Nekromanti [Rotsystem] - Regler för utomhussmitta?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag funderar ju inför min "utomhusmodul" till Rotsystem. En central grej ska ju vara hur farligt det är att vara utomhus, att det finns smitta i luften och i vattnet och i jorden och i djuren.

Jag funderar på om jag behöver ett regelsystem för det. Eller snarare, om ett regelsystem skulle hjälpa till.

Jag överväger isf något enkelt i den här stilen:

En gång per smittillfälle (eller max en gång per timme, vid kontinuerlig exponering) rullas tärning. SL gör en bedömning av hur bra Grönskan är att smitta just där rollpersonerna är och kommer fram till ett värde. Värdet modifieras av hur bra rollpersonens skyddsutrustning är och hur hen hanterade situationen (omedelbar desinficering, etc).

SL rullar så många tärningar för att försöka smitta rollpersonen. Om SL lyckas (rullar 5-6) med minst en tärning så är rollpersonen smittad. Smittograden beror på antalet lyckade tärningar. Det skulle kunna se ut såhär typ:
  • 1 tärning: början på en infektion; sporer eller parasiter har tagit sig in. De ger ingen omedelbar effekt och kan plockas ut ganska lätt kirurgiskt, eller brännas bort. Det kommer att göra skitont och måste ske inom ett par timmar från smittotillfället.
  • 2 tärningar: Smittan börjar omedelbart påverka berörd kroppsdel. Kan åtgärdas genom akut kirurgi som tar tid och gör extremt ont eller genom amputering.
  • 3 tärningar: Smittan har redan spridit sig till kroppsdelarna närmast smittpunkten. Rollpersonen behöver omfattande amptuation och cybernetisk förstärkning inom kort.
  • 4 tärningar: Rollpersonens kropp är i princip körd, och hen kan inte räddas med mindre än total kroppstransplantation. Det finns en stor risk för att hjärnan hunnit påverkas och isåfall är det helt enkelt dags att skapa en ny rollperson.
SL avslöjar inte hur många tärningar hen slog eller lyckades med, utan beskriver bara effekterna, hur det känns och hur det ser ut.

Jag tänker mig att de här eskalerar om de inte botas; dvs om SL lyckades med en tärning och rollpersonen inte får vård inom ett par timmar så nås samma nivå som om SL lyckats med två tärningar. Man kan tänka sig dyra mediciner som kan fördröja förloppet, och att det finns skillnader mellan olika sorters smitta i hur snabbt de eskalerar.

Effekten av olika smittor skiljer sig givetvis också åt. En påverkad kroppsdel kan bli förlamad, börja torkas ut, täckas av små spindelbölder eller cancerklumpar, rycka okontrollerat och senare styras av grönskan, börja smälta huden så att den rasar av... Jag tänker mig att jag skulle kunna ha en liten lista med exempel på effekter - initiala och mer utblommade. En del smittor kanske genomgår flera olika stadier.

Vad tycker ni?

Cybot

Mest spelbar
Tänker mig väl att det bör finnas ett konstant moln av sporer (som ibland eskalerar till sporstormar eller tjock kvävande spordimma).
Sporer är inte så effektiva. De tar sig inte så lätt igenom huden, så med skyddsmask (som skyddar lungor och ögon) så bör man vara relativt säker så länge man deinfekterar sig ganska snabbt efter exponering.

Sen så har ju naturen mer...aggressiva former.
Allt ifrån törneförsädda klängväxter till sporinfekterade djur (vars dreggel är i princip koncentrerad grönskeinfektion)

krank

Cybot;n113320 said:
Tänker mig väl att det bör finnas ett konstant moln av sporer (som ibland eskalerar till sporstormar eller tjock kvävande spordimma).
Sporer är inte så effektiva. De tar sig inte så lätt igenom huden, så med skyddsmask (som skyddar lungor och ögon) så bör man vara relativt säker så länge man deinfekterar sig ganska snabbt efter exponering.

