Som del i min kommande modul om utforskning av det stora utomhuset, där Grönskan råder, så sitter jag nu och sliter i ett avsnitt om urbana utomhusmiljöer - aka orter/bebyggelse.
Som led i detta har jag funderat på det här med orters storlek och relation till varandra. Jag började med att utgå från lite olika källor på internet plus magkänsla för att komma på den här ungefärliga uppdelningen:
Storstäder och miljonstäder har ofta satellitstäder i närheten, och förorter av småstads-storlek.
Städer har ofta satellit-småstäder, och "förorter" av by/småorts-storlek.
Småstäder har ofta byar och småorter som satelliter omkring sig.
Så varje "nivå" har satellitorter motsvarande nivån direkt under sig (typ), och "förorter" motsvarande nivån två steg under. Eller kan man kanske strunta i förortsbegreppet och säga typ att storstäder har städer omkring sig, städer har småstäder, småstäder har småorter? Kanske blir lättare.
Så; ni som faktiskt kan saker om tätorter och sånt, vad säger ni? Kan det här vara en användbar abstraktion att ha som grund, även om den såklart har tonvis av undantag och är en grov förenkling?
Som led i detta har jag funderat på det här med orters storlek och relation till varandra. Jag började med att utgå från lite olika källor på internet plus magkänsla för att komma på den här ungefärliga uppdelningen:
- Byar och småorter: <200 invånare. Kan till exempel vara en mindre villaort. Består oftast av några angränsande hustomter med en central väg, typ.
- Småstäder: 200 till kring 40-50k invånare. Kring 1500 så kanske det finns en butik, en mack och ett par pizzerior. Kring 15k börjar vi tänka att det kan finnas en mindre galleria, ett "riktigt centrum" med några butiker, konkreta stadsdelar.
- Städer: 50k+ invånare. Ett stort centrum eller flera små. Ordentliga stadsdelar. Det går inte att gå genom hela centrum på 10-15 minuter.
- Storstad: 200k+ invånare.
- Miljonstad: Ja, gissa.
Storstäder och miljonstäder har ofta satellitstäder i närheten, och förorter av småstads-storlek.
Städer har ofta satellit-småstäder, och "förorter" av by/småorts-storlek.
Småstäder har ofta byar och småorter som satelliter omkring sig.
Så varje "nivå" har satellitorter motsvarande nivån direkt under sig (typ), och "förorter" motsvarande nivån två steg under. Eller kan man kanske strunta i förortsbegreppet och säga typ att storstäder har städer omkring sig, städer har småstäder, småstäder har småorter? Kanske blir lättare.
Så; ni som faktiskt kan saker om tätorter och sånt, vad säger ni? Kan det här vara en användbar abstraktion att ha som grund, även om den såklart har tonvis av undantag och är en grov förenkling?