Idag har jag, Vicotnik, Mandrake och Vimes spelat Rotsystem. I den här tråden tänkte jag berätta lite om hur det gick, vad som hände, och lite vilka tankar som kom fram efter spelmötet. Vi blev inte färdiga med äventyret, så det kommer fler delar.
Jag orkar dessutom inte skriva det här i någon form av jättelitterär eller berättande novellform, så jag nöjer mig med ett hyfsat uppspaltande.
Först skapade vi rollpersoner.
Sedan körde vi igång med själva spelandet.
Vit zon
Direktörens hem
Planer och åter planer
Lite funderingar kommer i nästa inlägg =)
Jag orkar dessutom inte skriva det här i någon form av jättelitterär eller berättande novellform, så jag nöjer mig med ett hyfsat uppspaltande.
Först skapade vi rollpersoner.
Spelarna fick sätta ut poäng och värden lite som de ville. Efteråt kunde vi konstatera att alla tre satte ut 14 poäng ungefär i de undersökande färdigheterna, och 21, 13 och 21 i egenskaperna, respektive. Förutom Vimes är alltså mönstret ganska tydligt; 21p på egenskaper, 14 på undersökande. Jag tror dock att jag i slutänden kommer att ligga närmare 13 än 21 för egenskaperna; man har trots allt 50% chans att lyckas redan vid 1.
I samband med det pratade vi också om spelvärldens struktur; om arkologin som miljö, om Grönskan och dess hot, om post-post-scarcity, om hur mat funkar. Och om huruvida man använder snäckskal på toaletten.
I samband med det pratade vi också om spelvärldens struktur; om arkologin som miljö, om Grönskan och dess hot, om post-post-scarcity, om hur mat funkar. Och om huruvida man använder snäckskal på toaletten.
Sedan körde vi igång med själva spelandet.
Vit zon
spelarna fick beskriva sitt kontor, och vi pratade lite om valutor. Jag måste ha valutorna mer klart för mig innan nästa gång, känner jag, för att t.ex. kunna vara mer konkret vad gäller kostnader och belöningar. Rollpersonerna fick ett meddelande från sin kontakt inom arkologins koalitionsregering, om att de skulle infinna sig på det lokala kontoret.
De infann sig och fick prata med Lee Minmay, dvs sin kontakt. Som var ganska anonym + hade anonymiseringsfilter på ansiktet. De fick veta att chefen för Invid Reclamation Research Labs, ett dotterföretag till megakorporationen Sigmatech, hade hittats död på sin arbetsplats. Kort efter detta spärrades Invids kontor av, och sattes i karantän med motivationen att det fanns en misstänkt infektion av Grönska. Däremot verkar Sigmatech vara väldigt sega på att ge koalitionsregeringens kontrollanter tillträde, varför man misstänker att någon form av cover-up sker medan Sigmatech förhalar.
Rollpersonerna tar sitt pick och pack. De monterar ner sina vapen och lägger i en verktygslåda, vilket tar dem förbi den yttersta gränskontrollen mellan Omni Incorporateds område och Sigmatechs "vita zon". Omni är alltså området de bor i. I den vita zonen handlar man snygga saker med japansk design, är turist och så. Om man inte är rollperson, för då börjar man med att leta rätt på en karta över Sigmatechs område. Man hittar den karta som finns allmänt tillgänglig, och får veta att det finns tre typer av zoner:
Vita zoner är öppna för allmänheten. Inget jättepådrag, ingen jätteövervakning.
Grå zoner är enbart för företagsfolk, med något mer bevakning.
Svarta zoner är hemligstämplade svarta hål på kartan.
Invid är ett svart hål.
Rollpersonerna har också tagit reda på var den döde chefen bor. De tycker att det verkar vara en enklare första måltavla än Invids kontor. Hemmet ligger precis på gränsen mellan en grå och en vit zon, och det är en vägg mellan den vita zonen och huset. I den vita zonen, mot huset, ligger en butik som säljer skönhetsprodukter.
Man rekar lite, kollar säkerheten i butiken, och när de snälla ungdomarna som jobbade där gått hem för kvällen bryter de sig in. De hackar datorn, stänger av kamerorna och tar bort filmmaterialet de finns med på. Sedan öppnar de en lufttrumma, och lyckas via denna ta sig in i direktörens kontor.