Sen så har ju naturen mer...aggressiva former.
Allt ifrån törneförsädda klängväxter till sporinfekterade djur (vars dreggel är i princip koncentrerad grönskeinfektion)

Mjo, det är lite så jag tänker. I vissa områden kan inte filtren hänga med (för mycket sporer) eller så finns det även annat i luften (virus etc), men ofta klarar man sig hyfsat med heltäckande kläder och skyddsmask. De heltäckande kläderna tänker jag är skydd lika mycket mot luftburna sjukdomar som mot insekter som levererar otrevligheter.

Cybot

Mest spelbar
krank;n113326 said:
Mjo, det är lite så jag tänker. I vissa områden kan inte filtren hänga med (för mycket sporer) eller så finns det även annat i luften (virus etc), men ofta klarar man sig hyfsat med heltäckande kläder och skyddsmask. De heltäckande kläderna tänker jag är skydd lika mycket mot luftburna sjukdomar som mot insekter som levererar otrevligheter.
Om du tänker ha med bilder till utomhusmodulen så måste du bara ha med en bild där ett gäng äventyrare ska ut genom en luftsluss och håller på att kolla sina skyddskläder (så att det inte finns glipor runt skyddsmask, kängor, handleder). Kanske helst med en skrämmande checklista på samma sida över åtgärder man bör ta innan man ger sig ut/kommer hem (plus ett nödprotokoll som involverar att man använder luftslussens inbyggda eldkastare för att bränna personerna och all deras utrustning)..

Nässe

Myrmidon
Jag tycker du ska spana in År Nolls system för röta, det funkar mycket bra och är något liknande det som du skriver. Där finns också en effekt att röta/ infektion kan bli permanent, dvs man kan inte göra sig ren utan blir över äventyrandets gång allt mer rötskadad/ smittad, dvs på riktigt lång sikt är alla rollpersoner mer eller mindre dömda.

Kortfattat funkar systemet lite som du säger, i en viss sektor avgör sl hur stark rötan är och rp får rötpoäng- vilket typ ger skada. Dessa rötpoängs ska sedan saneras när man kommer inomhus, om detta misslyckas blir de permanenta. Som sagt, kortfattat- läs systemet om du vill få en överblick hur det funkar.

krank

Jag funderar lite på inkubationstid och eskalering, och hur man minimerar bokföring samtidigt som man skapar flexibilitet.

Vad gäller inkubationstid är jag frestad att helt enkelt låta SL bestämma, alt. rulla en tärning. Typ 1-2 visar sig smittan direkt, 3-4 om en dag, 5-6 om en vecka eller mer.

Eskalering är klurigare. Jag är frestad att låta SL rulla varje timme, och då använda infektionsgraden som antal tärningar. Dvs om SL lyckades med 2 tärningar i det första slaget så är infektionsgraden 2. Om rollpersonen då inte får behandling inom en timme rullar SL två tärningar. Om nån av dem lyckas så kommer smittan antingen att förvärras (få större effekt / blomma ut / gå in i ny fas) eller få ökad infektionsgrad.

Nackdelen där är att det blir en massa tärningsslag som egentligen inte är så roliga och som nog lätt glöms bort.

Ett enklare och elakare sätt är att säga att alla Grönskans infektioner är lika elaka, och säga att obehandlade infektioner alltid eskalerar en gång i timmen. Eller en gång var sjätte timme. Eller nåt.

En mer komplicerad variant är att låta varje infektion ha en egen "klocka", men det blir ju SKITMYCKET bokföring och grejer att hålla reda på utan speciellt stor vinst.

En skitenkel variant är att SL slår tärning enligt det första förslaget, och gör det när hen känner för det. Mest relevant när rollpersonen anstränger sig, utsätts för ytterligare smitta, risk etc... Men ibland är det bara att "nä, nu har de det för mysigt, så infektionen jävlas genom att växa sig värre".

Det sista förslaget kommer givetvis att missbrukas av sadist-SL, men sadist-SL har redan oändliga möjligheter att döda rollpersoner...