Nekromanti [Rotsystem] - namn på undersökande färdigheter

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Cybot said:
Lägg till Retorisk analys så har du 4 grupper med 4 specialiteter i varje.
Jag ser inget egenvärde riktigt i att ha ett jämnt antal i varje gruppering. Däremot funderade jag faktiskt på att ha en "lögndetektor"- färdighet eller något i den stilen. Det som talar emot är väl att jag föredrar när sociala grejer främst sköts av spelaren. Men man kanske kan äta kakan och ha den kvar på något sätt...

McAber

Varulv
Jag kanske missat det, men har någon tittat på Gumshoe-systemet? Det ska enligt hörsägen vara byggt för undersökande rollspelande. Kanske finns det ialla fall inspiration att hämta där.

/MacAber

krank

McAber said:
Jag kanske missat det, men har någon tittat på Gumshoe-systemet? Det ska enligt hörsägen vara byggt för undersökande rollspelande. Kanske finns det ialla fall inspiration att hämta där.

/MacAber
Jodå, det system jag bygger på till Rotsystem är byggt utifrån vad jag tycker Gumshoe gör bra resp. dåligt.

Jag är mycket förstjust i grundtanken i det systemet, men andra delar (metapoängsystem och dramaturgiskt täånkande) gillar jag inte alls. Och så känns det som att det har för många undersökande färdigheter.

Vimes

Sillkung
Bara en fundering: ligger inte problemets kärna i att det är lite otydligt exakt vad färdigheterna är. Som det är nu är de ju blandade, dels metodfärdigheter som "datanaalys" o "materialanalys" och dels kunskapsfärdigheter som typ "cybernetik". Alltså, är färdigheten att man har en viss metod (kanske även rätt hårdvara och mjukvara för att utföra den) eller är det att man kan en massa grejer om saken och liksom vet saker on sight?

Äh, jag vet inte. Det kanske inte spelar någon roll, men det känns som att det är svårt att veta hur man ska avgränsa färdigheterna mot varandra. För, vad säger att man inte kan ha:
Människor (psykologi, kultur, ekonomi, politik etc)
Teknik (cybernetik, vapen, datorer etc)
Grönskan (växter, djur, spridning, svamp etc)
som enda färdigheter?

Jag tror att man (som läsare, spelare, spelledare) vill känna att indelningen känns rätt. Jag ska kunna köpa den liksom. I ett spel som MCB gör man väl det, trots att färdigheterna är lite många och vissa lite för smala, för att de är tydligt fokuserade mot genren och svarar på "vad gör man?"-frågan. Så känner jag inte inför de undersökande färdigheter du har här.

krank

Vimes said:
Bara en fundering: ligger inte problemets kärna i att det är lite otydligt exakt vad färdigheterna är. Som det är nu är de ju blandade, dels metodfärdigheter som "datanaalys" o "materialanalys" och dels kunskapsfärdigheter som typ "cybernetik". Alltså, är färdigheten att man har en viss metod (kanske även rätt hårdvara och mjukvara för att utföra den) eller är det att man kan en massa grejer om saken och liksom vet saker on sight?
Färdigheten är inte en färdighet, egentligen. Det är därför jag kallar dem "expertisområden" istället, i systemet. Det är inte saker man "kan göra"; det de har gemensamt är att de i en given situation gör att rollpersonen kan extrahera mer information ur en given ledtråd. En del av dem kräver tillgång till viss utrustning.

Vimes said:
Äh, jag vet inte. Det kanske inte spelar någon roll, men det känns som att det är svårt att veta hur man ska avgränsa färdigheterna mot varandra.
Ja, jo, det är det jag försöker resonera kring i den här tråden =) Hur jag ska kunna skapa en balans mellan många/få, specifika/generella, hur de kan ges namn som gör att man direkt fattar hur de ska användas (som SL och spelare)...

Vimes said:
Jag tror att man (som läsare, spelare, spelledare) vill känna att indelningen känns rätt. Jag ska kunna köpa den liksom. I ett spel som MCB gör man väl det, trots att färdigheterna är lite många och vissa lite för smala, för att de är tydligt fokuserade mot genren och svarar på "vad gör man?"-frågan. Så känner jag inte inför de undersökande färdigheter du har här.
Och jag har jättesvårt att riktigt veta hur jag ska hantera det. För jag förstår inte riktigt vad jag behöver göra för att du ska känna så.