De infann sig och fick prata med Lee Minmay, dvs sin kontakt. Som var ganska anonym + hade anonymiseringsfilter på ansiktet. De fick veta att chefen för Invid Reclamation Research Labs, ett dotterföretag till megakorporationen Sigmatech, hade hittats död på sin arbetsplats. Kort efter detta spärrades Invids kontor av, och sattes i karantän med motivationen att det fanns en misstänkt infektion av Grönska. Däremot verkar Sigmatech vara väldigt sega på att ge koalitionsregeringens kontrollanter tillträde, varför man misstänker att någon form av cover-up sker medan Sigmatech förhalar.
Rollpersonerna tar sitt pick och pack. De monterar ner sina vapen och lägger i en verktygslåda, vilket tar dem förbi den yttersta gränskontrollen mellan Omni Incorporateds område och Sigmatechs "vita zon". Omni är alltså området de bor i. I den vita zonen handlar man snygga saker med japansk design, är turist och så. Om man inte är rollperson, för då börjar man med att leta rätt på en karta över Sigmatechs område. Man hittar den karta som finns allmänt tillgänglig, och får veta att det finns tre typer av zoner:
Vita zoner är öppna för allmänheten. Inget jättepådrag, ingen jätteövervakning.
Grå zoner är enbart för företagsfolk, med något mer bevakning.
Svarta zoner är hemligstämplade svarta hål på kartan.
Invid är ett svart hål.
Rollpersonerna har också tagit reda på var den döde chefen bor. De tycker att det verkar vara en enklare första måltavla än Invids kontor. Hemmet ligger precis på gränsen mellan en grå och en vit zon, och det är en vägg mellan den vita zonen och huset. I den vita zonen, mot huset, ligger en butik som säljer skönhetsprodukter.
Man rekar lite, kollar säkerheten i butiken, och när de snälla ungdomarna som jobbade där gått hem för kvällen bryter de sig in. De hackar datorn, stänger av kamerorna och tar bort filmmaterialet de finns med på. Sedan öppnar de en lufttrumma, och lyckas via denna ta sig in i direktörens kontor.
Direktörens hem
Hemma hos direktören ser man att hans fru heter Wilhelmina och att både chefen och frun är tjocka och glada på kort. Man hittar också direktörens dator, där de med lösenordet "wilhelmina" kommer åt hans konto. Eftersom de är lite nervösa ang. att använda den dödes konto tar de bara lite snabbt och skaffar sig själva gästpass in i den grå zonen (de lägger in sina namn i listor och laddar ner 3d-ritningar för hur passen ska se ut). När de precis är på väg noterar de en stank från badrummet. Det visar sig att Wilhelmina ligger där och är död. Vimes rollperson kan lite om brottplatsundersökningar och kollar hur hon dött och så. Via strypning och att ha fått en massa stryk, antar han. Han tar lite kort för att visa experter senare.
Sen springer rollpersonerna hem och skriver ut gästpass innan DRM-skyddet i ritningen hinner ringa hem och tala om att den används. De går tillbaks till vita zonen. (Nu blir jag lite osäker på om de hade med sig vapnen första vändan...) De lägger vapnen i lufttrumman som leder in till direktörens hem.
Sedan går de in i den grå zonen, och upptäcker att det sitter ett par odiskreta vakter och kollar på direktörens ytterdörr. En av den distraherar vakterna medan de andra två smyger in och hämtar vapen.
Sen springer rollpersonerna hem och skriver ut gästpass innan DRM-skyddet i ritningen hinner ringa hem och tala om att den används. De går tillbaks till vita zonen. (Nu blir jag lite osäker på om de hade med sig vapnen första vändan...) De lägger vapnen i lufttrumman som leder in till direktörens hem.
Sedan går de in i den grå zonen, och upptäcker att det sitter ett par odiskreta vakter och kollar på direktörens ytterdörr. En av den distraherar vakterna medan de andra två smyger in och hämtar vapen.
Planer och åter planer
Därefter rekar de området kring Invid-kontoren. De ser att det finns en luftsluss med DNA-lås som dessutom vaktas av stående fyra vakter plus några som patrullerar.
