till grottstadiet, och att rollpersonernas belöning är avhängig hur lång tid de tar på sig. Och att det i B4 finns en bro som är trasig. Till exempel.

Det här är den del av Rotsystem jag är allra osäkrast på, så vi får väl se om det ens blir spelbart... Tanken är ju att jag ska komplettera det här med "expeditionsäventyr" senare, men jag kände att jag borde ha med iaf litegrann i grundboken...
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Jag undrar om det kanske rentav skulle funka bättre om jag ritade samma karta på en bit papper och scannade in istället? Alt. använde en annan symbol för bebyggelse? Eller nåt?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Se där, de där länkarna tror jag du gett mig förut, men jag slarvade bort dem med tiden. Ska läsa dem; sen får vi se hur mycket jag måste bygga om av det kapitel jag skrivit...
 
Top