Nekromanti [Rotsystem] Ortklassificeringar och strukturer

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Som del i min kommande modul om utforskning av det stora utomhuset, där Grönskan råder, så sitter jag nu och sliter i ett avsnitt om urbana utomhusmiljöer - aka orter/bebyggelse.

Som led i detta har jag funderat på det här med orters storlek och relation till varandra. Jag började med att utgå från lite olika källor på internet plus magkänsla för att komma på den här ungefärliga uppdelningen:
  • Byar och småorter: <200 invånare. Kan till exempel vara en mindre villaort. Består oftast av några angränsande hustomter med en central väg, typ.
  • Småstäder: 200 till kring 40-50k invånare. Kring 1500 så kanske det finns en butik, en mack och ett par pizzerior. Kring 15k börjar vi tänka att det kan finnas en mindre galleria, ett "riktigt centrum" med några butiker, konkreta stadsdelar.
  • Städer: 50k+ invånare. Ett stort centrum eller flera små. Ordentliga stadsdelar. Det går inte att gå genom hela centrum på 10-15 minuter.
  • Storstad: 200k+ invånare.
  • Miljonstad: Ja, gissa.
Sen hade jag någon tanke typ såhär:
Storstäder och miljonstäder har ofta satellitstäder i närheten, och förorter av småstads-storlek.
Städer har ofta satellit-småstäder, och "förorter" av by/småorts-storlek.
Småstäder har ofta byar och småorter som satelliter omkring sig.

Så varje "nivå" har satellitorter motsvarande nivån direkt under sig (typ), och "förorter" motsvarande nivån två steg under. Eller kan man kanske strunta i förortsbegreppet och säga typ att storstäder har städer omkring sig, städer har småstäder, småstäder har småorter? Kanske blir lättare.

Så; ni som faktiskt kan saker om tätorter och sånt, vad säger ni? Kan det här vara en användbar abstraktion att ha som grund, även om den såklart har tonvis av undantag och är en grov förenkling?
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Orter uppstår ju sällan av en ren slump, utan har en underliggande "logik". En satellitstad finns av en anledning. Bästa sättet att skapa ett system för att tex generera detta i spelet - som förhoppningsvis dessutom känns rimligt - är väl att börja med att grunna på vilka regler det är som styr sådana saker i Rotsystem-världen?

Som jag har uppfattat spelvärlden i Rotsystem, så är det ju en mycket fientlig miljö. Jämfört med vår värld, borde det då finns en del andra incitament för invånarna - och vissa av de incitament vi har för att vilja bo där vi bor saknas. Tex föreställer jag mig att det finns mycket större anledning att klumpa ihop sig, "safety in numbers" och lättare att sätta ihop arbetslag som attackerar och röjer grönskan, när den hotar att ta över. Det borde sätta en viss under gräns på hur små byarna är. (Utom kanske enstöringar som väljer att bo i enskilda gårdar, inom gångavstånd från någon by - men avskiljt. Kanske sådana som påverkas av grönskan?)

Samtidigt är det väl så att teknologin är begränsad (utstörd, gått förlorad, tagits över osv.) I så fall är det väl sannolikt att också möjligheten till specialisering, kunskapsnivån och därför även matöverskottet sjunkit rejält. Och det gör också att det finns en benhård över gräns för bosättningarnas storlek? (Iaf för det mesta - några rejäla storstäder kan det ju finnas, men det kräver en viss specialisering så att de kan erbjuda exvis skydd i utbyte mot resurser. Alternativt "skydd", dvs. använda våld för att tvinga till sig tributer från politiskt underkuvade bosättningar...)

Vilka transportteknologier som finns tillgängliga avgör hur pass stort "utland" som en stad kan ha nytta av, och påverkar avståndet mellan byar. (Resor för byteshandel etc bör ju vara möjliga.)

Sådana parametrar känns rimliga att kläcka till att börja med.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,542
Location
Göteborg
Tror att vi snackar orter som en gång låg där, men numera är övergivna och övertagna av Grönskan, inte nuvarande bosättningar.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Som Genesis säger så är det här alltså tänkt att handla om städer som numera är överväxta ruiner, och som rollpersonerna utforskar. Generellt tomma på folk, åtminstone på folk som vi kan känna igen som sådana... Klart det kan finnas grönskezombies och annat fint.

Men: Jag kommer definitivt att ta med en kort grej om varför bosättningarna skapats. Från småstäder och uppåt är det ju generellt bruksorter, eller bostadsorter/förorter, handelscentrum, fiskeorter etc etc. Orter har en gång i tiden uppstått av en anledning, vilket kan påverka t.ex. läget.

Och i framtiden kan jag definitivt strö ut bosättningar med faktiska människor. Antingen sådana som helt enkelt varit så hårda att de kunnat överleva på egen inavlad hand eller såna som satts i exil från Arkologin av en eller annan anledning.

Ledsen att jag inte var tillräckligt tydlig i min trådstart.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,542
Location
Göteborg
Fast du borde bygga ett scenario på att rollpersonerna stöter på en by/småstad där befolkningen lever som om katastrofen aldrig inträffade. Folk köper bröd, går till jobbet, röstar i kommunvalet och så vidare. Rollpersonerna kommer naturligtvis att bli förbryllade och försöka luska ut stadens mörka hemlighet. Hur kan de överleva här ute som om inget hänt? Typ Shadow Over Innsmouth.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Ah. Ja, det verkar ju betydligt mer logiskt med tanke på hur grönskan var beskriven i Rotsystem. Men jag har inte hängt med sen jag köpte spelet, så jag tänkte att det kanske fanns en del bosättningar utanför arkerna också. :)

Då tar jag tillbaka allt jag sagt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Sapient;n122745 said:
Då tar jag tillbaka allt jag sagt.
Det behöver du inte göra, jag har ju nytta av det du skrev ändå =)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Genesis;n122743 said:
Fast du borde bygga ett scenario på att rollpersonerna stöter på en by/småstad där befolkningen lever som om katastrofen aldrig inträffade. Folk köper bröd, går till jobbet, röstar i kommunvalet och så vidare. Rollpersonerna kommer naturligtvis att bli förbryllade och försöka luska ut stadens mörka hemlighet. Hur kan de överleva här ute som om inget hänt? Typ Shadow Over Innsmouth.

En skitbra scenarioidé! Jag lägger till den i listan över framtida byggen. Om jag nu inte rentav lånar den till utforskningsmodulen...
 
Top