Cybot

Mest spelbar
krank said:
Cybot said:
Lägg till Retorisk analys så har du 4 grupper med 4 specialiteter i varje.
Jag ser inget egenvärde riktigt i att ha ett jämnt antal i varje gruppering. Däremot funderade jag faktiskt på att ha en "lögndetektor"- färdighet eller något i den stilen. Det som talar emot är väl att jag föredrar när sociala grejer främst sköts av spelaren. Men man kanske kan äta kakan och ha den kvar på något sätt...
Det är inte riktigt vad retorisk analys är.
Retorisk analys skulle kunna användas för att leta fram:
1. Vilken typ av publik riktar sig författaren till (social grupp, levnadssituation, värderingar).
2. Vilka värderingar har texten i sig (något som kanske betyder att författaren delar dessa värderingar).
3. Är det ett logiskt giltigt resonemang?

krank

Cybot said:
Det är inte riktigt vad retorisk analys är.
Nej, jag vet =)
Men i sammanhanget tyckte jag att det kändes som att en lögndetektorfärdighet eventuellt skulle vara mer konkret användbar. Därav ordet "därmed"... =)

krank

Ja, här tog det tydligen tvärstopp. Nuvarande funderingar är alltså:

Naturrelaterade expertisområden; namn och uppdelning. Enklast vore att ha en enda megastor "Naturen", men det känns skumt när Grönskan ändå ska ha viss spotlight (även om en hel del äventyr säkerligen knappt berör den).

Makro/Mikrobiologi? (/ekologi?)
Djur/Växter/Grönskan?

Utifrån mina use cases (ska försöka komma på några fler också), vilken uppdelning är rimlig?

Komplettering om Grönskan:
Jag tänker mig att det finns en mutation i en specifik växt, som så att säga bildat "stammen" i det stora radionätverket. Senare har liknande mutationer introducerats i andra livsformer, framför allt andra växter. Så om Grönskan till exempel tar över ett djur så är det sannolikt fråga om att djuret får en Cordyceps-liknande infektion av en växt med radiotelepatisk mutation. Jag tror inte att Grönskan i sig riktigt klurat ut hur man muterar djur direkt, för att ge dem radiotelepatisk förmåga utan att infektera dem med hjärnsvamp. Men det kanske kommer.

Övriga; Jag funderar på trivialkunskap; kändisar och aktuell information, skvaller och nät-memer. Ska jag ha ett expertisområde för sådant, eller vika in det i "subkulturer"?

Det här är alltså de senaste, exklusive de som har med biologi att göra:

Samhällsanalys [historia, byråkrati]
Subkulturer
Design [Kultur, konst, arkitektur]

Dataanalys
Materialanalys
Rättsmedicin
Ballistik

Säkerhetssystem
Cybernetik
Hårdvara [datorer, komponenter]
Signalanalys [radiosignaler, sensordata]

krank

Några fler use cases; denna gång fokuserade utanför arkologin:

- Det här området har en hög koncentration av ett specifikt ämne i luften. Vilken växt/djur skulle kunna orsaka detta?

- Är det här djuret infekterat av Grönskan?

- Vad har det här djuret dött av?

- Beter sig den där vargflocken konstigt?

krank

Efter genomfört speltest med de väldigt improviserade gröna expertiserna "djur", "växter" och "grönskan" så är det här problemet fortfarande olöst.

Expertiser jag funderar på:

Design - räcker det för att täcka alla kulturyttringar, verkligen? Känns namnet isåfall vettigt/intuitivt?

