Nekromanti [Rotsystem] - Mer Grönska?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Robert Jonsson lät nyligen hemskt besviken när han tyckte att fokuset på Grönskan skalats ner i mitt kommande retrocyberpunk + grön postapokalypsrollspel Rotsystem.

Sammanfattning av Rotsystem.

Efter att ha gått lite i försvarsställning sov jag på saken och har grunnat lite nu under kvällen. Jag har nog varit lite för fokuserad på heister mot megakorporationer, cool utrustning och designercybernetik på sistone. Så jag tänkte försöka snacka lite om hur Grönskan kan ta sig uttryck i spel.

Först och främst har vi genom regelrätta expeditioner ut i Grönskan. Jag tänker mig att rollpersonerna då tar på sig ett par lager ganska slimmad men säker skyddsdräkt, plockar med sig ett par ryggsäckar förnödenheter och skit, och luffar ut.

Saker man utforskar utomhus för:
- Hitta det där forskarteamet megakorporationen tappat kontakt med och som har viktig data och/eller som man spenderat massa pengar på.
- Kolla upp om det finns något vettigt kvar i den där bunkern.
- Undersöka vad som skickat den där SOS-ljussignalen inifrån djungeln.
- Hämta hem den där forskaren som blev tossig och flyttade ut i Grönskan och nu lever i en bunker eller kanske ett stort hermetiskt tillslutet hus nånstans i ruta AH45.
- Ta prover av växter och/eller djur.

Vad kan man mer ha för anledning att ge sig ut?

Sedan är det klart Grönskan ska ha ett inflytande inuti arkologin också. Men där kanske det mest handlar om olika sätt att generera deckarutmaningar, tänker jag.

Saker som har med Grönskan att göra inomhus:
- Konstiga kulter som dyrkar en eller annan variant av Grönskan (Gaia, till exempel).
- Företag som experimenterar med växtzombies och supersoldater och radiotelepati. Bad stuff.
- Infektioner, infiltrationer och invasioner av olika slag; någon har fått med sig utifrån, eller kanske en terrorist tar med sig utifrån, eller nåt.
- Inre utforskning av områden som ligger nära arkologins yttre kant och som är övergivna. Här gäller ungefär samma som utomhus.

Hur skulle man mer rent konkret kunna få med Grönskan i äventyr? Räcker det här?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det viktigaste tycker jag är att om man vill stoppa in mer grönska ska inte spelet försöka hindra en.

Ett par idéer:
Kapa någon transport ett annat megaföretag väntar på.
Man går ut för att göra ett inbryt utifrån för att kringgå något säkerhetssystem inne i arkologin.
Något område kanske helt enkelt är helt avspärrat på grund av förfall eller annat inne i arkologin.

krank

Rymdhamster said:
Det viktigaste tycker jag är att om man vill stoppa in mer grönska ska inte spelet försöka hindra en.

...till exempel?

Bra idéer i övrigt!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag vet inte =) Men saker som att göra det alldeles för farligt eller alldeles för svårt att skydda sig mot farorna. Även saker som att göra uttåg i grönskan strängt förbjudet eller helt enkelt inte erbjuda någon information om världen utanför.

Den känsla jag har fått är att du inte är i farozonen för något av det här eftersom du ändå tänkt att man ska ut i grönskan ibland. Så länge det finns lite "verktyg" för att hantera grönskan i spel så borde allt funka jättebra.

krank

Rymdhamster said:
Jag vet inte =) Men saker som att göra det alldeles för farligt eller alldeles för svårt att skydda sig mot farorna. Även saker som att göra uttåg i grönskan strängt förbjudet eller helt enkelt inte erbjuda någon information om världen utanför.

