Bara en fundering: ligger inte problemets kärna i att det är lite otydligt exakt vad färdigheterna är. Som det är nu är de ju blandade, dels metodfärdigheter som "datanaalys" o "materialanalys" och dels kunskapsfärdigheter som typ "cybernetik". Alltså, är färdigheten att man har en viss metod (kanske även rätt hårdvara och mjukvara för att utföra den) eller är det att man kan en massa grejer om saken och liksom vet saker on sight?
Äh, jag vet inte. Det kanske inte spelar någon roll, men det känns som att det är svårt att veta hur man ska avgränsa färdigheterna mot varandra. För, vad säger att man inte kan ha:
Människor (psykologi, kultur, ekonomi, politik etc)
Teknik (cybernetik, vapen, datorer etc)
Grönskan (växter, djur, spridning, svamp etc)
som enda färdigheter?
Jag tror att man (som läsare, spelare, spelledare) vill känna att indelningen känns rätt. Jag ska kunna köpa den liksom. I ett spel som MCB gör man väl det, trots att färdigheterna är lite många och vissa lite för smala, för att de är tydligt fokuserade mot genren och svarar på "vad gör man?"-frågan. Så känner jag inte inför de undersökande färdigheter du har här.