Säkerhetssystem - användes väldigt mycket i äventyret, och kändes ganska centralt. Kanske för att jag helt enkelt gillar tech? Överväger uppdelning, osäker på hur den skulle se ut. I äventyret användes den varje gång spelarna undrade något om kameror/övervakning, inloggningssystem, hur nätverk skulle kunna vara ihopkopplade, hur vaktavlösningar såg ut, etc. En del av dessa skulle jag gott kunna bryta ut och låta spelarna sköta, snarare än rollpersonerna. Men skulle man kunna dela upp i t.ex. övervakning och säkerhet/inloggning? Jag vet inte. Skulle man kunna gå andra vägen, och helt ta bort den?

Kunskap om vapen - bakas in under Hårdvara?

Och jag har fortfarande ingen riktigt klockren idé om de "gröna" expertiserna.

Ovanstående bygger alltså på den senaste skissen (exkl. gröna expertiser):

Samhällsanalys [historia, byråkrati]
Subkulturer
Design [Kultur, konst, arkitektur]

Dataanalys
Materialanalys
Rättsmedicin
Ballistik

Säkerhetssystem
Cybernetik
Hårdvara [datorer, komponenter]
Signalanalys [radiosignaler, sensordata]

krank

Jag har sammanfattat use cases och annat i ett google docs-dokument:

HÄR

Jag undrar om inte listan med use cases ska få vara med i boken i slutänden; det kan nog vara rätt bra med lite exempel på saker expertiserna kan användas till.

Jag är fortfarande skeptisk till Säkerhetssystem, men alla andra tror jag att jag hittat minst två vettiga use cases till.

Anarchclown

Swashbuckler
Det här var vad jag kunde hitta på.

Biopsykologi: Läran om grönskans beteende, psykologi och kommunikation.

Xenoevolution: Läran om grönskans skapelser och hur denna utvecklas konstant, en förståelse för hur den kan utvecklas och vad de livsformer den kontrollerar kan få för förmågor.

Biokemi: Läran om levande tings kemiska processer, samt hur andra processer påverkar levande ting.

krank

Anarchclown said:
Det här var vad jag kunde hitta på.

Biopsykologi: Läran om grönskans beteende, psykologi och kommunikation.

Xenoevolution: Läran om grönskans skapelser och hur denna utvecklas konstant, en förståelse för hur den kan utvecklas och vad de livsformer den kontrollerar kan få för förmågor.

Biokemi: Läran om levande tings kemiska processer, samt hur andra processer påverkar levande ting.
Jag gillar dem, även om jag inte riktigt förstår hur Biokemi ska funka. Är det den man använder om man ska förstå sig på icke-grönskeinfesterade djur och växter?

Om vi tänker oss att det är ledtrådar man ska hitta med hjälp av expertiserna, hur ser några exempel ut?

Här är de use cases jag kommit på som bör täckas av de naturrelaterade expertiserna:

Det ligger sporer över hela brottsplatsen. Tillhör de nån speciell växt man vet var den kommer ifrån? Har den några giftiga etc egenskaper?
Kultisterna äter någonting som ser ut som spillning (eeeew). Kanske finns det frön i. Vad är det för djur? Var kan de tänkas ha fått spillningen ifrån? Vad är det för frön?
Man har påträffat sporer från en viss växt på flera platser. Vilka andra platser borde den kunna finnas på, givet hur den brukar sprida sig?
Hittar en död insekt. Vad är det för något, var ska man leta för att hitta dess hive? Har den här sortens insekter ens hive? Brukar de sprida någon särskild sjukdom eller så?
Hittar ett insektsstick. Se ovan.
Offret har tuggats på. Av vad?
Företaget verkar ha hållit något i bur. Baserat på burstorlek och föda, vad skulle det kunna vara för något?
Det här området har en hög koncentration av ett specifikt ämne i luften. Vilken växt/djur skulle kunna orsaka detta?
Är det här djuret infekterat av Grönskan?
Vad har det här djuret dött av?
Beter sig den där vargflocken konstigt?

Anarchclown

Swashbuckler
Saker biokemi används till.
*Att göra olika former av tester av vatten och folk.
*Att göra mediciner.
*Att göra bekämpningsmedel.
*Att designa nya livformer genom genmanipulation.
*Det mesta andra som Monsanto håller på med.
*Kunskapen och förmågan att känna igen alla de saker som tidigare nämnts.

