Nekromanti [Rotsystem] Kartor till äventyret Drömväv

.113

Swashbuckler
Tycker det ser bra ut men jag håller nog med om att utgångarna kan vara bra att markera på något sätt, antingen på kartan eller genom att ha någon sorts väderstreck med på bild så man kan koppla ihop det med "södra utgången" t.ex. men annars kan ett "jag springer mot utgången" bli lite besvärligt :)

Sapient

Swashbuckler
Nu vet jag ju inget om sammanhanget, men det jag saknar i tv-studion är en större dörr - det ser ut som det är två "vanliga dörrar", för personer. Men i en tv-studio finns det ju nästan alltid en masa rekvisita som kan behöva forslas in eller ur. (Och i utrymmena intill rätt ofta upplag av en himla massa bråte...)

Förvisso inte alltid, det beror lite på vad för sammanhang - men finns det tex en läktare, så har väl antagligen gradängerna till den burits in, snarare än platsbyggts?

Men bilden är snygg. :)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ny version, efter Sapients förslag:

Fortfarande inga markerade utgångar. Måste fundera lite på hur de ska markeras på bästa sätt, bara.

EDIT: Test av markeringar...

EDIT 2: Variant 2 med mer konsekventa markörer - som är mer i vägen.

Attachments

clarence redd

FrostByte Books
Första varianten är bättre; markeringarna är mindre i vägen där. Ettan är lite osnygg dock. Jag skulle provat att låta pinnen vara kortare och låta punkten hamna ovanför övre vägglinjen.

Använder du SketchUp?

.113

Swashbuckler
Går det inte bara skriva en svart siffra, där punkterna på 2 och 3 är I övre exemplet. För ettan strax utanför "taket"så det blir precis utanför som på de andra.

Mindre fokus på siffrorna

krank

clarence redd;n193254 said:
Använder du SketchUp?
Nope; Sketchup medger inte rätt sorts shading eller, vad jag vet, isometrisk rendering. Jag gör allt manuellt i Illustrator.

krank

Ett par nya experiment. Lade också till trappsteg upp till scenen.

Varifrån kommer de märkliga artefakterna på högersidan ifrån? Fan vet; Illustrators exportfunktion är inte jättebra.

Attachments

krank

Närmare storlek i tryck (blir troligen ännu mindre):

Also ett par nya små "djupskapande" prylar och småfixar...

Attachments

Sapient

Swashbuckler
krank;n193324 said:
Varifrån kommer de märkliga artefakterna på högersidan ifrån? Fan vet; Illustrators exportfunktion är inte jättebra.
Tänker du på den suddiga "skuggan"?

Jag gissar att det är någon kombination av anti-aliasinginställning, genomskinlighet (som ju iofs ska kunna funka ihop med .png) och exportfunktionen.

Har haft lite liknande problem med frilagda foton i Photoshop, som envisas med att lägga till en "blandad pixel" som (eftersom det oftast handlar om jpg) blir vit-blandad - beroende på inställningarna för bakgrundsfärg - och det är nästan aldrig önskvärt...

krank

Jag menar den rad av ensamma svarta pixlar till höger om den ena bilden och de... gula? på den andra.

Sapient;n193336 said:
Jag gissar att det är någon kombination av anti-aliasinginställning, genomskinlighet (som ju iofs ska kunna funka ihop med .png) och exportfunktionen.
Det tror jag också. Mängden förändras beroende på vilken zoomnivå jag väljer att exportera i dessutom, på ett inte helt förutsägbart sätt.

Turligt nog skickar jag såklart bilderna till Fenix i vektorformat sedan =)

Sapient

Swashbuckler
krank;n193337 said:
Jag menar den rad av ensamma svarta pixlar till höger om den ena bilden och de... gula? på den andra.
Ah, de förutsatte jag att du hade gjort medvetet. Om inte, what the fuck?

Genesis

Ni dés ni maître
Om inte annat går det ju alltid att klippa bort dem i Photoshop i efterhand. Tycker mig vagt känna igen det där problemet.

Sapient

Swashbuckler
Nu är jag inte hundra på Illustrator, eftersom jag använder det max en gång om året, men i Photoshop kan det ju hända att bakgrundslagret inte är fäst och rubbas av misstag - eller att bakgrunden är genomskinlig och det ligger ett färglager som tänkt bakgrund, och det lagret flyttas - och är det en enda pixel kan det vara svårt att se på skärmen. Och då kanske det kan hända? Eller är det så att Illustrator exporterar "en pixel för mycket" i bredd?

krank

Sapient;n193352 said:
Nu är jag inte hundra på Illustrator, eftersom jag använder det max en gång om året, men i Photoshop kan det ju hända att bakgrundslagret inte är fäst och rubbas av misstag - eller att bakgrunden är genomskinlig och det ligger ett färglager som tänkt bakgrund, och det lagret flyttas - och är det en enda pixel kan det vara svårt att se på skärmen. Och då kanske det kan hända? Eller är det så att Illustrator exporterar "en pixel för mycket" i bredd?

Illustrators bakgrunder funkar inte riktigt så... Det finns ingenting som den skulle kunna ta lite av; framför allt så exporterades båda bilderna (den med svart och den med gult(?) från samma fil med bara några minuters mellanrum - och de enda lagren som visats/dolts innehåller definitivt ingenting där.

Min gissning är att det är något slags avrundningsfel när Illustrator ska ändra storlek på en bild som mäts i mm och pt och förvandla den till exakta pixlar...

EDIT: Intrycket förstärks av att det tydligen hjälpte att lägga till 0.25mm till artboardens bredd. Vilket ger mig ett annat, större problem: vetskapen om att artboarden inte är ett jämnt antal mm bred och har lite för mycket utrymme till höger om kartan... =)