Jag funderar ju inför min "utomhusmodul" till Rotsystem. En central grej ska ju vara hur farligt det är att vara utomhus, att det finns smitta i luften och i vattnet och i jorden och i djuren.
Jag funderar på om jag behöver ett regelsystem för det. Eller snarare, om ett regelsystem skulle hjälpa till.
Jag överväger isf något enkelt i den här stilen:
En gång per smittillfälle (eller max en gång per timme, vid kontinuerlig exponering) rullas tärning. SL gör en bedömning av hur bra Grönskan är att smitta just där rollpersonerna är och kommer fram till ett värde. Värdet modifieras av hur bra rollpersonens skyddsutrustning är och hur hen hanterade situationen (omedelbar desinficering, etc).
SL rullar så många tärningar för att försöka smitta rollpersonen. Om SL lyckas (rullar 5-6) med minst en tärning så är rollpersonen smittad. Smittograden beror på antalet lyckade tärningar. Det skulle kunna se ut såhär typ:
Jag tänker mig att de här eskalerar om de inte botas; dvs om SL lyckades med en tärning och rollpersonen inte får vård inom ett par timmar så nås samma nivå som om SL lyckats med två tärningar. Man kan tänka sig dyra mediciner som kan fördröja förloppet, och att det finns skillnader mellan olika sorters smitta i hur snabbt de eskalerar.
Effekten av olika smittor skiljer sig givetvis också åt. En påverkad kroppsdel kan bli förlamad, börja torkas ut, täckas av små spindelbölder eller cancerklumpar, rycka okontrollerat och senare styras av grönskan, börja smälta huden så att den rasar av... Jag tänker mig att jag skulle kunna ha en liten lista med exempel på effekter - initiala och mer utblommade. En del smittor kanske genomgår flera olika stadier.
Vad tycker ni?
Jag funderar på om jag behöver ett regelsystem för det. Eller snarare, om ett regelsystem skulle hjälpa till.
Jag överväger isf något enkelt i den här stilen:
En gång per smittillfälle (eller max en gång per timme, vid kontinuerlig exponering) rullas tärning. SL gör en bedömning av hur bra Grönskan är att smitta just där rollpersonerna är och kommer fram till ett värde. Värdet modifieras av hur bra rollpersonens skyddsutrustning är och hur hen hanterade situationen (omedelbar desinficering, etc).
SL rullar så många tärningar för att försöka smitta rollpersonen. Om SL lyckas (rullar 5-6) med minst en tärning så är rollpersonen smittad. Smittograden beror på antalet lyckade tärningar. Det skulle kunna se ut såhär typ:
- 1 tärning: början på en infektion; sporer eller parasiter har tagit sig in. De ger ingen omedelbar effekt och kan plockas ut ganska lätt kirurgiskt, eller brännas bort. Det kommer att göra skitont och måste ske inom ett par timmar från smittotillfället.
- 2 tärningar: Smittan börjar omedelbart påverka berörd kroppsdel. Kan åtgärdas genom akut kirurgi som tar tid och gör extremt ont eller genom amputering.
- 3 tärningar: Smittan har redan spridit sig till kroppsdelarna närmast smittpunkten. Rollpersonen behöver omfattande amptuation och cybernetisk förstärkning inom kort.
- 4 tärningar: Rollpersonens kropp är i princip körd, och hen kan inte räddas med mindre än total kroppstransplantation. Det finns en stor risk för att hjärnan hunnit påverkas och isåfall är det helt enkelt dags att skapa en ny rollperson.
Jag tänker mig att de här eskalerar om de inte botas; dvs om SL lyckades med en tärning och rollpersonen inte får vård inom ett par timmar så nås samma nivå som om SL lyckats med två tärningar. Man kan tänka sig dyra mediciner som kan fördröja förloppet, och att det finns skillnader mellan olika sorters smitta i hur snabbt de eskalerar.
Effekten av olika smittor skiljer sig givetvis också åt. En påverkad kroppsdel kan bli förlamad, börja torkas ut, täckas av små spindelbölder eller cancerklumpar, rycka okontrollerat och senare styras av grönskan, börja smälta huden så att den rasar av... Jag tänker mig att jag skulle kunna ha en liten lista med exempel på effekter - initiala och mer utblommade. En del smittor kanske genomgår flera olika stadier.
Vad tycker ni?