Nekromanti [Rotsystem] - Nu grönskar det...

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,123
Location
Rissne
Idag har jag, Vicotnik, Mandrake och Vimes spelat Rotsystem. I den här tråden tänkte jag berätta lite om hur det gick, vad som hände, och lite vilka tankar som kom fram efter spelmötet. Vi blev inte färdiga med äventyret, så det kommer fler delar.

Jag orkar dessutom inte skriva det här i någon form av jättelitterär eller berättande novellform, så jag nöjer mig med ett hyfsat uppspaltande.

Först skapade vi rollpersoner.

Spelarna fick sätta ut poäng och värden lite som de ville. Efteråt kunde vi konstatera att alla tre satte ut 14 poäng ungefär i de undersökande färdigheterna, och 21, 13 och 21 i egenskaperna, respektive. Förutom Vimes är alltså mönstret ganska tydligt; 21p på egenskaper, 14 på undersökande. Jag tror dock att jag i slutänden kommer att ligga närmare 13 än 21 för egenskaperna; man har trots allt 50% chans att lyckas redan vid 1.

I samband med det pratade vi också om spelvärldens struktur; om arkologin som miljö, om Grönskan och dess hot, om post-post-scarcity, om hur mat funkar. Och om huruvida man använder snäckskal på toaletten.



Sedan körde vi igång med själva spelandet.
Vit zon
spelarna fick beskriva sitt kontor, och vi pratade lite om valutor. Jag måste ha valutorna mer klart för mig innan nästa gång, känner jag, för att t.ex. kunna vara mer konkret vad gäller kostnader och belöningar. Rollpersonerna fick ett meddelande från sin kontakt inom arkologins koalitionsregering, om att de skulle infinna sig på det lokala kontoret.

De infann sig och fick prata med Lee Minmay, dvs sin kontakt. Som var ganska anonym + hade anonymiseringsfilter på ansiktet. De fick veta att chefen för Invid Reclamation Research Labs, ett dotterföretag till megakorporationen Sigmatech, hade hittats död på sin arbetsplats. Kort efter detta spärrades Invids kontor av, och sattes i karantän med motivationen att det fanns en misstänkt infektion av Grönska. Däremot verkar Sigmatech vara väldigt sega på att ge koalitionsregeringens kontrollanter tillträde, varför man misstänker att någon form av cover-up sker medan Sigmatech förhalar.

Rollpersonerna tar sitt pick och pack. De monterar ner sina vapen och lägger i en verktygslåda, vilket tar dem förbi den yttersta gränskontrollen mellan Omni Incorporateds område och Sigmatechs "vita zon". Omni är alltså området de bor i. I den vita zonen handlar man snygga saker med japansk design, är turist och så. Om man inte är rollperson, för då börjar man med att leta rätt på en karta över Sigmatechs område. Man hittar den karta som finns allmänt tillgänglig, och får veta att det finns tre typer av zoner:

Vita zoner är öppna för allmänheten. Inget jättepådrag, ingen jätteövervakning.
Grå zoner är enbart för företagsfolk, med något mer bevakning.
Svarta zoner är hemligstämplade svarta hål på kartan.

Invid är ett svart hål.

Rollpersonerna har också tagit reda på var den döde chefen bor. De tycker att det verkar vara en enklare första måltavla än Invids kontor. Hemmet ligger precis på gränsen mellan en grå och en vit zon, och det är en vägg mellan den vita zonen och huset. I den vita zonen, mot huset, ligger en butik som säljer skönhetsprodukter.

Man rekar lite, kollar säkerheten i butiken, och när de snälla ungdomarna som jobbade där gått hem för kvällen bryter de sig in. De hackar datorn, stänger av kamerorna och tar bort filmmaterialet de finns med på. Sedan öppnar de en lufttrumma, och lyckas via denna ta sig in i direktörens kontor.