Den känsla jag har fått är att du inte är i farozonen för något av det här eftersom du ändå tänkt att man ska ut i grönskan ibland. Så länge det finns lite "verktyg" för att hantera grönskan i spel så borde allt funka jättebra.
Det jag har tänkt är väl ungefär:

- När man ska in igen kommer man behöva genomgå kontroller för att se så man inte är smittad av något. Eventuellt kan karantän bli en faktor.
- Jag tänkte ha några exempel på jobbiga plantor och djur. Förvildade hundar som agerar i flock, till exempel. Ett par obehagliga parasiter. Hur Grönskans cordycepsgrejer funkar.

Hur mycket info behöver man om världen utanför? Jag tänker ju mest typ... Allt är övervuxet, det finns lite survivalistklickar men i övrigt mest förvildade djur och muterade växter. En del av djuren är också infekterade, men inte alla. Väldigt mycket av den gamla civilisationen övergavs bara; det finns fortfarande rester av vägar och bilköer och grejer.

Genesis

Ni dés ni maître
Hur var det med flygfordon? Om man ska ut i vildmarken känns det som att det smartaste vore att ta en helikopter från akrologins tak och landa precis vid målet. Eller om det är något man ska hämta, typ fira ned sig och upp igen. Teknologin borde ha kunnat lösa landningsproblemet vid det här laget (typ enmannaflygpoddar).

Nu är det nog inget du vill ha, men har du en ingameanledning till att det inte funkar?

---

Också: Man ger sig ut i Grönskan för att hämta McGuffium, ett sällsynt ämne som bara finns där och där, eller i en viss planta.

Företaget har en automatiserad anläggning som sysslar med något därute. Den har slutat svara. Ta reda på varför. Nej, ni behöver inte veta vad de sysslar med.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Redan när du började prata om Rotsystem så var det här med grönskan det som fick mig hooked, cordycepsgrejen liksom. Hela MegaCorp grejen är svincool också, men min känsla var hela tiden att företagen mest funkar som uppdragsgivare, lite som SAVE i gamla CHOCK.

Man skulle kunna få in grönskan mer genom att låta RPna bli engagerade i akrologins försvar, att få lista ut hur man skyddar mot grönskan på bästa sätt. Vilken typ avväxtlighet är det här utanför våra väggar och hur skyddar vi på bästa sätt. Finns här slingerlianer som kommer ta sig upp för väggarna? då kanske vi måste elektrifiera väggarna. FInns här mossor som sprider sig i kloaksystemet? då kanske vi måste skicka ner ett team med eldkastare som röjer upp. Detta kan ju föregås av expeditioner ut i den omedelbara närheten med syfte att utröna vilken typ av växter som finns här. Växer enorma mangroveträd här ute som riskerar att täcka för solen så att solpanelerna inte fungerar? då måste vi, osv...

Grönskan är apcool!

Ape of Wrath

DOWN WE GO
En enormt rik megacorpperson anlitar RPna för att ge sig ut och samla in prylar till sin privata innan-katastrofen-samling.

Krille

Super Moderator
  • Polisen har en Upprensningsenhet, vars jobb är att stoppa grönskan och smitta därav. Med skyddsutrustning och sporfiltergasmasker blir de asbra stormsoldater. Lite som "when slow, throw in ninjas" fast med gasmask.
  • Företagen är förstås inte helt förtjusta i Upprensningsenheten, men det går att komma förbi med skit som "lokal jurisdiktion" och "privata sanitetstrupper" - som sitter på två stolar, i och med att de inte bara försöker stoppa spridningen, utan också samla in saker till biovapenavdelningen.
  • Renlighetspropaganda i en skitig trång storstad blir en skön kontrast.
  • "Jag är hemskt ledsen, block 2044-55 är satt i karantän. Ta en omväg genom 2044-56 istället."
  • Konspirationsteoretiker som hävdar att det inte finns nån grönska eller smitta. Det är bara ett knep för att ha kontroll över folket, instängda i den här jävla kuben!

krank

Genesis said:
Hur var det med flygfordon? Om man ska ut i vildmarken känns det som att det smartaste vore att ta en helikopter från akrologins tak och landa precis vid målet. Eller om det är något man ska hämta, typ fira ned sig och upp igen. Teknologin borde ha kunnat lösa landningsproblemet vid det här laget (typ enmannaflygpoddar).