Efter detta blir det mest planerande. Några av planerna som koms på är:
- Bryta sig in i företaget över eller under Invid, försluta det hermetiskt, och sedan öppna golvet/taket till Invid. Svårt att ta sig ut utan att släppa ut Grönskan.
- Om man inte går ut via luftslussen. Men blir inte vakterna hemskt misstänksamma när det kommer ut folk som inte gick in?
- Kan man vänta därinne tills den riktiga cleanup-crewen kommer, banka dem på skallen och sen gå ut? Men deras dräkter ser inte ut som våra antagligen, och hur byter man dräkt mitt i ett område där man behöver ha dräkt? Slänga dräkterna i luftslussen och gå ut? Men då ser ju vakterna hur man ser ut.
- Dessutom vet vi inte hur många som är i den riktiga cleanup crewen. De kanske är för många och för välbeväpnade för att kunna bonkas på skallen?
- Also; att bryta sig in via golv/tak tar antagligen tid och låter mycket. Kan vi hitta nåt sätt att distrahera/dölja det?
- Egentligen bord vi bonka cleanup-crewen på skallen innan de går in och ta deras plats redan då. Men när kommer de? Vem vet när de kommer? Kanske chefens närmaste mellanchef, vars namn jag glömde men som nog hette Baron i efternamn?
- Men hur får man infon ur henne - pistolhot lär ju kunna synas på kameror, och hur smyger man in "när kommer cleanup crew" i en casual diskussion man har efter att ha ringt på klockan typ 10 på kvällen?
- Man kanske kan hitta arbetsorders genom att använda chefens dator, men då måste man ju antingen distrahera vakterna igen eller gå in via skönhetsbutiken igen. Och det senare känns klurigt eftersom man då måste passera genom gränsen vit-grå zon igen. Och det vill vi inte göra med vapen. Och vi vill inte splitta partyt, så ingen ska lämnas kvar med vapnen, och ingen ska behöva gå via skönhetsbutiken själv heller. För mycket som kan gå fel. Gömma vapnen nånstans? Var?
Sen bröt vi, för vi körde liksom fast där och spelarna gillade inte riktigt oddsen med några av sina planer...
Efter detta blir det mest planerande. Några av planerna som koms på är:
- Bryta sig in i företaget över eller under Invid, försluta det hermetiskt, och sedan öppna golvet/taket till Invid. Svårt att ta sig ut utan att släppa ut Grönskan.
- Om man inte går ut via luftslussen. Men blir inte vakterna hemskt misstänksamma när det kommer ut folk som inte gick in?
- Kan man vänta därinne tills den riktiga cleanup-crewen kommer, banka dem på skallen och sen gå ut? Men deras dräkter ser inte ut som våra antagligen, och hur byter man dräkt mitt i ett område där man behöver ha dräkt? Slänga dräkterna i luftslussen och gå ut? Men då ser ju vakterna hur man ser ut.
- Dessutom vet vi inte hur många som är i den riktiga cleanup crewen. De kanske är för många och för välbeväpnade för att kunna bonkas på skallen?
- Also; att bryta sig in via golv/tak tar antagligen tid och låter mycket. Kan vi hitta nåt sätt att distrahera/dölja det?
- Egentligen bord vi bonka cleanup-crewen på skallen innan de går in och ta deras plats redan då. Men när kommer de? Vem vet när de kommer? Kanske chefens närmaste mellanchef, vars namn jag glömde men som nog hette Baron i efternamn?
- Men hur får man infon ur henne - pistolhot lär ju kunna synas på kameror, och hur smyger man in "när kommer cleanup crew" i en casual diskussion man har efter att ha ringt på klockan typ 10 på kvällen?
- Man kanske kan hitta arbetsorders genom att använda chefens dator, men då måste man ju antingen distrahera vakterna igen eller gå in via skönhetsbutiken igen. Och det senare känns klurigt eftersom man då måste passera genom gränsen vit-grå zon igen. Och det vill vi inte göra med vapen. Och vi vill inte splitta partyt, så ingen ska lämnas kvar med vapnen, och ingen ska behöva gå via skönhetsbutiken själv heller. För mycket som kan gå fel. Gömma vapnen nånstans? Var?
Sen bröt vi, för vi körde liksom fast där och spelarna gillade inte riktigt oddsen med några av sina planer...
Lite funderingar kommer i nästa inlägg =)