En del av detta är med största sannolikhet Molekylärbiologi idag men eftersom dessa fält är besläktade så kan man gott låta dem vara de samma i detta fall.

krank

Anarchclown said:
Saker biokemi används till.
*Att göra olika former av tester av vatten och folk.
*Att göra mediciner.
*Att göra bekämpningsmedel.
*Att designa nya livformer genom genmanipulation.
*Det mesta andra som Monsanto håller på med.
*Kunskapen och förmågan att känna igen alla de saker som tidigare nämnts.
Okej. Kan du ge exempel på vilka ledtrådar man hittar med Biokemi? Konkreta spelexempel, alltså.

Jag undrar om jag inte behöver en fjärde, som kompletterar dina tre, om jag ska täcka upp alla mina use cases. Jag är kanske dum, men jag ser inte riktigt var jag får in "identifiera djurarten utifrån bur/spillning", "identifiera insekter", "vad är vanligt beteende för denna insekt/detta djur" i dina tre.

Anarchclown

Swashbuckler
Ok. Du vill typ ha vanlig Biologi också alltså. Vanlig Biologi är ju att känna till och katalogisera livsformer typ.

Exempel på saker man kan göra med biokemi
* Men jag kan tänka mig att när någon har tagit piller som lämnats på platsen så används Biokemi för att avgöra vad fasen det är för piller och vad de har för effekt.

* När man träffar på vatten så gör man ett kemiskt test och inser att detta innehåller sporer som gjorde de som drack vattnet galna.

* Den där hunden, är den muterad, påverkad av grönskan eller genmanipulerad av den onda megacorpen?

krank

Anarchclown said:
Ok. Du vill typ ha vanlig Biologi också alltså. Vanlig Biologi är ju att känna till och katalogisera livsformer typ.

Exempel på saker man kan göra med biokemi
* Men jag kan tänka mig att när någon har tagit piller som lämnats på platsen så används Biokemi för att avgöra vad fasen det är för piller och vad de har för effekt.

* När man träffar på vatten så gör man ett kemiskt test och inser att detta innehåller sporer som gjorde de som drack vattnet galna.

* Den där hunden, är den muterad, påverkad av grönskan eller genmanipulerad av den onda megacorpen?
Bra skit! Biokemi och Biologi blir det alltså. Me like. Fyra blir lagom för ett område som ändå är en del av spelets USP, så att säga.

Jag kommer nog sno dina exempel sen; hade tänkt ha med några "use cases" för varje expertis i boken. Dels som hjälp för spelare som ser hur de ska använda dem, dels för SL som ser hur man kan bygga brottsplatser...

Möller

Hubert Hortlax
krank said:
Jag undrar om jag inte behöver en fjärde, som kompletterar dina tre, om jag ska täcka upp alla mina use cases. Jag är kanske dum, men jag ser inte riktigt var jag får in "identifiera djurarten utifrån bur/spillning", "identifiera insekter", "vad är vanligt beteende för denna insekt/detta djur" i dina tre.
Detdär tycker jag ju lät som en Xenoevolution. Fast okej, möjligtvis med undantag för att Xenoevolution kanske handlar om Grönskan. Men om du vill hålla nere färdighetsantalet (och sånt gillar då jag) så är ju kunskap om Grönskan också kunskap om vad som inte är Grönskan.

krank

Möller said:
Detdär tycker jag ju lät som en Xenoevolution. Fast okej, möjligtvis med undantag för att Xenoevolution kanske handlar om Grönskan. Men om du vill hålla nere färdighetsantalet (och sånt gillar då jag) så är ju kunskap om Grönskan också kunskap om vad som inte är Grönskan.
Ja, Xenoevolution svarar definitivt på "Är det här Grönskan", men frågan är om det svarar på "vilket sorts icke-grönske-djur är det här", typ. Det svarar på om något inte är grönskan, men det svarar kanske inte på specifika frågor om saker som inte är grönskan. Tänker jag. Tänker jag snett?

Jag kommer ändå att minska antalet genom att (skumt nog) ta bort en annan expertis. Säkerhetssystem försvinner; allt man ska göra med den vill jag ju egentligen att spelarna ska göra själva, i stort sett.