Nu är det nog inget du vill ha, men har du en ingameanledning till att det inte funkar?
Bra påpekat!

Jag vet inte om jag har någon anledning färdig, faktiskt. Lite för många infekterade fåglar som självmordsbombar insug och rotorer kanske? Jag vet inte.

Möller

Hubert Hortlax
krank said:
Genesis said:

Bra påpekat!

Jag vet inte om jag har någon anledning färdig, faktiskt. Lite för många infekterade fåglar som självmordsbombar insug och rotorer kanske? Jag vet inte.
Kanske vädret sätter käppar i rotorbladet?

Det är rätt rimligt om klimatet förändras rejält mänskligheten går under och ersätts av en enormt frodig växtlighet.

Kanske plågas regionen av kraftiga och svårförutsägbara stormar. Visst går det oftast att flyga genom sådana, men att krascha gör dig oerhört utsatt.

Kanske är klimatet än mer extremt. Med en förändrad atmosfär och en liten förskjutning solvinden så drabbas luftmassorna på bara 1 kilometers höjd och uppåt av joniserande stormar. (Med en sådan förklaring kanske man slipper man att vädret som ställer till det för flygmanickerna också är ett jätteproblem på marken)

Genesis

Ni dés ni maître
Också: grottkräl! Under arkologin finns en massa grottor. En del är naturliga, en del är gamla från tiden innan arkologin, och en del är moderna. Här nere gräver korporationerna efter malm och ibland bryter man in i existerande grottsystem. När det händer vet man inte om det nuvarande systemet är infekterat eller ej, så man måste skicka in folk för att söka igenom och rensa ut. Ibland händer det såklart att Grönskan infekterar gruvor som är igång, också. Då skickar man ner rollpersoner för att slåss mot infekterade gruvarbetare beväpnade med borrmaskiner och rabiata mutantmullvadar.

krank

BMOC said:
Hela MegaCorp grejen är svincool också, men min känsla var hela tiden att företagen mest funkar som uppdragsgivare, lite som SAVE i gamla CHOCK.
Jo, tanken är ju att de och Koalitionen ska funka lite som megakorporationerna och Kartellen i Mutant chronicles, dvs dels som uppdragsgivare och dels som mål för uppdragen iom att varje megakorp också har hemligheter och saker de andra megakorparna vill ha... Koalitionen, samarbetsorganisationen megakorporationerna motvilligt har, är den som är mest inriktad på Grönskebekämpning, inåt och utåt.

BMOC said:
Man skulle kunna få in grönskan mer genom att låta RPna bli engagerade i akrologins försvar, att få lista ut hur man skyddar mot grönskan på bästa sätt. Vilken typ avväxtlighet är det här utanför våra väggar och hur skyddar vi på bästa sätt. Finns här slingerlianer som kommer ta sig upp för väggarna? då kanske vi måste elektrifiera väggarna. FInns här mossor som sprider sig i kloaksystemet? då kanske vi måste skicka ner ett team med eldkastare som röjer upp. Detta kan ju föregås av expeditioner ut i den omedelbara närheten med syfte att utröna vilken typ av växter som finns här. Växer enorma mangroveträd här ute som riskerar att täcka för solen så att solpanelerna inte fungerar? då måste vi, osv...
Cool idé, men jag är osäker på om jag skulle fixa att förbereda en sådan kampanj som SL, än mindre förbereda tillräckligt mycket för att en annan SL ska kunna köra den. Det kommer nog inte att finnas något som hindrar en sån grej, men det ligger nog lite utanför det scope spelet kommer att ha. Kanske som ett eventuellt alternativt kampanjförslag eller så.

Cybot

Mest spelbar
Spormoln som kletar igen turbinmotorer på under en timme.
Effektiva filter är inte kompatibla med de högeffektiva motorerna som krävs för flygfordon.