Nekromanti [Rotsystem] Layouttest/SLP-profiler

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eftersom det trots allt var över fyra år sedan jag först layoutade Rotsystem, och både jag och InDesign förbättrats sedan dess, så tänkte jag göra en mindre overhaul av layoutmallarna inför den kommande kampanjmodulen som jag sitter och skriver på.

Det här är resultatet.

PDF-version finns på den här länken.

Den gamla versionen användes till exempel i grundboken, som man kan kolla på här.

Det är alltså inga jättestora förändringar som gjorts på ytan; mycket har bara handlat om att hitta sätt att automatisera mer och förbättra arbetsflödet. Men jag är just nu ganska övertygad om att jag vill ta bort den svaga skitiga bakgrundstexturen som alltid legat där; när jag skapade den har jag för mig att jag var inspirerad av Mutant: År Noll men jag har tröttnat lite på effekten. Den funkar bättre i färg. Rubrikernas text linjerer nu bättre vertikalt med brödtexten, vilket också lett till att rubrikernas svarta block inte längre gör det utan sticker ut lite på sidorna. Vilket jag tycker funkar.

En sak som är ny, som man gärna får tycka saker om, är SLP-profilerna. Tanken är att de flesta SLP:er i kampanjen ska få sådana rutor, och att informationen ska ge SL tillräckligt mycket handfast info att gå efter för att kunna hantera ganska mycket av spelarnas påhitt. Det finns trots allt ofta flera olika sätt att t.ex. få information ur någon, och jag som författare kan inte förutse allt. Så istället får SLP:erna mål och rädslor och sexualiteter och sådant.

Jag efterfrågar annars alla typer av kommentarer. All text som råkar vara läslig är dock preliminär, så det är kanske lite tidigt att påpeka stavfel och liknanden, eller för den delen om man ser en konstig avstavning eller så.

(Nej, jag vet inte varför Adobe Acrobats jpg-export envisades med att ge olika svärtor till de olika uppslagen.)

Attachments

talgboll

Rollspelskollektivet
Snyggt och passande. Cleant och lättillgängligt. Antingen köper väl folk tryckt bok eller kollar pdf och inte skriver ut själv så stora mörka block spelar ingen roll.

Kan man få en side by side bild på ny och gammal layout så är det enklare :) Men gissar att en uppdatering knappast blir sämre!

krank

talgboll;n289992 said:
Snyggt och passande. Cleant och lättillgängligt. Antingen köper väl folk tryckt bok eller kollar pdf och inte skriver ut själv så stora mörka block spelar ingen roll.
Dessutom kommer det sannolikt att gå att dölja de svarta blocken (eller göra dem mindre) genom att avaktivera ett lager i sin PDF innan utskrift =)

talgboll

Rollspelskollektivet
krank;n289994 said:
Dessutom kommer det sannolikt att gå att dölja de svarta blocken (eller göra dem mindre) genom att avaktivera ett lager i sin PDF innan utskrift =)
Nu pratar vi tech skills way bortom min förmåga men lysande. Helt lysande!

.113

Swashbuckler
Jag har bara kunnat kolla på bilderna som syns här men jag gillar i vilket fall upplägget med att man får bra info om hur man kan spela dem, framför allt rädslor och målen, bra koncept. Ska se om jag har tid senare att kolla mer noggrant (i övrigt gillar jag bilderna på sidan om texten, hade eventuellt gillat hela slp på sidan men kanske blir för mycket info att ha där)

krank

.113;n290049 said:
hade eventuellt gillat hela slp på sidan men kanske blir för mycket info att ha där)
Det var en av mina funderingar också, men jag insåg ganska snabbt att det blev mycket svårläst med de lite längre texterna när de hamnade på många superkorta rader...

Jag fick lite förslag på Facebook igår, och lyckades med lite fipplande med InDesigns nya fantastiska Paragraph Border och Paragraph Shading-verktyg skapa den här varianten, som jag nog tyckte om:

Attachments

Tant Ragnar

Gamle usling
Snyggt! Jag får en smak av mutant 2089. Osäkert på om de böckerna faktiskt hade den typen av avskiljare eller om jag blandar ihop med något annat.

Hur ser det ut om det kommer text (annat än en ny slp) direkt under? Behövs en "avslutande" markering för att göra tydligt vart slp slutar och annan text börjar?

krank

Tant Ragnar;n290052 said:
Snyggt! Jag får en smak av mutant 2089. Osäkert på om de böckerna faktiskt hade den typen av avskiljare eller om jag blandar ihop med något annat.
Det betraktar jag som ett tecken på att jag lyckats, för när jag skapade den här designen ursprungligen så tittade jag väldigt mycket på Mutant 2089 (och Mutant RYMD och Chronicles). Det var så att säga den smaken av gammal cyberpunk jag ville åt.

Tant Ragnar;n290052 said:
Hur ser det ut om det kommer text (annat än en ny slp) direkt under? Behövs en "avslutande" markering för att göra tydligt vart slp slutar och annan text börjar?
Min förhoppnings är väl att det vita utrymmet mellan SLPn och texten ska vara tillräcklig avskiljare... På senaste bilden börjar ju "riktig text" direkt under båda SLP:erna; låtsaslatinet ska ju vara "riktig text" medan SLP:erna har riktig information i sig.

Men det är möjligt att det behövs en tydligare avskiljare för att man ska se att texten under inte är en text om den SLP:n? Hmmm... Återkommer.

krank

Hm. Plus för "tydligare". Minus för "inte lika snyggt". Jag hade egentligen tänkt göra bara som ett litet hörn nere till höger, men Paragraph Border-verktyget var lite för klumpigt för det (man kan bara ha en border per paragrafstil, och jag har redan "slösat" den på att göra strecket uppe-vänster...)

Attachments

Tant Ragnar

Gamle usling
Håller med om att det var snyggare förut. Kanske inte något problem om alla SLP har samma format, det vill säga samma rubriker med kortare text och aldrig en längre text efteråt.

clarence redd

FrostByte Books
Det ser fint ut. Jag föredrog den enkla linjen du hade i första exemplet, men cyberpunkestetik är inte heller min grej riktigt. Grundkonceptet känns helt rätt däremot.

En detalj: Borde namnet (skrivet i vitt) ligga mer konsekvent placerat i sin ’ruta’ på höger- och vänstersidor?