Cybot said:
Jag tror inte det. Om det finns en poängkostnad på updateringar så skulle man antingen kunna köra "jag behöver DRM:a skiten" eller så köper man bort den med lika många poäng buggar, fuskbygge, tjänster till osunda blackmarketeers osv.
I båda fallen så tycker jag att man spelar buggar/tjänster/DRM som plothooks istället för regelcrunchigt.
Vanligtvis så sköter ju det här sig själv. Programvaran uppdaterar sig automatiskt när du borstar tänderna eller något. Tjänsterna till de här otrevliga blackhats är något som de inte hämtar in just nu. Buggen är inte sådär allvarlig, den knixar till sig ibland.
Men så en dag blir du hackad och vaknar som efterlyst för att du i sömnen har skjutit Meister F, en lokal kändis.
En dag så kräver dina kontakter på svarta marknaden en gentjänst.
En dag så blir du skjuten i liltån på ditt fina plåtben och din cybernetik håller på att gå koko för att din olagliga programvara inte kan hantera undantaget.
Jag tror att det krävs ganska speciella spelare för att inte bara bli sura om/när SL drar fram vissa av de där...
Tankar:
- Skilja på
anledningar att koppla upp sig (aktiva) och
anledningar att inte låta bli att koppla upp sig (passiva).
- Passiva (att koppla upp sig för att slippa något) är tråkiga att råka ut för, och borde därmed mest handla om SLP:er.
- All mjukvara antas i princip ha DRM-skydd.
- Med jämna mellanrum måste man synka mot aktuellt företags servrar. För rollpersoner antas detta ske
mellan spelmöten, offscreen. Ungefär som att gå på toaletten. Om det inte är något jävligt speciellt sammanhang antas SL inte göra någon big deal av det hela. RP antas ha tillgång till säker terminal.
- SLP:er däremot behöver synka, och det är något man kan utnyttja.
- (Det kan rentav vara så att synkning är något man behöver göra väldigt sällan, säg en gång om året. Det lämpar sig bra för SLP:er som
just nu ska på sin årliga checkup just när äventyret är, men stör inte rollpersoner...)
Hmmm... Vad kan det finnas för
aktiva anledningar? Grejer som gör att "för att lösa det här problemet så kopplar jag upp mig och..." Dvs, som rollpersonerna skulle
vilja göra...
Utom att hacka sig in i någon, då.
- Att ladda ner data känns märkligt, det borde man ju kunna fixa med en extern dator.
- Att stjäla dator från en fysisk enhet känns också märkligt, det borde man ju kunna fixa genom att bara stoppa in en egen dataspik i datorn.
- Att uppgradera sin cybernetik känns märkligt, det borde man ju kunna fixa genom att byta dataspiken med styrmjukvaran.
- Att hacka in i någon känns märkligt, det borde man ju kunna göra med en handdator lika gärna; så länge man saknar neuroimplantat styr man ju ändå inte datorn med hjärnan utan med andra interfaces, åtminstone som texten är skriven just nu.
Så vad
vinner man?
Kanske ska man göra så att bara folk med neurointerface egentligen
vinner på att koppla upp sig; att det bara är så man kan agera snabbt nog för vissa saker?
EDIT: Beroende på vad man har för interface kan ju personlig uppkoppling innebära mindre synlighet; det blir inte lika tydligt att "hej här sitter jag och hackar". Kanske. Om man lyckas dölja sladden...