Direktörens hem
Hemma hos direktören ser man att hans fru heter Wilhelmina och att både chefen och frun är tjocka och glada på kort. Man hittar också direktörens dator, där de med lösenordet "wilhelmina" kommer åt hans konto. Eftersom de är lite nervösa ang. att använda den dödes konto tar de bara lite snabbt och skaffar sig själva gästpass in i den grå zonen (de lägger in sina namn i listor och laddar ner 3d-ritningar för hur passen ska se ut). När de precis är på väg noterar de en stank från badrummet. Det visar sig att Wilhelmina ligger där och är död. Vimes rollperson kan lite om brottplatsundersökningar och kollar hur hon dött och så. Via strypning och att ha fått en massa stryk, antar han. Han tar lite kort för att visa experter senare.

Sen springer rollpersonerna hem och skriver ut gästpass innan DRM-skyddet i ritningen hinner ringa hem och tala om att den används. De går tillbaks till vita zonen. (Nu blir jag lite osäker på om de hade med sig vapnen första vändan...) De lägger vapnen i lufttrumman som leder in till direktörens hem.

Sedan går de in i den grå zonen, och upptäcker att det sitter ett par odiskreta vakter och kollar på direktörens ytterdörr. En av den distraherar vakterna medan de andra två smyger in och hämtar vapen.

Planer och åter planer
Därefter rekar de området kring Invid-kontoren. De ser att det finns en luftsluss med DNA-lås som dessutom vaktas av stående fyra vakter plus några som patrullerar.

Efter detta blir det mest planerande. Några av planerna som koms på är:

- Bryta sig in i företaget över eller under Invid, försluta det hermetiskt, och sedan öppna golvet/taket till Invid. Svårt att ta sig ut utan att släppa ut Grönskan.

- Om man inte går ut via luftslussen. Men blir inte vakterna hemskt misstänksamma när det kommer ut folk som inte gick in?

- Kan man vänta därinne tills den riktiga cleanup-crewen kommer, banka dem på skallen och sen gå ut? Men deras dräkter ser inte ut som våra antagligen, och hur byter man dräkt mitt i ett område där man behöver ha dräkt? Slänga dräkterna i luftslussen och gå ut? Men då ser ju vakterna hur man ser ut.

- Dessutom vet vi inte hur många som är i den riktiga cleanup crewen. De kanske är för många och för välbeväpnade för att kunna bonkas på skallen?

- Also; att bryta sig in via golv/tak tar antagligen tid och låter mycket. Kan vi hitta nåt sätt att distrahera/dölja det?

- Egentligen bord vi bonka cleanup-crewen på skallen innan de går in och ta deras plats redan då. Men när kommer de? Vem vet när de kommer? Kanske chefens närmaste mellanchef, vars namn jag glömde men som nog hette Baron i efternamn?

- Men hur får man infon ur henne - pistolhot lär ju kunna synas på kameror, och hur smyger man in "när kommer cleanup crew" i en casual diskussion man har efter att ha ringt på klockan typ 10 på kvällen?

- Man kanske kan hitta arbetsorders genom att använda chefens dator, men då måste man ju antingen distrahera vakterna igen eller gå in via skönhetsbutiken igen. Och det senare känns klurigt eftersom man då måste passera genom gränsen vit-grå zon igen. Och det vill vi inte göra med vapen. Och vi vill inte splitta partyt, så ingen ska lämnas kvar med vapnen, och ingen ska behöva gå via skönhetsbutiken själv heller. För mycket som kan gå fel. Gömma vapnen nånstans? Var?

Sen bröt vi, för vi körde liksom fast där och spelarna gillade inte riktigt oddsen med några av sina planer...

Lite funderingar kommer i nästa inlägg =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,123
Location
Rissne
Det uppkom lite regelfunderingar, som t.ex. möjligheten att "take 1" eller "take 50% rounded down" så att hen som hade 4 skulle kunna ta 2 automatiska lyckade resultat om hen ville. Men rent spelmässigt i allmänhet:


- Det är mycket spelarutmaning, och utmaningarna är av ganska teknisk natur snarare än moralisk. Inte så mycket rollpersons-rollspelande s a s. Kan åtgärdas genom fler SLP:er, mer utspelad interaktion med SLP:erna.

- Världen kändes inte speciellt levande. Kan åtgärdas genom fler "slumphändelser"; saker som händer i bakgrunden eller mot rollpersonerna och som har eller inte har med rollpersonerna att göra. Det var ganska passivt, och rollpersonerna träffade inte speciellt många levande människor.

- Det kändes klurigt och främmande att spela i en värld utan ett riktigt "utomhus", även om det fanns gallerior och lite mer öppna ytor. Svårt att få grepp om känslan. Åtgärd: Fixa stämningsbilder, fundera på sätt att beskriva saker.

- Det upplevdes också som klurigt att greppa vad man kunde och inte kunde göra, konsekvenser av saker, etc.

- Mandrake nämnde de begränsningar det innebar att ingenting trådlöst fanns, och att han gillade det. Det gjorde jag också.

- Det var stark känsla av klassisk cyberpunk-heistspelande, så som Vimes mindes det från det glada 90-talet med svarta Mutant. Med tydligt uppdrag och planer och grejer. Fast det var mindre våld...

- Vicotnik menade att det var för mycket övervakning, och att det kändes för begränsande. Det ligger nog något i det; min tanke var ju att det skulle lägga till lite skojjig utmaning att behöva arbeta runt det, plus att allmän övervakning i t.ex. grå zonen skulle hindra rollpersonerna från att göra alltför dumma/våldsamma saker. Men det är klart den aspekten kan tonas ner.

- Det saknades en riktig relation till uppdragsgivaren, och det kan jag hålla med om. Jag hade ju gjort honom extremt anonym.

- Jag tänker att det var väldigt roligt att alla tre rollpersoner fick ganska begränsat med cyber. Ingen skaffade ens en ryggrad, och en använde rentav en handdator och vägrade ha cyber i kroppen alls. Det var precis det jag ville ha; ett system där det finns anledning att inte välja den fetaste cybern trots att balanseringspoängsystem saknas. Istället handlar det om att välja samma för- och nackdelar som rollpersonen har att välja mellan. Vilket är freaking awesome.

- Med risk för att låta självförhärligande så tyckte jag att det kändes som precis den sorts äventyr jag själv skulle vilja spela, med fokus på rekognoscering och planering och väga olika planer mot varandra.


Mandrake, Vicotnik, Vimes, har jag glömt något viktigt?
 

Mandrake

Veteran
Joined
23 Aug 2012
Messages
18
Location
Norra Sorunda
Jag nämnde ju tidigare det här med sättet att förskaffa sig information och hur det kändes begränsat till de rollpersoner som kunde hacka datorer. Visst går det att snacka sig och muta sig till information, men om man vill ha de riktigt saftiga bitarna så känns hackingkunskaper som ett måste. Har inte bestämt mig om jag tycker att det är en styrka eller en svaghet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,123
Location
Rissne
Mandrake said:
Jag nämnde ju tidigare det här med sättet att förskaffa sig information och hur det kändes begränsat till de rollpersoner som kunde hacka datorer. Visst går det att snacka sig och muta sig till information, men om man vill ha de riktigt saftiga bitarna så känns hackingkunskaper som ett måste. Har inte bestämt mig om jag tycker att det är en styrka eller en svaghet.
Ja, det här är också en grej värd att diskutera. Hur man ska hantera hacking. Jag har inte riktigt hittat något klockrent sätt. De här är de jag stött på:

- Färdighetsvärde: Slå mot färdigheten Hacking, om du lyckas så får man det man vill ha.
- Många färdighetsslag: Slå mot färdigheten många gånger, varje slag är ett steg i hackingen (används i t.ex. Eclipse Phase).
- Inget färdighetsslag, Gumshoe-style: Har du färdigheten Hacking så får du automatiskt informationen.

Det jag tänkt mig var ett slags old-school-gamingsätt, där man istället får beskriva hur man hackar. Jag hade nån tanke om ett spelar-helpsheet med olika tekniker man kan använda mot olika typer av säkerhetssystem och så, men hann inte förbereda något sådant.

Ett annat sätt, som också är ganska klassisk cyberpunk, är att låta spelaren eller spelarna gå in i nåtslags "VR-värld" där de måste lösa problem eller bekämpa fiender som representerar de utmaningar som finns i skyddande system etc.

Jag vet inte. Kanske får starta en ny tråd om det...
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,365
Det jag tänkt mig var ett slags old-school-gamingsätt, där man istället får beskriva hur man hackar. Jag hade nån tanke om ett spelar-helpsheet med olika tekniker man kan använda mot olika typer av säkerhetssystem och så, men hann inte förbereda något sådant.
Nackdelen med detta är att besitter inte personen några djupare datorkunskaper så kommer spelaren bara rabla sakerna från listan ihop om att det fungerar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,123
Location
Rissne
Vicotnik said:
Det jag tänkt mig var ett slags old-school-gamingsätt, där man istället får beskriva hur man hackar. Jag hade nån tanke om ett spelar-helpsheet med olika tekniker man kan använda mot olika typer av säkerhetssystem och så, men hann inte förbereda något sådant.
Nackdelen med detta är att besitter inte personen några djupare datorkunskaper så kommer spelaren bara rabla sakerna från listan ihop om att det fungerar.

Ja, det är absolut ett problem. Idealet vore ju om man kunde göra det på något smart och pedagogiskt sätt, så att spelaren faktiskt får känna sig som en hacker trots avsaknad av egna datorkunskaper. Snarare ön att man får känna sig som en spelare som rullar tärning för att se om ens rollperson lyckas hacka något.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,709
Location
Helsingborg
krank said:
Ja, det här är också en grej värd att diskutera. Hur man ska hantera hacking. Jag har inte riktigt hittat något klockrent sätt.
Jag tänkte mig att man skulle kunna använda ett system lite inspirerat av Divine Cybermancy och andra spel som har hacking som ett minigame.

Man har ett par olika hacking program som man har köpt eller gjort själv. Hacking program kräver en viss nivå i hacking, men har man högre nivå i hacking än vad programmet kräver så kan man lägga ut pluppar för att förbättra programmet inom de fyra värdena Attack, Försvar, Försena eller Omärkbarhet.

Varje program är olika bra på de olika områdena.

Attack används för att nöta ner fiendens försvarspool.
Försvar lägger ner mer pluppar i din egen försvarspool (upp till poolens maximum).
Försena lägger fler pluppar poolen "It's probably nothing" (vilket bör ha ett annat namn).

Sen ritar man upp en mindmap över servern man ska hacka.
Noder med linjer mellan.
Noder har olika värden inom värdena Attack, Stöd Attack, Försvar, Stöd försvar, Paranoid samt två pooler. "It's probably nothing" och Försvarspool.

Attack används för att nöta ner ditt försvar.
Försvar lägger till pluppar i den nodens försvarspool (upp till maximum).
Stöd attack lägger sitt värde till aktiverade noders attackvärde.
Stöd försvar lägger sitt aktiverade noders försvarspool (upp till maximum), Paranoid drar bort poäng ifrån "it's probably nothing"

Det finns två olika typer av noder:
Funktionsnoder som har information eller kontrollerar saker så som kameror, fysiska larm osv (även larm som säger "Hej. Mitt system håller på att bli hackad!". De kan inte attackera men de kan ha värden i försvar och paranoid.
Försvarsnoder. Alla sådana noder har attack och försvarsvärden och kan ha värden i stöd attack/stöd försvar. De är vanligtvis specialiserade på någon funktion. Typ Försvar/Paranoid eller stöd attack/försvar.

Det finns även två typer av noder. Blå och Röda noder. Röda noder aktiveras så snart du har hackat en nod bredvid dem. Blå noder aktiveras när du försöker hacka dem.

Försvarspool = Noll. Du har hackat noden. Den kan nu inte göra något.
"It's probably nothing" = noll. Den aktiverar nu alla noder som den har linjer till.

P.S: Du kan även hacka andra servrar för att skapa dina egna noder som buffert. Det är bra (men kan vara farligt att hacka i första laget), för då måste de hacka den noden först för att få reda på var nästa nods identitet. Hackar de den sista noden så har de tagit över din dator.
 
Top